Persona’s maken met AI
In contentmarketing draait alles om het relevant zijn voor je klanten. Het is belangrijk content te maken die klanten leuk of interessant vinden, die hen helpt of die ze nodig hebben. Daarom analyseer je eerst de klantbehoeften. Het maken van een persona helpt daarbij. Het is van belang de klant goed te leren kennen. Je wilt weten wie je klant is, hoe hij zich gedraagt en hoe hij zich voelt gedurende zijn klantreis. Dit is de basis voor je succes. Met de komst van AI zijn er instrumenten die je helpen met het versnellen van het ontwikkelen van je persona.
Hoe ontwikkel je een buyer persona?
Hoewel buyer persona’s technisch gezien fictieve personen zijn, worden ze gebaseerd op een solide fundament van door data gedreven inzichten. De vraag wordt dan: Waar haal je de gegevens vandaan om de inzichten te verkrijgen die je nodig hebt om je koper persona’s te creëren? Bronnen zijn meestal:
- Klantenonderzoek: Gegevens verzamelen via enquêtes, focusgroepen, interviews en observatie van klanten.
- Directe feedback van klanten: Feedback van klanten vragen over hun ervaringen via online beoordelingen, interacties met de klantenservice en sociale media-interacties.
- Openbare bronnen: Toegang krijgen tot publiekelijk beschikbare gegevens van overheidsinstanties, zoals het bijvoorbeeld het Centraal Bureau voor de Statistiek. Deze gegevens kunnen informatie bieden over demografie, economische indicatoren en markttrends.
- Brancheonderzoek: Gegevens verzamelen via marktonderzoeksrapporten van organisaties zoals Gartner of Forrester, vakpublicaties en hulpmiddelen voor concurrentieanalyse.
- Sociale media conversaties: Interacties en trends volgen op platforms zoals Facebook, X, TikTok en Instagram.
Tegenwoordig kun je deze processen versnellen door gebruik te maken van AI. laten we eens kijken welke tools je kunt benutten.
AI-tools voor het ontwikkelen van persona’s
Delve.ai
Dit instrument helpt je met diverse persona’s. Denk aan een concurrentie persona, een social media persona en een website persona. Dit kan nuttig zijn wanneer je een specifieke kanaalstrategie hebt. Steeds meer gebruiken klanten al deze kanalen.
Semrush Persona
Met Semrush Persona kunt u buyer persona’s bouwen met behulp van AI-gestuurde persona-templates. Deze helpen je eenvoudig en snel profielen van je persona’s samen te stellen. Het is volledig bewerkbaar en aanpasbaar. Je selecteert verschillende modules om je persona’s te ontwikkelen. Zo kun je bijvoorbeeld demografische informatie, pains en gains (doelen), favoriete communicatiekanalen, voordelen van je product, en vele andere items toevoegen. Wanneer je gebruikmaakt van Semrush persona bespaar je tijd. Handig is ook de thematische templates voor bijvoorbeeld b2b persona’s.
Taskade
Dit is een heel erg leuke tool! Op de website, tref prompts aan van een aantal persona’s aan. Dat stelt je in de gelegenheid de prompts direct aan te passen op basis van categorieën zoals; naam, leeftijd, achtergrond, stijl, doelen, uitdagingen en voorkeur voor bepaalde (internet)platforms. voor enkele tientjes per maand kun je deze tool gebruiken. En, Taskade doet veel meer dan alleen het ontwikkelen van persona’s.
Userpersona.dev
Dit is een gratis product. Je geeft een korte omschrijving van je product en deze tool genereert de basisbeginselen van een persona. Zo helpt deze tool je te versnellen.