• Afbeelding met een jonge vrouw die een bord omhoog houdt met daarop 341 likes. De begeleidende tekst zegt "Influencer Marktplaatsen".

Influencer marktplaatsen

Influencer marktplaatsen zijn online platform die een brug slaan tussen merken en influencers. Het biedt een virtuele, centrale ruimte voor merken om influencers te ontdekken en in contact te komen met influencers en samen te werken met influencers.

Waarom zou je influencer marktplaatsen gebruiken?

Virtuele marktplaatsen bieden vaak extra’s. Deze extra’s hebben betrekking op het vinden van influencers, maar ook het onderhouden van contact met influencers. Tot slot hebben goede influencer marktplaatsen functies waarmee je een hele influencer marketing campagne kunt beheren. Denk aan functies zoals:

  • Geavanceerde zoekfilters om merken te helpen influencers te vinden op basis van specifieke criteria zoals demografie, aantal volgers, engagement percentages en niche-expertise.
  • Campagnebeheertools om communicatie te stroomlijnen, voortgang te volgen en de effectiviteit van influencer samenwerkingen te meten.
  • Gegevens en analyses om inzichten te bieden in demografie van je doelgroep, campagneprestaties en de effectiviteit van influencers.

Uiteindelijk bieden marktplaatsen, door heel veel verschillende influencers op één plek te verzamelen, een oplossing voor merken die hun online aanwezigheid willen verbeteren via influencer marketing en ROI willen meten met hun campagnes.

De uitdagingen van influencer marktplaatsen

Hoewel de voordelen van het gebruik van een influencer marktplaats duidelijk zijn, zijn er verschillende uitdagingen waar merken rekening mee moeten houden om deze platforms volledig te benutten.

Toegenomen concurrentie onder influencers. De toegankelijkheid van influencer marktplaatsen heeft geleid tot verhoogde concurrentie onder influencers, waardoor het moeilijker wordt voor opkomende influencers om op te vallen. Voor merken betekent dit een uitgebreider selectieproces om influencers te vinden die niet alleen aansluiten bij hun merkwaarden, maar ook oprechte betrokkenheid en invloed bieden.

Grote verschillen in prijs. De prijzen op influencer marktplaatsen kunnen sterk variëren, met influencers die hun tarieven bepalen op basis van hun eigenwaarde en bereik. Sommige marktplaatsen bieden gestandaardiseerde prijzen. Dat maakt het vergelijken van tarieven moeilijker.

Zorgen over authenticiteit en merkfit. Het vinden van influencers die echt resoneren met de waarden en esthetiek van een merk is cruciaal voor de authenticiteit van de campagne. Door de overvloed aan keuze in influencer marktplaatsen kan het uitdagend zijn om influencers goed te beoordelen. Het gevaar bestaat dan dat er te weinig merkfit is. Dit kan leiden dat een partnerschap onnatuurlijk aanvoelt en daarmee een negatieve impact hebben op je campagne.

Gebrek aan personalisatie. Hoewel influencer marktplaatsen efficiënte oplossingen bieden ontbreekt vaak een persoonlijke relatie met individuele influencers. Merken kunnen de kans mislopen om een persoonlijke relatie of verbinding te ontwikkelen met de influencer van hun keuze.

Wat is het verschil tussen creators en influencers?

Content creators maken content voor blogs en socialmediaplatforms. Dat kunnen YouTube videos, TikTok reels, teksten en berichten op sociale media zijn zoals Facebook, Twitter, Instagram, LinkedIn, YouTube en dergelijk.

Influencers, of virtual influencers, maken vaak content en dat is een beetje verwarrend. Het verschil is dat influencers zich meer richten op engagement, promoties en het uitdragen van een bepaald beeld over zichzelf en hun leven om hun invloed te behouden en te laten groeien.

Hypeauditor.com een influencer marktplaats gedreven door AI

HypeAuditor is geëvolueerd tot een alles-in-één oplossing voor influencer marketing die zowel merken als influencers ten goede komt, door de kracht van AI en machine learning-algoritmen te benutten om de weg te effenen voor een effectievere, transparantere toekomst in marketing.

Meten is weten met CreatorIQ

CreatorIQ is niet zozeer een marktplaats maar wel de moeite van het vermelden waard. Het een instrument die je helpt met het bijhouden van je KPI’s wanneer je zaken doet met influencers.

Lijst met influencer marktplaatsen

Join

Het slimste en grootste platform van Europa. Met datagedreven technologie helpt Join je passende influencers te vinden die ervoor zorgen dat je de beste resultaten behaalt. Manage jouw influencer campagnes van begin tot succes. Ze hebben een pagina met cases in Nederland zodat je kunt vaststellen of deze marktplaats iets voor je is.

Influencity

Influencity is gestart in Valencia, Spanje, met een duidelijk doel: het ontwikkelen van een wereldwijde tech-oplossing die merken helpt hun bereik te vergroten.

Social Native

Social Native’s helpt merken met User Generated Content en helpt influencers te ontdekken. Het helpt bedrijven om de hele funnel van het maken van content tot de eindgebruiker te monitoren. De software stelt bedrijven in staat om communities van ambassadeurs en influencers op te bouwen om hun merkverhalen op grote schaal te delen.

The Circle

The Circle bestaat al acht jaar als influencer marktplaats en zijn daarom trots op het feit dat ze TikTok hebben zien opkomen, ervaring hebben opgendaan met Instagram en daarmee een leider zijn in deze industrie. Hun kennis en strategiën zijn onderscheidend. Lees hier over hun use cases.

Werken via influencer marktplaatsen, hoe doe je dat?

Ondanks de uitdagingen, bieden influencer marktplaatsen veel voordelen voor merken die influencer marketing willen benutten. Houdt rekening met de volgende zaken om succesvol zaken te doen via influencer marktplaatsen:

Definieer duidelijk je campagnedoelen en doelgroep. Een helder begrip van je doelstellingen en de demografie van je doelgroep helpt bij het vinden van de juiste partner.
Prioriteer authenticiteit en merkalignering. Kijk niet alleen naar volgersaantallen en engagement percentages. Zoek naar influencers die echt verbinding hebben met het domein of onderwerp van je campagne. Let ook er ook op of de influencer jouw merkwaarden onderschrijft.
Bouw relaties op. Marktplaatsen bieden efficiënte communicatiehulpmiddelen maar onderschat niet de waarde van persoonlijke connecties met potentiële partners. Ga in gesprek, begrijp hun concentratieproces en zorg voor een samenwerking die oprecht en wederzijds is.
Gebruik data en analyses. Benut de data en inzichten die door marktplaatsen worden geboden om de prestaties van campagnes te volgen en de return on investment te meten. Deze data kunnen toekomstige influencer selectie en campagne optimalisatie strategieën informeren.

Bronnen gebruikt voor dit artikel over virtuele marktplaatsen: