• Infographics, zuurstof voor je klanten

Waarom infographics zuurstof zijn voor je klanten

Een infographic is een informatieve visuele weergave. Deze bestaat uit een combinatie van statistische gegevens (data) en beeld. Deze vorm van content werkt erg aansprekend vanwege het vaak mooie, kleurrijke design. Net als afbeeldingen zorgen infographics ervoor dat complexe zaken concreet en inzichtelijk worden gemaakt.

Infographic zijn onderscheidend

De infographic onderscheidt zich omdat deze als het ware een verhaal vertelt. Dit ten opzichte van andere ondersteunende grafische vormen als tabellen, kaarten of diagrammen. De optelsom van elementen in een infographic zijn een verhaal. Een infographic kan op zichzelf staan, maar ook ondersteunend werken bij een tekst. Het is een krachtig middel om data toegankelijk te maken. Interactieve infographics worden wel toegepast om data te verzamelen. Een trend binnen infographics is dat deze met bewegende grafieken steeds meer een geanimeerde vorm krijgen

Waarom infographics zuurstof zijn voor je klanten

Een infographic is een manier om de aandacht te trekken en interesse te wekken, zeker wanneer daaraan interactieve of geanimeerde zaken zijn toegevoegd. Om deze reden wordt dit format meestal in de awareness-fase ingezet. Mooie en goed doordachte infographics worden goed gedeeld op sociale kanalen. Ze zijn bovendien goed voor zoekmachineresultaten en de vindbaarheid van je website. Wanneer je een infographic op posterformaat distribueert, kan deze als middel dienen om leads te genereren. Ook voor engagement zijn infographics een goed middel, mooie content wordt nu eenmaal makkelijker en meer gedeeld.

Tips voor het gebruik van infographics

  • Maak je infographic deelbaar door het beschikbaar stellen van embedded code. Hiermee krijgt dit format meer bereik.
  • Realiseer je dat je met het maken van de infographic alleen er nog niet bent. Je dient deze te verspreiden bijvoorbeeld via social media.
  • Maak je infographic overzichtelijk en niet te lang. Veel informatie is goed, maar elk informatiedeel moet toegevoegde waarde hebben.
  • Focus op de informatie die belangrijk is voor je klant. Laat het grafisch ontwerp ondersteunend zijn aan de informatie.
  • Bedenk een opvallende titel, zodat mensen direct meer willen weten. Wanneer je de infographic via social media verspreidt, moet de titel wel écht verleiden.
  • Je maakt infographics dynamischer en interactiever door hierin bewegende beelden op te nemen.
AI-tools voor het maken van een infographic.

Infographics maken met AI

Er zijn diverse AI-tools voor infographics beschikbaar. Het moet wel gezegd worden dat niet alle tools even goed werken anno 2024. De markt voor AI-infographic markt is nog in wording. Test daarom tools goed uit voordat je een verplichting van een abonnement aangaat. Hier tref je een artikel met aI-tools voor het maken van infographics.