SEO en search alternatieven
SEO is een verzameling van technieken en strategieën die worden gebruikt om de zichtbaarheid van een website in de zoekresultaten van zoekmachines zoals Google te verbeteren. Het doel van SEO is om je website zo hoog mogelijk in de zoekresultaten te laten verschijnen wanneer iemand zoekt naar informatie. Dit leidt tot meer organisch (niet-betaald) verkeer naar je site.
SEO, waarom is het belangrijk?
SEO staat voor Search Engine Optimisation, oftewel zoekmachineoptimalisatie in het Nederlands. Dagelijks zijn er miljarden zoekopdrachten. Voor een bedrijf is het daarmee essentieel om op te vallen. Door hoger in de zoekresultaten te verschijnen, vergroot je de kans dat mensen je website bezoeken. Dit kan leiden tot meer klanten, verkopen, en naamsbekendheid. SEO is dus belangrijk voor iedereen die een online aanwezigheid wil opbouwen.
Tegenwoordig zijn er ook andere vormen waarop mensen zoeken. Hieronder bespreek ik enkele alternatieven.
Video en beeld zoeken
Wanneer je in Google op je mobiel bijvoorbeeld het woord ‘restaurant’ invoert, krijg je direct een aantal zoekresultaten met plaatjes te zien. Deze visuele manier van presenteren, met mooie aantrekkelijke foto’s van eten en de sfeer van het restaurant, is veel leuker om op te klikken dan een linkje. Bij het presenteren van zoekresultaten geeft Google een aantal opties weer waarmee je ze kunt filteren. Deze opties zijn onder andere ‘afbeeldingen’ en ‘video’, hetgeen tot gevolg heeft dat de door jou ingevoerde zoekterm alleen maar plaatjes of alleen maar video’s laat zien.
Deze filters worden meer en meer gebruikt. Dat betekent voor contentmakers dat naast teksten ook (bewegend) beeld aan de communicatie dient te worden toegevoegd. Het is al lang niet meer zo dat alleen jongere generaties (‘millennials’) actief zijn op een kanaal als YouTube. YouTube-gebruikers zijn van alle leeftijden, dus dit kanaal kan ook relevant zijn voor ‘oudere’ doelgroepen. Het is inmiddels mogelijk om bijna 90% van deze doelgroep via YouTube te bereiken (Nielsen/Google). Behalve in YouTube heeft Google onlangs investeringen gedaan in diverse videoplatforms zoals Vevo. Google gelooft heilig in video.
Zoeken met je stem
Dit wordt ook wel voice search genoemd. Technische innovatie zoals Google Home, de Siri functie van Apple en de Amazon Alexa hebben ervoor gezorgd dat veel zoektermen inmiddels via de menselijke stem verloopt. Met het toenemen van het aantal apparaten en AI-tools die je met je stem kunt bedienen zal dit alleen maar stijgen. Voor jouw SEO betekent dit dat je dient te focussen op zoekwoorden en lange zoektermen, zeg maar zoekzinnen. Dit worden long-tail zoekwoorden genoemd. De manier waarop mensen praten is immers anders dan de manier waarop mensen schrijven. Als mensen een zoekterm intypen, hebben ze de neiging om heel kort, staccato, woorden in te voeren. Geholpen door kunstmatige intelligentie zijn zoekmachines die met je stem bedient inmiddels in staat jouw vraag te interpreteren en je daarmee naar het juiste antwoord te leiden. Maar hoe maak je jouw content conversational, dat wil zeggen geschikt om het goede antwoord per stem te geven? Je kunt hiervoor je content op een slimme
manier organiseren. Maak daarvoor content met een goede titel in de vorm van een vraag. Geef na de gestelde vraag direct een heel kort en concreet antwoord en gebruik de rest van de pagina om details over het betreffende onderwerp uit te werken. Hiermee help je de voice assistenten jouw content
gemakkelijk uit te spreken en geef je zuurstof aan je klanten met de juiste, korte en bondige informatie!
Zoeken via sociale media
Hoewel bijna een op de drie consumenten sociale media gebruikt om antwoorden te vinden, zijn traditionele zoekmachines nog steeds dominant, die worden door 88% van de mensen worden gebruikt. Maar voor steeds meer generaties, met name jongere generaties, is sociale media het go-to medium voor het vinden van nieuwe ervaringen, merken en producten. (Hubspot, Datareportal)
Via de discovery pagine op TikTok kun je de grote verscheidenheid aan inhoud in de TikTok-community doorzoeken en verkennen. In deze feed vind je trending video’s, hashtags, makers en gesponsorde content.
Je kunt op Instagram met trefwoorden zoeken naar foto’s en video’s, accounts, hashtags, audio, tags en plaatsen. Je kunt de filteropties op de pagina met zoekresultaten ook gebruiken om je zoekopdracht te filteren zodat je resultaten te zien krijgt die niet specifiek voor jou zijn gepersonaliseerd.
Ook Pinterest wordt gebruikt om inspiratie te vinden. Gebruik gidsen om de populairste zoektermen van Pinterest toe te voegen aan je zoekopdracht. Nadat je naar een idee hebt gezocht, zie je misschien voorgestelde termen onder je zoekbalk. Deze termen zijn “gidsen” en zijn ontworpen om je te helpen vinden wat je zoekt. Als je op een gids klikt, ga je naar een nieuwe zoekopdracht met de gidsterm toegevoegd aan je oorspronkelijke zoekopdracht.
Zoeken met generatieve AI
Generatieve AI zijn natuurlijk geen échte zoekmachines maar er zijn wel een aantal mooie initiatieven.
Google is actief met het integreren van generatieve AI in haar zoekmachine. Met de nieuwe generatieve AI-mogelijkheden in Search vind je een onderwerp sneller en ontdek je nieuwe invalshoeken en inzichten. Je krijgt een door AI aangedreven momentopname te zien van de belangrijkste informatie die je in overweging moet nemen, met koppelingen om dieper te graven.

Meer weten over SEO? Hieronder vind je een lijst met artikelen:
- DE lijst met AI-tools voor je SEO
- Google E-E-A-T, belangrijk voor je SEO
- SEO als contentmarketing instrument