• Merkwaarden de complete lijst

Merkwaarden, de complete lijst

Merkwaarden zijn de kernprincipes die de identiteit van een merk bepalen en zijn relatie met klanten vormgeven. Een merkwaarde wordt ook wel brand equity genoemd. Het is ‘de toegevoegde waarde die een merknaam geeft aan een product of dienst boven op de functionele eigenschappen’. Met andere woorden, merkwaarde is hoe eindklanten denken en voelen over een merk. Hieronder tref je een opsomming aan van veel voorkomende merkwaarden met voorbeeld van merken deze merkwaarde uitdragen.

Waarom zijn merkwaarden belangrijk?

Merkwaarde is om verschillende redenen belangrijk. Merkwaarde helpt om je merk te onderscheiden van andere, concurrerende bedrijven, in je sector. Je valt op door anders te zijn. Je tone of voice wordt afgeleid van je merkwaarde. Daarnaast beschermt je merkwaarde je producten tegen prijserosie omdat klanten bereid zijn meer te betalen voor bekende producten of diensten. Als laatste kan de merkwaarde van een merk de prestaties van een bedrijf verhogen. Investeerders vinden bedrijven met waardevolle merken interessanter omdat ze loyale klanten hebben.

Het verschil tussen kernwaarden en merkwaarden

Merkwaarden zijn zeer nauw verweven met de kernwaarden van een onderneming. Kernwaarden zijn de belangrijkste overtuigingen, principes en normen die merken of bedrijven gebruiken om hun gedrag en besluitvorming te sturen. Ze gaan dus over bedrijfscultuur. Kernwaarden vertegenwoordigen de belangrijkste overtuigingen, principes en normen. Ze vormen de basis voor de identiteit en cultuur van de organisatie. Ze zijn de basis voor de manier van doen van een organisatie. Ze dienen als een richtlijn om vast te stellen hoe te handelen in verschillende situaties, een soort moreel kompas.

Merkwaarden zijn de belangrijkste eigenschappen en kenmerken die een merk of bedrijf wil uitdragen. Het gaat dan dus veel meer over het imago en de identiteit die een merk wil uitstralen. Kort door de bocht gezegd, kernwaarden gaan over waarden en normen in interne richtlijnen en processen, terwijl merkwaarden meer gaan over imago, positionering en communicatie.

Lijst met merkwaarden

Aandacht: Dit is het proces van het waarnemen van de omgeving. Niet voor niets hebben daarom veel “purpose-gedreven” merken aandacht als merkwaarde. Bijvoorbeeld Mind: Mind is een stichting die zich inzet voor psychische gezondheid. Ze promoten aandacht voor mentale problemen en het belang van openheid en eerlijkheid hierover.

Autonomie: Zelfbeschikking, vrij zijn van externe aansturing. Denk hierbij aan Tesla: deze autofabrikant staat bekend om hun elektrische auto’s die gericht zijn op innovatie en duurzaamheid. Maar ook dat deze auto’s bestuurders een hoge mate van autonomie bieden, met functies zoals autopilot en self-parking.

Avontuur: Je zoekt afwisseling en de kick, je zoekt spanning en dat geeft je een adrenaline boost. Merken die dit uitstralen zijn bijvoorbeeld Land Rover: Dit automerk staat synoniem voor avontuur en exploratie, met hun slogan “Above and Beyond”. Land Rovers zijn ontworpen om extreme terreinen te doorstaan en avonturiers te helpen de grenzen te verleggen.

Landrover heeft Avontuur als merkwaarde

Maar avontuur is ook sterk verbonden met het merk Red Bull: Dit energiedrankje is nauw verbonden met extreme sporten en avontuurlijke activiteiten. Red Bull sponsort tal van atleten en evenementen die de grenzen van het menselijk mogelijk verleggen. Merken met avontuur als waarde richten zich op ontdekking, opwinding en het onbekende. Voorbeelden: GoPro: stimuleert avontuurlijke activiteiten met zijn actiecamera’s. The North Face: moedigt buitenavonturen aan met zijn outdoor kleding en uitrusting.

The Northface moedigt buitenavonturen aan via haar YouTubekanaal

Aardig: bedrijven die niet aardig zijn, zullen niet snel veel verkopen. Iedereen wil dat ze aardig en vriendelijk geholpen worden bij de aanschaf van een product. Ik zou deze merkwaarde daarom vertalen naar klantvriendelijkheid. Brancheclub Customerfirst doet er jaarlijks onderzoek naar.

Aanpassingsvermogen: Aanpassingsvermogen gaat over flexibiliteit en het vermogen om te evolueren met veranderende omstandigheden. Voorbeelden: Google: past zich constant aan de veranderende technologische landschap aan met nieuwe innovaties. Netflix: is geëvolueerd van een dvd-verhuurservice tot een toonaangevend streamingplatform.

Acceptatie: gaat over inclusiviteit en het verwelkomen van diversiteit. Denk bijvoorbeeld aan Ben & Jerry’s: die bekend staat om zijn inzet voor sociale rechtvaardigheid en diversiteit, of Dove die body positivity en zelfacceptatie promoot door middel van haar Real Beautycampagnes.

Dove real beauty campagne

Activiteit: Merken die activiteit als waarde hebben, zijn dynamisch en gericht op energie en beweging. Voorbeelden: Nike: moedigt mensen aan om actief te zijn door middel van zijn “Just Do It” campagnes. Red Bull: positioneert zichzelf als de energiedrank die vitaliteit en uithoudingsvermogen bevordert, het geeft je immers vleugels!

Een voorbeeld van de internationale “Red Bull geeft je vleugels” campagne

Affectie: Affectie betekent dat een merk warmte, zorg en empathie toont. Voorbeelden: Hallmark: staat bekend om zijn kaarten en producten die persoonlijke connecties bevorderen. Johnson & Johnson: richt zich op zorg en welzijn voor families en baby’s.

Ambachtelijkheid: Dit waardeert het traditionele vakmanschap en de kwaliteit van handgemaakte producten. Voorbeeld Etsy: Een marktplaats die handgemaakte en ambachtelijke goederen promoot.

Ambitie: Ambitieuze merken zijn gericht op succes, prestaties en het bereiken van hoge doelen. Voorbeelden: SpaceX: streeft ernaar om ruimtereizen en kolonisatie van andere planeten mogelijk te maken. Tesla: streeft ernaar om de transitie naar duurzame energie te versnellen met innovatieve auto’s

Balans: Voor een evenwicht tussen werk en privéleven, wordt Google regelmatig erkend voor zijn werknemersbeleid dat gericht is op het creëren van een gezonde balans tussen werk en privé. Google biedt verschillende programma’s en voordelen die werknemers helpen om stress te verminderen en hun welzijn te verbeteren.

Barmhartigheid: betekent dat je medelijden met iemand hebt en je helpen wilt. Merken die deze merkwaarde vertegenwoordigen zijn bijvoorbeeld de EO en het Leger des Heils.

Bekwaamheid: Gaat over het niveau van competentie waarop je een handeling uitvoert. Siemens bijvoorbeeld is een Duits technologiebedrijf dat al decennialang synoniem staat voor technische expertise en innovatie. Siemens is gespecialiseerd in een breed scala aan gebieden, van energie en transport tot medische technologie en automatisering. Hun producten en diensten worden gewaardeerd om hun betrouwbaarheid, efficiëntie en geavanceerde technologie.

Belangenbehartigen: wie komt op voor de belangen van anderen? Met deze merkwaarde zit je in de hoek van bijvoorbeeld de consumentenbond maar ook brancheverengingen.

Bescheiden: Dit vereist dat een merk zich niet anders voordoet dan men in werkelijkheid is.

Klaverblad verzekeringen: we doen heel gewoon, namelijk verzekeren. Een voorbeeld van de merkwaarde bescheidenheid.

Bescherming: Opkomen voor anderen of kwetsbaren. Het WWF werkt wereldwijd om natuur te beschermen en herstellen, van Limburgse rivieren tot Amazone regenwoud.

Bevrijding: Deze merkwaarde staat voor het idee dat je een last van iemands schouders neemt. Door het gebruik van het product onttrek je jezelf aan het dagelijkse bestaan. Het motormerk Harley Davidson is een schoolvoorbeeld van bevrijding.

Harley Davidson – Vrijheid

Bewustzijn: Dit staat voor het weten of ervaren van wat er zintuiglijk en cognitief in het eigen ik omgaat, met eventueel het vermogen om daarover te communiceren. Een prachtig voorbeeld van een merk dat dit uitdraagt, is Headspace.com.


Bezieling: Het gaat hier over wat voortvloeit uit inspiratie en de beweegredenen wat ons in beweging zet, motiveert. Een voorbeeld van een merk met bezieling is De Partij voor de Dieren. Maar veel purpose driven (goede doelen) organisaties bezitten deze eigenschap natuurlijk.

Begeleiding: Bieden van ondersteuning en advies. Voorbeelden: LinkedIn: Biedt begeleiding voor carrièreontwikkeling. Weight Watchers: Biedt begeleiding en ondersteuning bij gewichtsverlies.

Begrip: Het tonen van empathie en inzicht in de behoeften van klanten. IKEA (Zweden): Begrijpt de behoefte van klanten aan betaalbaar designmeubilair. Lush (VK): Toont begrip voor de wens van consumenten naar ethisch geproduceerde cosmetica.

Benaderbaarheid – Een merk dat vriendelijk en gemakkelijk benaderbaar is. HEMA is een winkel met een open uitstralingen die vriendelijk oogt.

Betrokken – Actief deelnemen en een diepe verbinding hebben met klanten en hun omgeving. Hieronder tref je een tekst van supermarktketen Boni aan:

Betrokken en klantvriendelijk zijn, is bij Boni geen loze belofte. Boni is namelijk al decennialang een familiebedrijf dat zich zeer betrokken voelt bij haar klanten, collega’s en omgeving. Dit blijkt uit onze lokale initiatieven en maatschappelijke betrokkenheid. Zo hebben we een jaarlijkse inzameling voor de Dorcas voedselactie en werken we samen met Jongeren op Gezond Gewicht. Klanten merken betrokkenheid en klantvriendelijkheid ook aan onze medewerkers, die de tijd nemen voor onze klanten. Betrokkenheid en aandacht hebben we ook als medewerkers voor elkaar, want ‘’Boni, dat zijn wij!’’
Betrokken zijn, betekent voor Boni dat wij voortdurend bezig zijn met wat er gebeurt in onze directe omgeving. We willen lokaal de beste supermarkt zijn. Daarom dragen wij ons steentje bij aan lokale initiatieven zoals bijvoorbeeld een schoolontbijt of het sponsoren van een lokale sportvereniging.
Daarnaast voelen wij ons ook verantwoordelijk voor de maatschappij. Daarom doet Boni bijvoorbeeld al jaren aan afvalscheiding en streven wij elke dag naar een continue verlaging van onze derving. Eten weggooien is natuurlijk verspilling. Om deze reden geeft Boni producten die over zijn en niet meer verkocht kunnen worden aan de lokale Voedselbank. Ook werken wij samen met Too Good To Go, om ervoor te zorgen dat goede producten niet onnodig verloren gaan. Zo zorgen wij ervoor dat er zo min mogelijk verloren gaat en komt het ook nog eens goed terecht! Boni wil elke dag de beste supermarkt zijn voor onze klanten, niet alleen nu maar ook in de toekomst. Om dit te kunnen waarborgen doen wij ons best om bewust om te gaan met onze aarde. Wij werken toe naar een grote verlaging van ons energiegebruik, wenden onze invloed aan voor duurzame productie van de goederen die wij verkopen en streven naar duurzame inzetbaarheid van onze medewerkers. Ook werken we aan langdurige en duurzame relaties met diverse leveranciers zodat we met elkaar blijvend toegevoegde waarde.

Betrouwbaar: De mate waarin een merk consequent en betrouwbaar is in kwaliteit en dienstverlening. BVCM, een dienstverlener in debiteurenbeheer, heeft een hoogwaardige dienstverlening voor haar klanten met een constant, transparant proces. De ANWB is een betrouwbare organisatie omdat zij al meer dan honderd jaar hulpvaardig zijn bij mobiliteit in Nederland.

Bevlogenheid: Een passie hebben en toegewijd zijn aan een doel of zaak. Voorbeelden: Zeep en cosmeticawinkel Lush: Bevlogen over dierenwelzijn en milieuvriendelijke producten.

Comfort – Producten of diensten aanbieden die gemak en welzijn bieden. Tempur-Pedic matrassen staan bekend om het comfort dat ze bieden.

Communicatie – Open en effectieve uitwisseling van informatie. Vodafone/Ziggo’s diensten staan centraal in communicatieoplossingen.

Compleetheid: Compleetheid als merkwaarde draait om integriteit en een totaaloplossing in producten en diensten, waarbij gestreefd wordt naar het bieden van een holistische oplossing of ervaring. Dit wordt vaak gevonden in wellness- en gezondheidsindustrieën, waar producten niet alleen fysieke behoeften, maar ook emotionele en spirituele welzijn adresseren. Denk aan het merk Aveda – biedt holistische schoonheidsproducten die zowel het lichaam als de geest verzorgen.

Consistentie – Het leveren van een constante kwaliteit en ervaring. McDonald’s biedt wereldwijd een consistente smaak en klantbeleving.

Controle – In staat zijn om de omgeving of situaties te beheersen. Control-systemen van Philips voor smart homes bieden deze waarde.

Creativiteit: Dit gaat over originaliteit en het vermogen om nieuwe en innovatieve ideeën te genereren. Voorbeelden: Lego: Staat bekend om het stimuleren van creativiteit door speelgoed. Adobe: Biedt tools die essentieel zijn voor creatieve professionals in vele velden.

Dankbaarheid: Waardering tonen voor klanten, werknemers en de gemeenschap. Voorbeelden: Starbucks: Uit dankbaarheid met loyaliteitsprogramma’s voor klanten. Salesforce: Heeft ‘Ohana Culture‘ die draait om dankbaarheid en waardering voor de gemeenschap.

Degelijkheid:

Dienstbaar:

Delen: Het bevorderen van samenwerking en het delen van middelen, kennis of winst. ABN AMRO: Deelt financiële expertise en bevordert kennisuitwisseling via platforms zoals hun Insights. Fairphone: Deelt hun missie voor een eerlijkere elektronicamarkt en bevordert bewustzijn over recycling.

Deskundigheid: Diepgaande kennis en vaardigheid in een bepaald gebied. IBM is bijvoorbeeld deskundig op het gebied van IT en zakelijke technologie. ASML is deskundige in de markt van het maken van machines voor de productie van computerchips.

Deugdzaam: Ethisch en moreel handelen; het doen van wat juist is. The Body Shop: Zet zich in voor deugdzaamheid in hun bedrijfsvoering, waaronder dierenwelzijn en milieubescherming. Lego: Staat bekend om hun deugdzame engagement in duurzame productie en kindvriendelijke producten.

Directheid: Eerlijkheid en duidelijkheid in communicatie, zonder omwegen. Southwest Airlines: Geprezen voor hun directe en klantvriendelijke communicatie.

Discipline: Strikte toewijding aan regels en standaarden, consistentie in prestaties en processen. Toyota: Heeft een sterke reputatie in discipline via hun Toyota Production System. Lufthansa: Handhaaft strikte discipline in hun vluchtoperaties en klantenservice.

Discretie: De waarde van privacy en terughoudendheid, het beschermen van klantgegevens en vertrouwelijke informatie. Signal biedt een messaging service die inzet op privacy van gebruikers.

Diversiteit: Inzet voor inclusiviteit en het omarmen van verschillende achtergronden en perspectieven. Unilevers’ beleid en merken reflecteren een inzet voor diversiteit. Accenture werkt hard aan diversiteit en inclusiviteit binnen hun wereldwijde personeelsbestand.

Doelmatig: De focus ligt op het efficiënt bereiken van doelen. Voorbeelden: Google: Efficiënte zoekmachine die snel relevante informatie vindt. Toyota: Productiesysteem gericht op maximalisatie van efficiëntie en eliminatie van verspilling.

Doordacht: Zorgvuldig en strategisch in planning en besluitvorming. Bosch (Duitsland): Staat bekend om zijn doordachte engineering en productontwerp. Barclays (VK): Biedt doordachte financiële diensten en advies.

Doorzettingsvermogen: Niet opgeven, zelfs niet onder moeilijke omstandigheden.

Drive: Een innerlijke kracht of motivatie om doelen te bereiken en succes te behalen. Tesla is gedreven om innovatie in de auto-industrie vooruit te duwen. Adidas streeft er voortdurend naar om atleten te helpen hun prestaties te verbeteren.

Dromen: Inspireert tot het najagen van dromen en het bereiken van aspiraties. Disney staat bekend om het inspireren van mensen van alle leeftijden om hun dromen na te jagen. Ferrari weet heel goed dat veel mensen geen Ferrari zullen kopen en heeft over de hele wereld fans die merchandise kopen.

Duidelijkheid – Eenvoudig en begrijpelijk communiceren. Google’s interface staat bekend om zijn duidelijkheid en eenvoud.

Durf: Deze waarde vertegenwoordigt het nemen van gedurfde stappen en het uitdagen van de status quo van bijvoorbeeld een marktleider. Voorbeeld: Tesla: Heeft de auto-industrie uitgedaagd met zijn focus op elektrische voertuigen.

Duurzaamheid: Dit is een van de populairste merkwaarden van de huidige tijdgeest. Welk bedrijf wil er nu niet duurzaam zijn? Maar omdat veel bedrijven hiernaar streven en dit actief communiceren wordt het onderscheidend vermogen wel minder. Het is meer een hygiëne factor om zaken te doen. Toch zijn er wel bedrijven die eruit springen. Bouwbedrijf BAM heeft een jarenlange reputatie het meest vooruitstrevende duurzame bouwbedrijf in Nederland te zijn. BAM communiceert dit actief in haar jaarverslag waarmee ze de broodnodig bewijsvoering voor deze merkwaarde laat zien.

Echtheid: Authentiek zijn en echtheid uitstralen. Voorbeelden: Levi’s: Staat bekend om hun authentieke denimkleding. Levi claimt dan ook de enige originele te zijn.

Levi’s claim als de eerste, originele jeans

Eenheid: Het bevorderen van een gevoel van gemeenschap en samenwerking. Siemens (Duitsland): Werkt aan technologische eenheid en samenwerking binnen zijn industriële sectoren. SAP (Duitsland): Streeft naar eenheid in bedrijfsprocessen door middel van hun softwareoplossingen.

Eenvoud: Focus op helderheid en gemak in gebruik of begrip. Simpel: Een telecomprovider die bekend staat om eenvoudige en duidelijke mobiele abonnementen. Bunq: Biedt een eenvoudige bankervaring met een focus op gebruiksgemak.

Eerlijkheid: Open en oprecht handelen. Voorbeelden: The Body Shop: Eerlijk over hun ethische sourcing en ingrediënten. Patagonia: Transparant over productieprocessen en milieu-impact.

Effectiviteit: Hoewel ik me realiseer dat Ibuprofen een werkzame stof is en niet echt een merk, staat Ibuprofen voor een zeer effectieve pijnstiller.

Efficiency: Het idee iets sneller te doen dan anderen.

Elegantie: Vertegenwoordigt verfijning en stijl. Voorbeelden: Chanel: High-fashion merk dat bekend staat om zijn elegante en tijdloze ontwerpen. Het Nederlandse merk LaDress biedt mode aan met mooie stoffen, tijdloos design en een hoge kwaliteit van materiaalgebruik.

Empatisch: de sleutel tot verbondenheid en verbinding voor merken is empathie. Bureau The Oval Office doet hiernaar onderzoek en gaf aan dat Bol.com is het meest empathische merk is van Nederland.

Energiek: Gericht op vitaliteit en kracht. Voorbeelden: Red Bull: Geeft mensen ‘vleugels’ en is gekoppeld aan energieke levensstijlen. Gatorade: Positioneert zich als essentieel voor atletische prestaties en energie.

Enthousiasme: Energie en opwinding over wat ze doen of aanbieden. Voorbeelden: Fitbit: Enthousiast over het motiveren van mensen om actiever te leven.

Erbij horen – Merken die een gevoel van gemeenschap en inclusie bevorderen. Adidas, met zijn all-inclusive “Impossible is Nothing”-campagne, bevordert dit gevoel.

Erkenning: Waardering en validatie van prestaties. Beeckestijn Business School is een in Nederland erkent instituut waarbij je excellente opleidingen en trainingen krijgt binnen het digitale domein. Wanneer je bijvoorbeeld de opleiding contentmarketing strategie afrond krijg je daarvoor een diploma.

Evenwicht – Een merk dat evenwicht promoot, streeft naar een gezonde balans in het leven. De producten van The Body Shop weerspiegelen evenwicht in schoonheid en welzijn.

Evolutie: Constante ontwikkeling en verbetering. Voorbeelden: Apple: Staat bekend om zijn voortdurende innovatie in technologie. Google: Evolueert voortdurend zijn services en producten.

Eigenzinnig: Het betekent dat je geneigd bent om je eigen zin te volgen voor meer zingeving in je leven. Een mooi voorbeeld hiervan is Coolblue die haar bedrijfscultuur publiceert in de vorm van merkwaarden.

Afbeelding met daarop de vier merkwaarden van Coolblue

Expertise: Deskundigheid en bekwaamheid in een specifiek gebied tonen. DSM: Heeft expertise in gezondheid, voeding en materialen.

Expressie: Royal Talens is een oer-Nederlands merk dat klanten helpt zichzelf te uiten. Hun YouTubekanaal is hier geheel aan gewijd.

Familie: Familiegerichte waarden en tradities. Voorbeeld: Jumbo positioneert zich als een familiegericht winkelbedrijf.

Fascinatie: Intrige en sterke belangstelling opwekken. Voorbeeld: Lego fascineert zowel kinderen als volwassenen met zijn creatieve speelgoed.

Fitheid: Geassocieerd met gezondheid, welzijn en actief leven. Adidas (Duitsland): Bevordert fitheid en een actieve levensstijl met hun sportkleding. Puma (Duitsland): Richt zich op fitheid met hun reeks van sport

Fijnzinnigheid: betekent een scherp gevoel voor detail en een verfijnde smaak, vaak geassocieerd met luxe en cultuur. Denk aan horlogemerken of juwelen.

Flexibiliteit: De mogelijkheid om aan te passen en te veranderen op basis van de behoeften van de klant of marktomstandigheden. Voorbeelden: Zoom: Biedt flexibele communicatietools die zich aanpassen aan verschillende behoeften van gebruikers. Uber: Biedt flexibele vervoersopties voor gebruikers en werkopties voor bestuurders.

Focus: Sterke concentratie op een specifiek doel of segment. Voorbeelden: Harman Kardon: Focust op high-end audioproducten. Canon: Concentreert zich op beeldverwerkende oplossingen en fotografieproducten.

Frisheid: Geassocieerd met nieuwheid, zuiverheid of een verfrissend perspectief. Voorbeelden: Lush: Bekend om hun verse, handgemaakte cosmetica.

Lush – how its made serie op YouTube

Gebruiksgemak: Producten of diensten zijn eenvoudig in gebruik en toegankelijk voor iedereen. Voorbeelden: Apple: Bekend om hun intuïtieve interface en gebruiksvriendelijke producten. Amazon: Heeft een eenvoudige en snelle online winkelervaring. Uber: Zette de taxiwereld op z’n kop omdat reizen en betalen veel gemakkelijker werd gemaakt.

Geduld: De bereidheid om tijd te nemen. Luxe merk Hermès heeft “geduld” geïntroduceerd als een zeer sterk principe en element in zijn strategie om de hoogste kwaliteit te bereiken. Klanten kunnen niet een winkel binnenlopen en met een Birkin-tas naar buiten lopen. In plaats daarvan moet men een bestelling plaatsen en een paar maanden wachten voordat deze klaar is. In plaats van de hoge vraag te reguleren door middel van prijs, iets wat de normale economische wetten ons doen geloven, reguleert Hermès de vraag (en haar productie) door een heel geduldig publiek.

Geleerdheid: impliceert een diepe kennis en expertise in een bepaald gebied, vaak onderwijs of wetenschap. Denk bijvoorbeeld aan de Harvard Universiteit.

Gelijkheid: Streven naar eerlijke behandeling en kansen voor iedereen. Voorbeelden: Ben & Jerry’s: Voert campagne voor sociale gelijkheid. Nike: Bevordert diversiteit en inclusie in sport en samenleving.

Ben & Jerry’s in een samenwerking met Tony Chocolonely over gelijkheid.

Geloof: Vasthouden aan en uitdragen van bepaalde overtuigingen of waarden. Werving en selectiebureau werkmettalent.nl werft specifiek voor bedrijven met een christelijke overtuiging.

Geloofwaardigheid: Hier gaat het om betrouwbaarheid, integriteit en het verkrijgen van het vertrouwen van klanten. Voorbeelden: De Volkskrant staat bekend om zijn betrouwbare journalistiek. Volvo: Heeft een reputatie opgebouwd als een veilig en betrouwbaar automerk.

Geluk: Streven naar positieve emoties en welzijn. Voorbeelden: Disney: Bekend om het creëren van geluk door entertainment. Coca-Cola: Vermarkt zichzelf rond het brengen van geluk en genot.

Genezing: Duidt op producten of diensten die fysieke of mentale herstelprocessen bevorderen. Denk bijvoorbeeld aan Hanzaplast pleisters die genezing bevorderen.

Genialiteit: Slimheid en originaliteit in het ontwerp of de uitvoering. Voorbeelden: Dyson: Innovatief in huishoudelijke apparaten. ChatGPT is een van de eerste merken die letterlijk alle mensen slimmer maakt.

Genuanceerd: Een merk dat genuanceerd is, benadrukt diepgaand inzicht en aandacht voor complexiteit. Denk bijvoorbeeld aan Apple die bekend staat om de focus op de balans tussen technologie, design en gebruiksvriendelijkheid.

Geschiedenis: Rijkdom aan erfgoed en een lange staat van dienst. Voorbeelden: BMW: Heeft een diepgaande geschiedenis in de autoproductie. Levi’s: Een historisch merk dat al decennia lang jeans produceert.

Gezag: impliceert autoriteit en betrouwbaarheid in een bepaald vakgebied of industrie. Er zijn veel merken die een zeker gezag uitstralen, omdat ze een leidende rol spelen in hun branch. Denk bijvoorbeeld aan Microsoft. Dit merk is gezaghebbend vanwege zijn lange reputatie voor innovatieve producten in de wereld van software. Andere gezaghebbende merken in diverse industriën zijn bijvoorbeeld

  • Apple in technologie – bekend om zijn innovatie, kwaliteit en ecosysteem.
  • Google in internetdiensten – erkend voor zijn dominantie in zoekopdrachten en advertenties, evenals zijn vooruitgang in AI en technologie.
  • Coca-Cola in dranken – een iconisch merk dat wereldwijd bekend staat om zijn marketingkracht en wijdverspreide distributie.
  • Goldman Sachs in de financiële sector heeft een reputatie voor zijn expertise in investment banking en financiële diensten.
  • Pfizer in farmaceutica – gezeghebbend vanwege zijn onderzoekscapaciteiten en belangrijke bijdragen aan de geneeskunde.
Coca-Cola bewijst zijn gezaghebbende reputatie met een van ’s werelds eerste innovatie AI reclamecampagnes.

Gezondheid: Gezondheid als merkwaarde staat voor het bevorderen van fysiek, mentaal en soms sociaal welzijn. Merken die gezondheid als kernwaarde hebben, ontwikkelen producten of diensten die gericht zijn op het verbeteren van de gezondheid van hun klanten. Dit kan variëren van voedingsproducten tot fitnessapparatuur en wellness-diensten. Deze merken zetten zich ook vaak in voor het verstrekken van gezondheidseducatie en het ondersteunen van gezonde levensstijlen. Voorbeelden: Fitbit: Stimuleert een gezonde levensstijl door middel van fitness trackers.

Goodwil & vertrouwen: Het opbouwen van een positief imago door goede daden. Voorbeelden: Google: Met initiatieven zoals Google.org streven ze ernaar positieve impact te maken.

Gratie: Dit gaat over elegantie en schoonheid in gedrag en uitstraling. Merken met deze waarde streven ernaar om verfijning en een gevoel van moeiteloze elegantie te brengen in hun productaanbod of klantinteracties. Dit kan zowel van toepassing zijn op luxegoederen als op diensten die gericht zijn op persoonlijke verzorging of hospitality. Het bevorderen van gratie betekent vaak aandacht voor detail en een nadruk op esthetiek. Denk daarbij aan bijvoorbeeld: Chanel – staat synoniem voor luxe en elegante mode. Rolex – biedt sierlijke horloges die luxe en tijdloze gratie uitstralen. Mercedes-Benz – levert auto’s die zowel in ontwerp als rijervaring gratie en elegantie uitstralen.

Gretigheid: Een enthousiaste en gretige houding om kansen te grijpen en nieuwe uitdagingen aan te gaan. Airbnb: Toonde gretigheid om de reisindustrie te veranderen.

Groei: Groei als merkwaarde kan betrekking hebben op persoonlijke ontwikkeling, zakelijke expansie of het stimuleren van innovatie. Merken die groei benadrukken, streven naar het aanmoedigen van hun gebruikers om zich te ontwikkelen of bieden producten die helpen bij het bereiken van nieuwe potentieel. In de bedrijfswereld kan het ook gaan om uitbreiding in nieuwe markten of het vergroten van het productportfolio. Een organisatie die dat sterk in zich heeft is het Nederlandse NCOI, de commercial hieronder gaat over continue persoonlijke ontwikkeling.

Andere voorbeelden van bedrijven met groei als merkwaarde zijn bijvoorbeeld: LinkedIn – helpt professionals met hun carrièregroei en netwerkmogelijkheden, of Toyota – investeert in nieuwe technologieën zoals hybride en waterstofauto’s om hun marktaandeel en invloed te vergroten.

Hard werken: Waardering voor inzet en toewijding. Voorbeelden: Ford: Heeft een geschiedenis van het vieren van het ethos van hard en lopende band werk. Het medische bedrijf Anheuser-Busch pleitte voor de distributie van ontsmettingsvloeistof via non-profitorganisaties.

Hart: Emotionele betrokkenheid en passie.

Hartelijk: Hartelijk, optimistisch, uitgesproken en samen; Hallmark heeft haar merkwaarden zorgvuldig geselecteerd. Hallmark ligt op haar “werken bij” website deze merkwaarde toel: “Hartelijkheid, dat raakt je. We zijn oprecht geïnteresseerd en laten je dat voelen. Een vraag of gebaar kan al een emotie losmaken. We laten weten dat we er voor elkaar zijn. We vragen niet hoe het gaat omdat dat hoort, maar omdat we echt willen weten wat er speelt in je leven. Zo leren we elkaar beter kennen en leren we van wat anderen meemaken. Hartelijk zijn zit ‘m ook in de deur openhouden voor een ander, een praatje bij de koffieautomaat of een glimlach bij de receptie.

Heldendom: Het vieren of tonen van moed en dapperheid. Voorbeelden: Marvel: Creëert superhelden die het ideaal van heldendom uitdragen. The North Face: Inspireert heldendom in avontuurlijke exploratie.

Harmonie: Harmonie binnen een merkcontext betekent het creëren van een evenwichtige en vreedzame ervaring voor klanten en stakeholders. Dit kan gericht zijn op milieuvriendelijke praktijken, ethische productiemethoden of het bevorderen van een evenwichtige werkplek. Merken die harmonie promoten, streven vaak naar een synergie tussen mens, natuur en technologie. Denk bijvoorbeeld aan Patagonia, die staat bekend om hun inzet voor milieubescherming en duurzame productie. Maar ook zeepwinkel LUSH. Zij produceert cosmetica met oog voor sociale en ecologische harmonie. Tot slot Bose: deze biedt audio-oplossingen die gericht zijn op het creëren van een luisterervaring zodat geluid een wordt met haar omgeving.

Hoop: Inspireren tot optimisme en een betere toekomst. Veel goede doelen doen dit. Bijvoorbeeld UNICEF: Werkt aan het geven van hoop door het verbeteren van de levens van kinderen wereldwijd.

Hulpvaardig: Hulpvaardigheid als merkwaarde toont de bereidheid van een merk om ondersteuning en assistentie te bieden, vaak boven en buiten de standaard verwachtingen. Dit kan variëren van uitstekende klantenservice tot gemeenschapsinitiatieven of producten die zijn ontworpen om specifieke problemen aan te pakken. Merken die hulpvaardigheid benadrukken, streven ernaar om een positieve impact te hebben op het leven van hun klanten en de bredere gemeenschap. Het merk Zappos is bijvoorbeeld bekend om zijn klantenservice en de bereidheid om extra stappen te zetten voor klanttevredenheid. Lees hierover meer in het artikel in Harvard Business Review.

Humor: Het gebruik van humor in communicatie en branding is een veelgebruikte contenttactiek. Humor als merkwaarde houdt in dat een merk lichtheid en plezier in zijn communicatie en producten brengt. Dit wordt vaak gebruikt om de aandacht van de consument te trekken in de See fase van de klantreis. en een blijvende, positieve verbinding met het merk te creëren. Merken die humor gebruiken, proberen vaak een toegankelijk en vriendelijk imago op te bouwen dat resoneert met een breed publiek.Voorbeelden: Old Spice: Gebruikt humor in zijn advertenties.

Old Spice neemt zichzelf op de hak samen met Netflix serie “the wicher”.

Individualiteit: Het vieren van uniekheid en zelfexpressie. Voorbeelden: Vans: Staat bekend om het ondersteunen van individuele expressie in de skatecultuur. Harley-Davidson: Belichaamt de geest van individualiteit en zelfexpressie in de motorwereld.

Inleven: Inleven als merkwaarde betekent dat een merk empathie toont voor zijn klanten en hun situaties. Dit kan zich uiten in klantenservice, productontwerp of marketingcommunicatie. Merken met een sterke empathische waarde tonen vaak een diep begrip van en zorg voor de emoties en behoeften van hun klanten. Enkele voorbeelden hiervan zijn: Toyota – hun advertenties richten zich vaak op gezinswaarden en het begrijpen van de behoeften van de automobilist. Airbnb – hun hele service is gebouwd rond het begrijpen van de behoeften van zowel gastheren als gasten.

Innerlijke vrede: Innerlijke vrede als merkwaarde promoot producten, diensten of initiatieven die bijdragen aan het gevoel van kalmte en content zijn bij hun gebruikers. Dit kan variëren van wellnessproducten, spirituele diensten tot activiteiten die stressvermindering en mindfulness bevorderen. Merken die deze waarde uitdragen, richten zich vaak op het verbeteren van het mentale en emotionele welzijn van individuen. Voorbeelden hiervan zijn Calm, een app die meditatie, slaaphulp en ontspanningstechnieken biedt, maar ook Headspace die een app heeft ontwikkelt om gebruikers te helpen bij meditatie en het bereiken van een rustiger geestestoestand.

Innovatie: Het streven naar nieuwe ideeën en technologieën. Voorbeelden: Nadat Audi in 2022 in diverse steden wereldwijd al tijdelijke Houses of Progress opende, heeft het merk zijn paviljoen in Autostadt Wolfsburg nu omgetoverd tot de enige permanente House of Progress-expositie. Apple: Bekend om zijn innovatieve producten zoals de iPhone en de Mac.

Inspiratie: Merken die anderen inspireren door hun producten, diensten of bedrijfscultuur. Adobe: Inspireert creativiteit door middel van hun software voor makers en ontwerpers.

Integriteit: Eerlijk en ethisch handelen. Voorbeelden: Patagonia: Bekend om zijn milieu-ethiek en transparantie. The Body Shop: Zet zich in voor eerlijke handel en ethische producten. Dat doen overigens meer cosmetica merken.

Invloed: De capaciteit om een effect te hebben op de ontwikkelingen binnen een sector of gemeenschap. Voorbeelden: Apple: Heeft een enorme invloed op de technologiemarkt. Facebook: Heeft een grote invloed op sociale communicatie en media.

Inzicht: Het vermogen om diep begrip en kennis te tonen. Voorbeelden: IBM: Biedt inzichtelijke technologische oplossingen voor bedrijven. McKinsey & Company: Levert diepgaand inzicht en strategisch advies aan organisaties.

Intelligentie: Het tonen van slimheid en slimme oplossingen. Voorbeelden: Google: Levert intelligente zoekoplossingen en AI-technologie.

Intimiteit: Het opbouwen van persoonlijke relaties met klanten. Voorbeelden: Tiffany & Co.: Creëert een intieme koopervaring voor fijne sieraden. Victoria’s Secret: Staat voor persoonlijke en intieme kledingkeuzes.

Intuïtie: Intuïtief design en besluitvorming. Voorbeelden: Spotify: Gebruikt intuïtieve algoritmen om muziek aan te bevelen. Dyson: Ontwerpt intuïtieve en gebruikersvriendelijke huishoudelijke apparaten.

Inlevingsvermogen: Het vermogen om de gevoelens van anderen te herkennen en te begrijpen. Zappos: Biedt uitmuntende klantenservice door echt te luisteren naar klanten.

Kennis: Expertise en informatie bieden. Bedrijven die zich richten op het leveren van educatieve inhoud of producten. Voorbeelden: Khan Academy: Biedt gratis online onderwijs aan iedereen, overal. Coursera: Werkt samen met universiteiten om online cursussen en graden aan te bieden. De Harvard Universiteit staat wereldwijd bekend om zijn kennis en onderwijs.

Klanttevredenheid: Deze waarde streeft naar het overtreffen van klantverwachtingen en het leveren van een uitstekende service. Voorbeelden: Zappos: Bekend om zijn uitmuntende klantenservice. Amazon: Streeft ernaar klanten tevreden te stellen met een snelle levering en een groot assortiment.

Klantgerichtheid: Het gaat erom dat de behoeften van de klant centraal staan bij de bedrijfsvoering. Voorbeelden: Nordstrom: Staat bekend om zijn sterke focus op klantenservice. Het Amstel Hotel biedt een uitzonderlijke klantenservice in de hotelindustrie.

Kracht: Merken die kracht uitstralen, tonen vaak leiderschap en invloed in hun sector. Adidas: Toont kracht in de wereld van sportkleding en -uitrusting.

Kwaliteit: Hoge standaard van een product of dienst. Hoewel iedereen dit zal zeggen wordt bij slechts enkele merken de kwaliteit geroemd. Bosch: Hoewel het een Duits bedrijf is, staat hun Nederlandse tak bekend om de kwaliteit van huishoudelijke apparaten. G-Star RAW: Biedt hoogwaardige denim kleding aan.

Leiderschap: Innovatie en leiding geven in de sector. Leiderschap als merkwaarde toont aan dat een bedrijf voorop loopt in innovatie, ethiek, en bedrijfsvoering. Leidende merken zetten de normen binnen hun industrie en inspireren andere bedrijven en individuen. Deze merken nemen vaak risico’s, zijn pioniers in nieuwe technologieën of praktijken, en staan bekend om hun invloed en autoriteit. Consultancybureau McKinsey bijvoorbeeld. Het aantal publicaties over bedrijfvoering, strategie van innovatieve management concepten is onuitputtelijk. McKinsey heeft meerdere manieren omhaar leidende rol te uitten. Via de McKinsey Quaterly, McKinsey Global Institute, een onderzoeksinstituut en McKinsey Insights waarmee zij inzichten geven over organisatie topics per branche

Een van de vele voorbeelden waarme McKinsey haar leiderschap uitdraagt.

Leren: Focus op educatie en ontwikkeling. Voorbeelden: Khan Academy: Biedt gratis online educatieve middelen. Duolingo: Maakt het leren van nieuwe talen toegankelijk en leuk.

Levendigheid: Een energieke en levendige uitstraling hebben. KLM: Brengt levendigheid in haar klantenservice en innovatieve benadering van vliegreizen. G-Star RAW: Toont levendigheid in hun trendy en dynamische modeontwerpen.

Logica: Een rationele, doordachte benadering in bedrijfsvoering en productontwikkeling. Philips: Staat bekend om zijn logische benadering van innovatie in consumentenelektronica. ASML: Gebruikt logica en precisie in het maken van complexe lithografiemachines voor chipproductie.

Levensduur: Producten of diensten aanbieden die lang meegaan. Gazelle: Produceert duurzame en robuuste fietsen die bekend staan om hun lange levensduur.

Liefde: Een passie voor wat ze doen en voor wie ze het doen uitstralen. Tony’s Chocolonely: Toont liefde voor ethische chocoladeproductie en eerlijke handelspraktijken. Rituals: Creëert producten met de intentie om liefde voor dagelijkse rituelen te cultiveren.

Liefdadigheid – Betrokkenheid bij goede doelen en het teruggeven aan de gemeenschap. Toms Shoes, met zijn “One for One”-programma, geeft een paar schoenen aan een behoeftig kind voor elk verkocht paar.

Loyaliteit: Toegewijd zijn aan klanten en lange termijn relaties opbouwen. ING: Zet zich in voor klantloyaliteit door middel van persoonlijke financiële diensten. Albert Heijn: Bouwt loyaliteit op door middel van klantgerichte service en een bonuskaartsysteem. Loyaliteit en liefde kunnen enigszins overlappen in de context van merkwaarden, omdat ze beide kunnen wijzen op een diepe verbondenheid met klanten en de intentie om langdurige relaties te ontwikkelen.

Macht: Invloed en controle hebben in de industrie of markt. Royal Dutch Shell: Heeft aanzienlijke macht in de internationale olie- en gasindustrie. ING Group: Een krachtige speler in de financiële wereld.

Medeleven – Zorgzaamheid en empathie tonen. Het Rode Kruis staat bekend om zijn medeleven in tijden van crisis.

Meesterschap: Excelleren in hun vakgebied en hoogstaande kennis en vaardigheden tonen. Heineken: Wereldwijd erkend voor hun meesterschap in bierbrouwen. Royal Delft: Bekend om het meesterschap in het vervaardigen van Delfts Blauw aardewerk.

Mensgericht: Deze merkwaarde betekent dat het gedrag van iemand georiënteerd is op de personen om hem of haar heen. De hulpvaardigheid van de mensen van de ANWB is hiervan een mooi voorbeeld.

Milieu: Inzet voor duurzaamheid en milieubescherming. Patagonia bijvoorbeeld biedt duurzame producten en ondersteunt milieuprojecten.

Mindfulness: Bewust en aandachtig aanwezig zijn in het hier en nu. De Traay: Produceert honing met aandacht voor natuur en duurzaamheid. Yogi Tea: Biedt thee aan die geassocieerd wordt met mindfulness en welzijn.

Moedig – Het vertegenwoordigen van dapperheid en het aangaan van risico’s. GoPro moedigt gebruikers aan om moedig avontuurlijke activiteiten vast te leggen. Het gaat om het durven nemen van risico’s en het leiden door innovatie, ondanks mogelijke tegenslagen. De Nederlandse politie heeft moedig als een van haar merkwaarden, deze is afgeleid uit de kernwaarden van de politie.

Mondig: Moedigt aan tot spreken en handelen met overtuiging. Voorbeelden: actievoerders van Extinction Rebellion roeren zich met buitengewone acties in het maatschappelijk debat.

Motivatie: Anderen inspireren en motiveren. Basic-Fit: Motiveert Nederlanders om fit en gezond te blijven door toegankelijke sportscholen. YoungCapital: Motiveert jongeren om hun carrière te starten en te ontwikkelen.

Nauwkeurigheid: Nauwkeurigheid verwijst naar de precisie, detailgerichtheid en kwaliteit van het merk. Voorbeelden: Rolex: staat synoniem voor precisie in het maken van horloges. Bosch: staat bekend om zijn nauwkeurige engineering en betrouwbare huishoudelijke apparaten.

Netheid – Schoon en ordelijk zijn, vaak geassocieerd met persoonlijke verzorgingsproducten. Tide wasmiddel adverteert met de boodschap van netheid en vlekverwijdering.

Nederigheid: Bescheiden blijven ondanks succes en prestaties. Voorbeelden: Warby Parker: Blijft nederig door zijn betrokkenheid bij sociale ondernemerschap. TOMS Shoes: Staat bekend om zijn nederige aanpak van zakendoen en zijn inspanningen voor maatschappelijke verandering.

Netheid: Schoonheid en ordelijkheid in producten of diensten. Jumbo Supermarkten: Staat bekend om nette, goed georganiseerde winkels. Ahold Delhaize: Hecht waarde aan netheid in hun winkelervaring en bedrijfsvoering.

Nieuwsgierigheid: Moedigt het verkennen van nieuwe mogelijkheden en het leren van nieuwe dingen aan. Voorbeelden: Duolingo: Moedigt nieuwsgierigheid aan door spelenderwijs nieuwe talen te leren.

Ondernemerschap: Innovatie en bereidheid om nieuwe zakelijke risico’s te nemen. Voorbeelden: Virgin: Pioniert met zijn ondernemende benadering van ruimtevaart.

Ondersteuning: Bieden hulp en assistentie, vaak met een focus op klantenservice. Zoom: Biedt ondersteuning door mensen over de hele wereld met elkaar te verbinden. De ANWB biedt hulp in mobiliteitssituaties.

Ontdekking: Het streven naar kennis en nieuwe ervaringen, innovatie bevorderen. National Geographic: Stimuleert ontdekking door zijn content van de mooie dingen van de aarde te verspreiden in verschillende media. GoPro: Moedigt gebruikers aan tot ontdekking en avontuur met hun actiecamera’s.

Oprechtheid: Eerlijk en authentiek zijn in communicatie en handelen. Triodos Bank: Staat voor oprechtheid in zijn ethische bankpraktijken. MUD Jeans: Communiceert oprecht over hun duurzame bedrijfsmodel en milieu-impact.

Optimisme: Een positieve kijk en hoopvolle uitstraling hebben. Bol.com: Heeft een optimistische benadering van online retail en klantenservice. Transavia: Geeft een positieve en optimistische reiservaring.

Opwinding: Genereren van enthousiasme en opwinding bij consumenten. Voorbeelden: Red Bull: Creëert opwinding door extreme sporten en energiedranken. Disney: Biedt opwindend vermaak en ervaringen.

Organisatie: Efficiënt en systematisch te werk gaan. Randstad: Organiseert en structureert de arbeidsmarkt door middel van uitzendwerk en HR-diensten. PostNL: Heeft een efficiënte en goed georganiseerde logistieke en postdienst.

Originaliteit: Uniek en onderscheidend zijn. Dopper: Onderscheidt zich met een origineel ontwerp voor waterflessen en zet zich in voor watermanagementprojecten. Mud Jeans: Heeft een uniek lease-model voor jeans en zet zich in voor duurzame mode.

Overvloed: Merken die overvloed als waarde uitdragen, focussen op groei, generositeit en het bieden van rijkdom aan opties voor hun klanten. Denk bijvoorbeeld aan Bol. Het ruime aanbod van producten is onuitputtelijk.

Partners: Samenwerken en sterke zakelijke relaties opbouwen. Rabobank: Werkt als coöperatieve bank nauw samen met haar leden en klanten.

Passie: Een diepe toewijding en enthousiasme voor wat ze doen. Ajax Amsterdam: Voetbalclub bekend om zijn passie voor de sport en zijn rijke geschiedenis.

Perceptie: De manier waarop een bedrijf wordt gezien of ervaren door anderen. Philips: Wordt waargenomen als een betrouwbaar en innovatief technologiebedrijf. Heineken: Bekend om zijn kwaliteitsperceptie op het gebied van bier.

Persoonlijke ontwikkeling: Bijdragen aan de groei en verbetering van het individu. Randstad: Biedt training en ontwikkelingsprogramma’s voor werknemers.

Plezier: Associatie met vreugde, genot, een goed gevoel en vermaak. Voorbeelden: Disney: Creëert plezierige ervaringen met zijn pretparken en entertainment. Coca-Cola: Verkoopt niet alleen een drankje, maar promoot ‘happiness’.

De Happiness machine van Coca-Cola

Plicht: Een gevoel van verantwoordelijkheid en het naleven van morele en sociale verplichtingen. De campagne “Werken bij Defensie” is hiervan een mooi voorbeeld.

Populariteit: Wijdverbreide erkenning en goedkeuring door het publiek.

Positiviteit: Een positieve uitstraling en benadering hebben. Rabobank: Heeft een positief imago als coöperatieve bank die bijdraagt aan lokale gemeenschappen. De Efteling: Staat voor positieve ervaringen door zijn sprookjesachtige themapark.

Potentieel: Het vermogen en de mogelijkheden hebben om te groeien of te verbeteren. Adyen: Een fintech-bedrijf dat potentieel toont in de groeiende markt van betaaloplossingen.

Precisie: Aandacht voor detail en nauwkeurigheid in producten of diensten. ASML: Wereldleider in de productie van complexe lithografiemachines met hoge precisie. Rolex die precisie horloge maakt.

Prestatie: De nadruk leggen op uitmuntende resultaten en successen. ASML: Wereldleider in lithografiemachines voor de halfgeleiderindustrie, staat voor hoge prestaties. Shell: Een multinational in de energie- en petrochemische industrie, gericht op prestatie en efficiëntie.

Privacy: Het beschermen van klantgegevens en het bieden van veilige producten of diensten. Adyen: Biedt veilige betalingsoplossingen met een sterke focus op klantprivacy. ING: Bankdiensten met een nadruk op de bescherming van klantgegevens.

Productiviteit: Efficiëntie en effectiviteit in het produceren van goederen of diensten. Randstad: Verhoogt de productiviteit van bedrijven door efficiënte personeelsoplossingen.

Professionaliteit: Deskundigheid en bekwaamheid in de zakelijke uitvoering. Berenschot: Levert professionele financiële dienstverlening aan overheden. AkzoNobel: Staat bekend om hun professionele aanpak in de verfindustrie.

Rechtvaardigheid: Handelen met rechtvaardigheid en gelijke behandeling. Voorbeelden: Ben & Jerry’s: Zet zich in voor sociale rechtvaardigheid en gelijkheid. Lush: Voert campagne voor eerlijke handel en mensenrechten.

Reflectie: Overdenken en evalueren van handelingen en resultaten.

Relaties: Het opbouwen van sterke en duurzame banden met klanten of partners. KLM: Hecht waarde aan langetermijnrelaties met zijn klanten en zakenpartners. Bol.com: Focust op klantrelaties door persoonlijke aanbevelingen en uitstekende klantenservice.

Respect: Waardering en eerbied tonen voor klanten, werknemers en de gemeenschap. Unilever: Zet zich in voor duurzaamheid en toont respect voor het milieu en maatschappelijke waarden. Ahold Delhaize: Heeft respect voor lokale gemeenschappen door middel van duurzame bedrijfspraktijken.

Roem: Bekendheid en invloed hebben.

Samenwerking – Het belang van werken als een team benadrukken. Cisco’s netwerkoplossingen faciliteren samenwerking over de hele wereld. De nadruk ligt op teamwork en het vermogen om effectief met anderen te werken. Voorbeelden: Slack: Bevordert samenwerking in teams met zijn communicatieplatform. Trello: Helpt teams bij het samenwerken aan projecten door middel van een intuïtief bord- en kaartjessysteem. De BBC hielp tijdens de pandemie freelancers door te doneren aan de filmindustrie en benadrukte op deze manier dat samenwerking in moeilijke tijden essentieel is.

Schoonheid – Esthetiek en visuele aantrekkingskracht staan centraal. L’Oréal’s slogan “Because you’re worth it” richt zich op de schoonheid van de consument.

De geschiedenis van de campagne van L’Oréal

Snelheid: Het snel reageren op klantbehoeften en marktveranderingen.

Speelsheid: Het tonen van een luchtige, leuke benadering in hun producten of bedrijfscultuur. Tony’s Chocolonely: Brengt speelsheid in zijn branding en in de strijd tegen slavernij in de cacao-industrie. Coolblue staat bekend om zijn speelse en toegankelijke communicatie.

Spontaniteit: Merken die spontaniteit uitdragen, staan bekend om hun flexibiliteit en het vermogen om snel op nieuwe ideeën in te spelen. Virgin (VK): Staat bekend om het nemen van gewaagde, spontane zakelijke beslissingen. Diesel (Italië): Bekend om zijn provocerende en spontane marketingcampagnes.

Stabiliteit: Duidt op een solide en betrouwbare aanwezigheid in de markt, vaak geassocieerd met langdurige prestaties. Mercedes-Benz: Heeft een reputatie van stabiliteit en betrouwbaarheid in de automobielindustrie. Nestlé: Is een stabiele kracht in de wereldwijde voedingsmiddelenindustrie.

Stevigheid: Robuustheid en duurzaamheid van producten of bedrijfsstructuur. Voorbeelden: Toyota: Bekend om de betrouwbaarheid en stevigheid van zijn voertuigen. Levi’s: Biedt duurzame en stevige jeans en kleding.

Succes: Deze merken laten klanten shinen of geven klanten een zekere status. Komt veel voor bij luxe merken. De merken zijn succesvol omdat ze klanten succes laten uitstralen. Porsche: Dit automerk is succesvol omdat hun klanten succesvolle mensen zijn die zich deze auto kunnen veroorloven.

Talent: Aanmoedigen van vaardigheden en expertise, vaak in relatie tot het personeel of de aangeboden diensten. SchaalX, laat jonge mensen groeien door hun expertise te versterken. Ben je net afgestudeerd en wil je je bekwamen in digitale marketing of digitale communicatie, meldt je dan hier aan.

Teamwerk: De nadruk leggen op samenwerking en collectieve inspanning. Santander Group (Spanje): Bevordert teamwork in zijn bankpraktijken en bedrijfscultuur. SAS Airlines (Scandinavië): Werkt als team om veilige en aangename vluchten aan te bieden.

Tevredenheid: Het voldoen aan of overtreffen van klantverwachtingen. KPN: Biedt klantenservice met als doel hoge klanttevredenheid in telecommunicatie. Zilveren Kruis: Zorgverzekeraar die streeft naar klanttevredenheid in de zorgsector.

Toegankelijkheid: Merken met toegankelijkheid als kernwaarde streven ernaar hun producten of diensten voor iedereen beschikbaar te maken. Een merk als Airbnb: werkt eraan om reizen toegankelijker te maken voor iedereen, ongeacht hun achtergrond of inkomen.

Toegevoegde waarde: Het leveren van producten of diensten die extra waarde bieden bovenop de basisfuncties. Bosch (Duitsland): Biedt toegevoegde waarde door innovatie in huishoudelijke apparaten. Nespresso (Zwitserland): Creëert toegevoegde waarde door een luxe koffie-ervaring te bieden.

Toewijding: Dit gaat over toegewijd zijn en volledig betrokken om een missie of doel, vaak met een langetermijnvisie te realiseren. Voorbeelden: IKEA: Toegewijd aan het democratiseren van design en het toegankelijk maken van meubels voor iedereen. Artsen zonder Grenzen toont extreme toewijding aan humanitaire hulp.

Tolerantie: Acceptatie en respect voor diversiteit en verschillende meningen. Unilever (VK/Nederland): Heeft meerdere campagnes en initiatieven gericht op diversiteit en inclusiviteit.

Trots: Een sterk gevoel van eigenwaarde en voldoening over de eigen prestaties. Heineken: Een biermerk dat trots is op zijn Nederlandse erfgoed en internationale succes. KLM: Een van de oudste luchtvaartmaatschappijen ter wereld, trots op zijn Nederlandse wortels.

Uitmuntendheid: Toewijding aan kwaliteit en superioriteit in service of product. Voorbeelden: Adviesbureau McKinsey staat voor een superieure dienstverlening, wanneer je hen inhuurt dan kunnen je stakeholders vaak niet anders dan het advies accepteren.

Uniciteit: Het aanbieden van unieke, onderscheidende producten of diensten. Ferrari (Italië): Staat bekend om hun unieke en high-performance sportwagens. Spotify (Zweden): Biedt een unieke muziekstreamingservice met gepersonaliseerde afspeellijsten.

Vakmanschap: Benadrukt deskundigheid en de meesterlijke uitvoering van werk. Voorbeeld: Grolsch benadrukt de specifieke traditie van bierbrouwen

Vastberadenheid: Focus op doorzettingsvermogen en het doelgericht nastreven van doelen, zelfs onder moeilijke omstandigheden. Nike: Bekend om de ‘Just Do It’ mentaliteit en het stimuleren van doorzettingsvermogen in sport. Canon: Heeft zich door innovatie en vastberadenheid gevestigd als leider in fotografische producten.

Veerkracht: Het vermogen om tegenslagen te overwinnen en zich aan te passen aan veranderingen. KLM: Toonde veerkracht tijdens de luchtvaartcrisis en blijft een leidende luchtvaartmaatschappij. ING: Heeft veerkracht getoond na de financiële crisis en blijft een sterke speler in de banksector.

Veiligheid: Het waarborgen van de bescherming en het welzijn van klanten en medewerkers. Verisure zorg voor een goede nachtrust dankzij hun beveiligingssysteem voor particulieren en bedrijven.

Verantwoording: Verantwoording houdt in dat een merk zich verantwoordelijk voelt voor zijn acties en impact op klanten en de gemeenschap. Voorbeelden: Patagonia: zet zich in voor milieubehoud en transparantie in zijn bedrijfspraktijken. LEGO: neemt verantwoordelijkheid voor duurzaamheid en het positief beïnvloeden van kinderen wereldwijd.

Verantwoordelijkheid: Aansprakelijk zijn voor acties en beloftes, met aandacht voor sociale en milieueffecten. Heineken: Neemt verantwoordelijkheid voor maatschappelijke kwesties zoals verantwoord alcoholgebruik. Royal Dutch Shell: Richt zich op verantwoordelijk energiebeheer en duurzame oplossingen.

Verbeelding: Aanmoedigen van creativiteit en fantasie. Voorbeelden: Lego: Stimuleert verbeelding door middel van speelgoed. Pixar: Schept verbeeldingsvolle werelden en verhalen in zijn animatiefilms.

Verbinding – Een gevoel van relatie of koppeling met klanten of tussen gebruikers. Facebooks platform is gebouwd op het principe van verbinding.

Verkenning: Aanmoedigen van ontdekking en nieuwe ervaringen. Voorbeelden: National Geographic: Staat voor verkenning van de wereld. GoPro: Moedigt verkenning en avontuur aan met actiecamera’s.

Vermaak of Verstrooiing: Bieden van amusement of genot. Voorbeelden: Netflix: Biedt een uitgebreide catalogus van entertainende films en series. Sony PlayStation: Levert vermaak via game-ervaringen.

Verscheidenheid: Diversiteit in productaanbod of het omarmen van een diverse klantenbasis. H&M (Zweden): Biedt een breed scala aan kleding voor een diverse klantengroep. Adidas (Duitsland): Heeft een diverse lijn van sportkleding en -schoenen voor verschillende activiteiten en gemeenschappen.

Vindingrijkheid: Creatief en effectief problemen oplossen. ASML: Innovator in de halfgeleiderindustrie, bekend om zijn vindingrijkheid in technologie. Adyen: Een fintech-bedrijf dat slimme betaaloplossingen ontwikkelt voor bedrijven wereldwijd.

Vermogen – Dit kan wijzen op financiële kracht of bekwaamheid. Goldman Sachs staat bekend om zijn financiële expertise en vermogen.

Vertrouwen – Betrouwbaar en geloofwaardig zijn. Rolex horloges zijn synoniem met vertrouwen en betrouwbaarheid.

Vertrouwen: Betrouwbaar en geloofwaardig zijn in de ogen van klanten en partners. Rolls-Royce: Synoniem voor vertrouwen in kwaliteit en vakmanschap.

Verwondering: Klanten verrassen en verbazen. Ferrero: Creëert verwondering door zijn heerlijke chocoladeproducten zoals Ferrero Rocher. Mercedes-Benz: Wekt verwondering met de geavanceerde technologie en design van hun auto’s.

Visie: Het hebben van een duidelijke en inspirerende toekomstvisie. Volvo: Heeft een visie op veiligheid en streeft naar een toekomst zonder auto-ongelukken. Renault: Zet zich in voor de toekomst van elektrisch rijden met hun visie op schone energie.

Vooruitgang: Streven naar verbetering en innovatie. DSM: Een bedrijf dat vooruitgang in duurzame materialen en gezondheid promoot om een beter leven te realiseren voor alle mensen.

Vrede: Streven naar harmonie en vermijden van conflict. Pax Christi: streeft in zijn campagnes voor draagvlak en vrede.

Vreugde: Het brengen van geluk en plezier aan klanten. Voorbeelden: De Efteling: Biedt speelvreugde voor kinderen en volwassenen.

Vriendelijkheid: Vriendelijke klantenservice en benadering. Voorbeelden: Zappos: Heeft een reputatie voor uitzonderlijk vriendelijke klantenservice. Chick-fil-A: Staat bekend om zijn vriendelijke medewerkers en service.

Vriendschap: Waarden die gericht zijn op kameraadschap en relaties. Voorbeelden: Amstelbier staat bekend om zijn bier die draait om er vriendschap mee te vieren. Facebook: Een platform ontworpen om vriendschappen en connecties te onderhouden.

Vrijheid: De macht om te handelen, spreken of denken zonder hinder of beperking. Voorbeelden: Harley-Davidson: Symboliseert de vrijheid van het open weggevoel. Airbnb: Geeft gasten en hosts de vrijheid om reizen en verblijf naar eigen wens in te richten.

Vrijgevigheid: Betrokkenheid bij het geven aan anderen zonder iets terug te verwachten. Voorbeelden: TOMS Shoes: Staat bekend om hun ‘One for One’-donatieprogramma. Bill & Melinda Gates Foundation staat bekend om zijn vrijgevendheid ten aanzien van gezondheidszorg projecten.

Waardering – Dit duidt op het erkennen en waarderen van klanten, medewerkers en partners. Starbucks staat bekend om zijn waardering voor zowel klanten als medewerkers.

Waardigheid: Het respecteren van individuele waarde en zelfrespect, zowel binnen het bedrijf als in de interactie met klanten en de gemeenschap. The Body Shop staat bekend om zijn ethische standaarden en respect voor mens en dier. De Partij voor de Dieren streeft naar een respectvolle omgang met dieren in de maatschappij.

Warmte: Het uitstralen van vriendelijkheid en comfort.

Welkom: Klanten een welkom gevoel geven en inclusiviteit bevorderen.

Zorgzaam – Een zorgzaam merk toont empathie en ondersteuning voor klanten. Johnson & Johnson positioneert zich als een zorgzame aanbieder van gezondheidsproducten. Verandering – Een merk dat verandering omarmt, richt zich op innovatie en vooruitgang. Amazon’s voortdurende evolutie in e-commerce toont dit aan.

Zuinigheid: Merken die waarde hechten aan kostenbesparing en efficiënt gebruik van middelen. Bijvoorbeeld: Ryanair staat bekend om zijn budgetvliegtickets en kostenbesparende maatregelen. Ze nemen zelfs hun zuinige eigen passagiers op de hak met hun TikTok account.

Zuiverheid: Kwaliteit of toestand vrij van vervuiling of verontreinigingen. Spa: Bekend om het aanbieden van zuiver mineraalwater. Zuivelhoeve: Biedt pure en natuurlijke zuivelproducten aan.


De volgende merkwaarden worden nog uitgewerkt.



Integriteit
Inzet
Inzicht

Kracht
Kunstzinnigheid
Leiderschap
Leraarschap
Levenslust
Liefde
Mededogen
Meesterschap
Meeveren
Mildheid
Moed
Mondigheid
Muzikaliteit

Natuurlijkheid
Nederigheid
Nuchterheid
Onbaatzuchtig
Ondernemerschap
Onthechting
Ontmoeten
Ontvouwen
Ontwikkeling
Onvoorwaardelijk
Openheid
Optimisme
Ordelijkheid
Overgave
Overvloed
Passie
Pionierschap
Plezier
Potentieel
Profijt
Rechtvaardig
Relatie
Respect
Resultaat
Samenwerken
Samenzijn
Schenken
Schoonheid
Soevereiniteit

Souplesse

Spiritualiteit
Spontaniteit
Synergie
Tederheid
Tevredenheid
Transformatie
Troost
Trouw

Uitdaging
Uitmuntend
Veelzijdig
Veerkracht
Verantwoordelijk
Verbeeldingskracht
Verbinding
Verbondenheid
Verdraagzaam
Vergeving
Vernieuwing
Vertrouwen
Vervulling
Vindingrijk
Virtuositeit
Vitaliteit
Volharding
Volmaaktheid
Vrede
Vreugde
Vriendschap
Vrijgevig
Vrijheid

Waardering
Waardevrij
Waardigheid
Waarheid
Wijsheid
Zorgvuldig