• De foto bevat een vrouw die een pen tussen haar neus en bovenlip klemt. De begeleidende tekst is Contentformat, geschreven tekst.

Contentformat: geschreven tekst

Teksten zijn een uitstekend en flexibel format. De typen teksten zijn eindeloos. Tekst legt de ziel en het karakter van je organisatie bloot en geeft lezers de kans om te leren over je bedrijf. Dit format is zo uitgebreid dat de enige limiet eraan de beperkingen van een auteur zijn.

Shortform tekst content

Dit is korte content (tussen de 300 en 500 woorden). Eén A4’tje bevat meestal tussen de 350 en 400 woorden. Shortform content wordt ook wel snackable content genoemd: kort en informatief. Bekende tekstuele uitingsvormen zijn websites en een blogbericht of blogpost. Shortform content werkt prima in de volgende situaties:

  • wanneer je een samenvatting wilt geven;
  • wanneer je alleen tekst gebruikt;
  • in combinatie met een hoge verschijningsfrequentie;
  • wanneer de levensduur van het bericht, bijvoorbeeld vanwege het actualiteitskarakter, kort is;
  • voor je mobiele strategie (minder tekst op een mobiel scherm leest immers prettiger);
  • wanneer je e-mailmarketing activiteiten wilt doen.
  • wanneer je wilt dat je informatie veel gedeeld wordt via social media.

Maar het moet gezegd: veel shortform content is ronduit slecht. De oorzaak hiervan is dat veel organisaties actief artikelen zijn gaan plaatsen met heel veel zoekwoorden erin, om zo goed mogelijk vindbaar te zijn voor zoekmachines. Die content was niet altijd relevant voor klanten. Google update regelmatig zijn algoritme, om ervoor te zorgen dat mensen die de zoekmachine gebruiken daadwerkelijk relevante content vinden. De update met de naam Google Panda heeft ervoor gezorgd dat heel korte, ‘dunne’, artikelen minder goed vindbaar werden. Artikelen die vol staan met keywords, maar een laag informatiegehalte hebben, werden door het algoritme minder goed opgemerkt. Googles doel is om de relevantste content te tonen en daarom maakt de zoekmachine longform content steeds beter vindbaar. Deze is meestal met meer aandacht geschreven en bevat meer relevante informatie.

Longform tekst content

Er bestaat niet een heel duidelijke definitie van longform content. Google geeft hiervoor geen precieze omschrijving. Het gaat eenvoudigweg om langere teksten met meer diepgaande informatie. Onder contentprofessionals bestaat min of meer overeenstemming over het aantal woorden dat longform tekstcontent moet hebben. Een tekst kan longform content worden genoemd wanneer deze minimaal 2.000 woorden bevat. De belangrijkste uitingsvorm betreft artikelen op websites. Kenmerken van longform content:

  • bevat meer woorden en bevat meer tekst;
  • is meer gedetailleerd en uitgebreider dan zijn tegenhanger shortform;
  • helpt bij het vestigen van autoriteit;
  • werkt goed bij het instrument van inbound marketing;
  • maakt de kans op conversie groter;
  • is ‘levendiger’ omdat het in combinatie met andere formats gebruikt wordt,
    zoals beeld;
  • heeft steeds vaker de voorkeur van Google. De reden hiervan is dat het
  • aantal seconden dat iemand op je website doorbrengt, toeneemt, wat voor
  • Google een indicator voor kwaliteit is.

Realiseer je dat het draait om de kwaliteit van je content. Laat je als contentprofessional niet verleiden tot oeverloze discussies over wat nu precies short- of longform content is. Het tellen van woorden is puur indicatief. Soms is een artikel van 750 woorden van hoge kwaliteit en soms geldt dat voor een artikel van
3.000 woorden.

Waarom tekst zuurstof is voor je klanten

Tekst en artikelen zijn in alle fasen van de customer journey relevant. Zowel shortform als longform content speelt een rol in de See- of Awareness-fase van de customer journey. Met name shortform wordt gebruikt wanneer je content voor zoekmachines wilt optimaliseren. Ook in de bindingsfase kan tekst in de
vorm van ‘meest gestelde vragen’ of FAQ (Frequently Asked Questions) nuttig zijn. Enkele tips bij het maken van teksten:

  • Langere teksten worden als kwalitatief beter ervaren. De distributievormen zijn artikelen op een blog, whitepapers, gidsen, rapportages van onderzoeken, e-books en (e-)magazines.
  • Als teksten worden geoptimaliseerd voor zoekmachines (SEO), kunnen veel korte blogposts wonderen doen voor het genereren van traffic richting je website. Plaats echter niet te veel keywords in een kort artikel, want Google waardeert keyword stuffing niet.
  • Schrijven vanuit je hart is beter dan proberen te achterhalen wat ‘de perfecte’ blogpost is. Je kunt dus beter authentiek en uniek zijn dan proberen de technisch meest geoptimaliseerde tekst te maken.
  • Tekst wordt veel gebruikt in combinatie met andere formats. Denk daarbij aan een foto die refereert aan een quote uit de tekst, of een video die meer verdieping aanbrengt op een onderwerp. Experimenteer met wat voor jou het beste werkt.
  • Longform teksten op je website worden meestal als een ‘hub’ gezien waaruit alle andere digitale media putten. Verzamel artikelen op je website onder één noemer en maak zo een hub. Een voorbeeld om dit te verduidelijken. Stel, je maakt artikelen over het bouwen van huizen. Het ontwikkelen van een wijk kent vele facetten. Maak dan één overzichtsartikel dat alle facetten
    belicht: van ruimtelijke ordening, architectuur en bouwmaterialen tot tevreden bewoners. Dit artikel bevat misschien wel dertig links naar andere pagina’s over één facet van het ontwikkelen van een wijk. Kortom, één artikel over ruimtelijke ordening, één over architectuur, één over bouwmaterialen. De hub brengt als het ware alle artikelen samen.
  • Tekst kun je interactiever maken door het toevoegen van links waarop mensen kunnen klikken. Houd hierbij rekening met het verbinden van content. Linken dient wel een doel te hebben.

Tekst en SEO optimalisatie

Welke tekst je ook gebruikt. Het is raadzaam deze te optimaliseren voor zoekmachines. Lees voor SEO optimalisatie de volgende artikelen: