Contentmarketing week #12 Facebook heeft een drukke week
In deze rubriek verzamel ik wekelijks interessante artikelen over contentmarketing. De links zijn geordend op basis van het Contentmarketing Canvas Model. Niet elke onderdeel van het canvas komt elke week aan de orde. Soms is er even geen nieuws. Maar deze week was er heel veel nieuws, meer dan gewoonlijk over Facebook. Die hadden een hele drukke week met het managen van hun reputatie in het Cambridgde Analytica schandaal.
Customer Journey
Over de reis die klanten maken en hoe die in kaart te brengen of te verbeteren.
Hoe Canon zich realiseert dat ze de smartphone kunnen omarmen, het past in de klantreis.
Je content doelgericht maken
Hoe je relevantere en betere content maakt voor je klanten.
Purpose marketing of MVO-verantwoorde marketing is in de Verenigde Staten op dit moment heel populair. Het begint over te waaien naar Nederland. Black & Decker doet een poging voor een schone lucht.
5 effectieve manieren om zonder te adverteren méér Facebook likes te krijgen. Maar wil je dat nog wel? Zie hieronder.
Strategische instrumenten
Vernieuwende mogelijkheden die je kunt inzetten om klanten te bereiken. Er zijn maar liefst 7 instrumenten die je kunt mixen met elkaar. De hoeveelheid data in contentmarketing is overweldigend tegenwoordig. Daarom voeg ik data graag toe als strategische instrument.
Een mooi artikel of Franknews over de nieuwe GDPR wet waar alle marketeers mee te maken krijgen.
Productinformatie wordt vaak niet gezien als contentmarketing. Mijns inziens een vergissing van veel ondernemingen. Hier 15 manieren om je productpagina een boost te geven.
SEO: een mooie infographic met SEO-tips die je niet kunt negeren.
Nederlandse Influencers over de #deletefacebook campagne. “Het doet me niet zoveel”. Lees meer hieronder bij organisatie waarom het jouw wel zou moeten schelen.
Contentformats
Manieren waarop je het beste je boodschap overbrengt.
Wereldmerk L’Oreal koopt augmented reality bedrijf, lees hier waarom.
Mailchimp, het platform voor e-mail marketing, geeft aan hoe je de GDPR kunt benutten.
Contenttypen
Manieren waarop je je contenformat invult. Hoe breng je jouw boodschap goed over? Deze rubriek verwijst naar naar interessante, grappige en leerzame contentmarketingcampagnes.
Maak kennis met ephemeral contentmarketing. Wel eens van gehoord?
Distributiemiddelen
Hoe breng je en houd je jouw content onder de aandacht van klanten. De alsmaar vernieuwende mogelijkheden van contentdistributie.
Hoe je marketing doet via SMS en chatbots.
Zoals je weet zit bij dit boek een Facebook Messenger met een Chatbot. Hier een podcast over hoe je kunt beginnen met chatbots.
Organisatie
Een contentcultuur ontwikkelen is niet gemakkelijk. Links met tips om mensen bij je contentactiviteiten te betrekken en te houden. Het is natuurlijk goed mensen en andere organisaties te betrekken bij je contentmarketing strategie. Maar Cambridge Analytica ging wel heel ver. Facebook stond het allemaal toe. Leer hier hoe het niet moet. Een organisatiecultuur die de veiligheid en privacy van haar klanten niet kan garanderen en laks omgaat met misbruik wordt hard afgestraft.
Facebook is in de ontkenningsfase dat ze iets verkeerd hebben gedaan. Ze noemen het geen datalek.
Zes dagen na de onthullingen begint CEO Mark Zuckerberg aan een persoffensief en biedt excuses aan.
Excentrieke ondernemer Elon Musk van SpaceX en Tesla wist niet dat hij een Facebookpagina met 2,7 miljoen volgers had. In gesprek op Twitter met enkele volgers delete hij de Facebook pagina binnen enkele minuten na het gesprek.
Vorige contentmarketing weekedities
Dat was het wel voor deze week. Meer links bekijken? Dat kan. Lees bijvoorbeeld ook.