IKEA’s Cristiano newsjacking; anti- Coca-Cola Waterfles
Een mooi voorbeeld van newsjacking deed zich voor tijdens de persconferentie voorafgaand aan de wedstrijd van Portugal tijdens de UEFA Euro 2020. Hierin verplaatste sterspeler Crisitano Ronaldo twee Coca-Cola flessen van de sponsor en vertelde de wereld dat water drinken beter is. Iets dat ik me wel kan voorstellen. Het heeft toch wrangs dat een sportevenement kennelijk alleen gefinancieerd kan worden als merken die relatief ongezonde producten promoten meedoen.
Deze actie leidde tot wereldnieuws. Waarop Ikea Canada een briljante inhaker maakte.
Briljante inhaker! en wordt door David Meerman Scott ook wel een vorm van Newsjacking genoemd. Met dat laatste ben ik het niet helemaal eens. Het speelt weliswaar in op de actualiteit maar ik vind Newsjacking als manier om aandacht voor je merk te generen meer iets wat je kunt voorbereiden.
Waar kan ik dit plaatsen in het boek?
Hoofdstuk 8: Nieuwskaping (Newsjacking) Paragraaf 8.2 pagina 273 en 274. Dit artikel is ook toegevoegd aan de Facebook Messenger omgeving.