• De afbeelding toon Aiana Lopez met de begeidende tekst Wat is een virtuele influencers.

Wat zijn virtuele influencers?

Virtuele influencers zijn door de computer gegenereerde personages, ook wel CGI genoemd. Het zijn personages die realistische menselijke kenmerken, persoonlijkheden en eigenschappen hebben. Maar ze zijn niet echt. Ze zijn door een computer gegenereerd.

Er zijn ook virtuele influencers die meer cartoonachtig van aard zijn zoals Kizuna AI en Barbie natuurlijk, die kent iedereen wel. Hoewel virtuele influencers nog niet mainstream zijn, winnen ze zeker aan populariteit. Sommigen zoals Lu do Magalu en Lil Miquela, hebben inmiddels miljoenen volgers verzamelt op Instagram.

Virtuele influencers worden ook wel digitale avatars, CG-modellen of digitale personages genoemd. En hoewel ze niet in de fysieke wereld met ons bestaan, leiden ze drukke levens, als echte mensen, op sociale media. Het zijn levensechte avatars waar een team van ontwerpers, schrijvers en kunstenaars hard werkt om een digitaal personage te creëren dat eruitziet, beweegt en spreekt net als een ander mens.


Workshop Contentmaken met AI

Merken gebruiken steeds meer virtuele influencers

Renault gebruikt een virtuele influencer in zijn commercials

En ze zien er echt levensecht uit. Zeker, als je langer dan 1,5 seconde naar de afbeeldingen van virtuele influencers kijkt, kun je zeggen dat er iets niet helemaal menselijks aan hen is – ze zijn te stil, te perfect. Maar ze zijn interessant. Dat is wat ze zo indrukwekkend maakt. En intrigerend.

Waarom zou je virtuele influencers inzetten

Een studie in de VS vond dat 58 procent van de respondenten op dat moment een virtuele influencer volgt. Dit bevestigt het beeld van influencers als een sterk medium waarmee rekening gehouden moet worden. De oprichter van VirtualHumans.org, kunnen virtuele influencers alles doen wat menselijke influencers kunnen doen, maar dan met meer controle en betrokkenheid. In de dynamische wereld van influencer marketing, waar virtuele influencers een behoorlijke impact maken, wordt het gebruik van gespecialiseerde platforms cruciaal. Influencer marketing platforms kunnen merken effectief verbinden met virtuele influencers, waardoor naadloze samenwerkingen gefaciliteerd worden. Sterker nog, virtuele influencers kunnen bijna drie keer de engagement percentages van echte influencers bieden.

Virtuele Influencers: voordelen

Laten we eens nader kijken naar de voordelen van het gebruik van virtuele influencers voor influencer marketing:

  • Productie is over het algemeen makkelijker, aangezien je geen mensen hoeft in te huren voor haar en make-up, geen studioruimte hoeft te huren, of locaties hoeft te verkennen.
  • Er is geen noodzaak voor reizen dus geen vluchten of reiskosten, lekker duurzaam dus.
  • Je hoeft niet om te gaan met emoties of houding van menselijke influencers.
  • Virtuele influencers kunnen tegelijkertijd op meerdere plaatsen zijn.
  • Virtuele influencers zijn veilig en betrouwbaar, immers ze doen wat je wilt.
  • Virtuele influencers hebben bijna 3X zoveel engagement als menselijke influencers, volgens HypeAuditor.

Nu we de voordelen van virtuele influencers hebben besproken, moeten we ook de nadelen bekijken.

Virtuele Influencers: nadelen

  • Betalen voor een 3D digitaal personage aangedreven door AI kan duur worden, maak daarom een goede businesscase voordat je hieraan begint.
  • Naarmate de tijd verstrijkt, zal de nieuwigheid van virtuele influencers slijten en zal de interesse in hen wellicht afnemen.
  • Virtuele influencers roepen ethische zorgen op, aangezien ze niet echt in staat zijn om de dingen die ze promoten te ervaren (de smaak van eten, het gevoel en de pasvorm van kleding, het tintelen van huidverzorgingsproducten)
  • Er kan een limiet zijn aan de emotionele verbinding die consumenten kunnen maken met virtuele influencers

Voorbeelden van virtuele influencers

Je kunt een top 100 van virtuele influencers volgen via virtualhumans.com. Hieronder laten we voorbeelden zien. Deze zijn geselecteerd op basis van de mate waarin ze een doorbraak hebben veroorzaakt, bijvoorbeeld, omdat de influencer de eerste was of de meeste volgers heeft of eenvoudigweg nieuwswaardig was.

Miquela

Miquele schreef geschiedenis in de reclamewereld door te verschijnen met het beroemde fotomodel Bella Hadid voor een campagne van Calvin Klein.

De afbeelding toont menselijk fotomodel Bella Hadid samen met Virtuele Influencers Miquela. Samen poseren ze voor een reclamecampagne van het merk Calvin Klein.

Esther Ollofson

De eerste Nederlandse Influencer gemaakt door bureau RauwCC uit Rotterdam begon als Nederlandstalige influencer. Inmiddels is ze AI expert en praat ze je op LinkedIn en Instagram bij over de laatste ontwikkelingen.

Aitana Lopez

De Spaanse Aitana Lopez brak door met een artikel in de Financial Times waarin werd vermeld dat ze meer dan 10.000 euro per maand verdiend. Dat wil zeggen: het bureau achter Aitiana.

Virtuele influencers als body double

NBA All-Star speler Luka Dončič heeft officieel zijn TikTok-account overgedragen aan een virtueel menselijk alter ego, genaamd Luk.AI. Met behulp van kunstmatige intelligentie als een creatief middel, zal de digitale dubbelganger zijn persoonlijkheid, vaardigheden en hobby’s in de loop van de tijd ontwikkelen door interacties met fans op TikTok. Het alter ego zal Luka helpen om op een nieuwe, leuke manier contact te maken met zijn wereldwijde fanbasis.

Het fysieke uiterlijk van de digitale dubbelganger is gecreëerd met het MetaHuman Creator platform van Unreal Engine, eigendom van het gerenommeerde Epic Games. Het gratis, webgebaseerde platform voor het creëren van virtuele mensen van het bedrijf is geen AI-tool, maar eerder een productiesoftware die Graphical User Interface (GUI) software gebruikt om hyperrealistische personages te ontwikkelen. Deze personages kunnen worden geëxporteerd voor vele situaties.

Tot slot

Je vraagt je misschien af wat de aantrekkingskracht is van virtuele influencers. Kort gezegd, het gebruik van virtuele influencers is nog niet standaard in influencer marketing. Maar juist daarom kan een digitaal personage je merk helpen opvallen tussen alle echte mensen die al kanalen zoals Instagram en TikTok gebruiken.

Digitale content moet tegenwoordig zo snel gecreëerd worden dat het kan helpen een virtuele influencer in te zetten. Het is sneller en je hebt niet te maken met de drukke agenda’s van menselijke influencers. Je publiek zal niet snel afgeschrikt worden door de kunstmatige kwaliteit van de content. Denk maar aan het feit dat personages waarbij je soms een gevoel hebt draaien om de verhalen die ze vertellen. We houden van het luisteren naar en vertellen van verhalen. Een virtuele influencer is simpelweg een andere, onderscheidende, vorm van informatie uitdragen.

Bronnen gebruikt voor dit artikel over virtuele influencers: