• Contentcreators vinden op online marktplaatsen

De lijst met creator marktplaatsen

De “Creator Economie” vertegenwoordigt een categorie mensen en ondernemingen waaronder contentmakers, curatoren, influencers, bloggers en videomakers. Deze personen maken content, zijn creatief en gebruiken vaak (professionele) software om het maken van content te ondersteunen, creator marktplaatsen faciliteren dit. Er zijn mensen die dit fulltime doen, maar velen van hen zien het ook als een bijbaan. De creator economie kent vele virtuele platforms die het maakproces van content (kunnen) veranderen. Probeer ze uit, ontdek ze. Wanneer je actief wordt op deze platforms ontwikkel je inzicht in wat makers en influencers bezighoudt en dat leidt vaak tot nieuw strategieën.

Overzicht van creator marktplaatsen

Grin.co

Grin richt zich voornamelijk op e-commerce bedrijven en is gemakkelijk in het gebruik. Het biedt alle belangrijke functies die je van marketingbeheersoftware mag verwachten, en organiseert alles netjes in workflows. Het is hoogwaardige software dat grote organisaties (of dat nu een wereldwijd merk of een groot bureau is) het in hun bestaande systemen kunnen integreren. Grin integreert ook met alle belangrijke sociale mediakanalen en ecommerce software zoals Shopify, WooCommerce en Magento. Hiermee kun je producten beheren en verzenden naar je influencers, opvolglinks creëren om commissies uit te betalen, en bijvoorbeeld exclusieve kortingscodes maken. E-mailsystemen zoals Gmail en Outlook integreren rechtstreeks met het berichtensysteem van Grin.

De discovery functie om makers en influencers te vinden is een integraal onderdeel van de software. Hierin zit een interessante functie wanneer je e-commerce bedrijf al klanten heeft. Grin haalt je geregistreerde gebruikers van je e-commercesite binnen, en analyseert vervolgens hun sociale profielen. Je krijgt dan een lijst van potentiële influencers en hun relevante statistieken, die allemaal al eerder jouw producten hebben gekocht en er iets over gezegd hebben. Grin heeft ook een socialmediamonitoring functie dat hashtags en mentions monitort, om potentiële influencers voor je te vinden. Tot slot kun je een landingspagina voor influencer aanvragen te in Grin aanmaken. Je kunt die link sturen naar mensen met wie je geïnteresseerd bent om samen te werken, maar ook links voor op je sociale media profielen en je website als een always-on wervingstool.

Upwork

Upwork is een online freelancer platform dat wereldwijd actief is is voortgekomen uit de platforms Elance en oDesk. Het is gratis om je aan te melden. Freelancers uit de hele wereld, zo’n vijf miljoen zijn erop actief en bieden een breed scala aan diensten, waaronder schrijven, programmeren, ontwerpen en marketing. Je betaalt alleen wanneer je project naar tevredenheid voltooid is.

Ik ben zelf een tevreden gebruiker van Upwork en gebruik het platform dan ook al enkele jaren. Inmiddels heb ik een netwerk van tientallen medewerkers opgebouwd die met elkaar samenwerken.

Een opdracht plaatsen gaat heel gemakkelijk. Je stelt een goede briefing op, plaatst je opdracht en het bedrag dat je bereid bent te betalen. Dat kan per uur of per project zijn. Nadat je je opdracht hebt geplaatst heb je vaak binnen enkele minuten al een aantal voorstellen binnen van freelance content makers.

Fiverr

Dit platform is ontstaan als platform waar je voor vijf dollar (een Fiver) content kon laten maken. Je kon iemand inhuren voor een micro-gig. Een taak die je wil laten uitvoeren. Dat kan nog steeds, maar inmiddels is het platform uitgegroeid tot een volwaardig platform voor allerhande freelance diensten, waaronder schrijven, grafisch ontwerp, digitale marketing, en videobewerking.

Patreon

Patreon is echt een platform waar je content kunt laten maken door artiesten, muzikanten, schrijvers en makers die exclusieve content aanbieden. In de situatie dat je echt creativiteit wilt inhuren dan is Patreon een heel goed platform. Het platform biedt naast de functie om creatieve makers te vinden een uitgebreide store met integraties met andere software. Denk daarbij aan Intuit Mailchimp en Wix.

Tiktok Creator marketplace

Dit is de marktplaats waar je TikTokkers kunt inhuren. Wanneer een TikTokker heeft aangegeven met je te willen samenwerken nadat je een outreach gedaan hebt, neem je de volgende stap. Je gaat onafhankelijk van TikTok contact met hen opnemen om details van de activatie te bespreken. Onderwerpen zoals vergoedingen, leveringen, rechten van de content, de inhoud en de achtergrondmuziek, en creatieve concepten. Deze gesprekken vinden niet plaats op het platform, maar is helemaal aan jezelf. Je kunt op dus rechtstreeks contact opnemen met de maker. Wil je een TikTok-advertentiecampagne daarbij doen (bijvoorbeeld een Hashtag Challenge of In-Feed Ads), dan doe je dat samen met TikTok Brand Partnerships Manager. Deze voert alle activiteiten voor je uit met de creator van je keuze.

99 Designs

Dit is een wereldwijd creatief platform dat het makkelijk maakt voor ontwerpers en klanten om samen te werken aan ontwerpen. 99designs is voor iedereen die behoefte heeft aan aangepast ontwerp en voor getalenteerde ontwerpers die op zoek zijn naar projecten. 99 Desings heeft een beproefd creatief proces en helpt klanten en ontwerpers om samen te werken aan logo’s, visitekaartjes, t-shirts, websites en meer.

CreatorIQ

Dit platform wordt gebruikt door Unilever die ook geïnvesteerd heeft in het platform dat door Forrester als een van de leidende platforms is uitgeroepen. CreatorIQ is dan ook bedoeld voor grote wereldspelers zoals Mattel en Disney. Bekijk hieronder het webinar hoe CreatorIQ werkt.

Izea.com

Het zoeken naar makers op het IZEA-platform omvat een uitgebreide set filters en verfijningen om de beste influencers te vinden voor je campagne. Denk aan bereikcijfers, demografische gegevens, psychografische gegevens, interessegebieden, trefwoorden en sociale kanalen. Nieuw toegevoegd aan het platform is iets wat “VizSearch” wordt genoemd, wat op dezelfde manier werkt als een influencer zoekopdracht. Deze zoekopdracht wordt aangedreven door beeldherkenning en AI die relevante afbeeldingen toont, en gaat verder dan basis visuele zoekopdrachten zoals “strand” of “zonnebril”, bijvoorbeeld. Typ de naam van je merk in, en je krijgt resultaten te zien van influencers die content posten met jouw product erin. Zoek naar een groot multinationaal bedrijf, zoals Procter & Gamble, en je ziet zelfs producten van hun dochterondernemingen. Dit helpt natuurlijk enorm bij het vinden van de juiste makers en influencers. Daarnaast kunnen creators hun accounts koppelen waardoor diepgaande analyses worden getoond van engagement, post activiteit en een analyse van hun portfolio.

Ontbreken er creator marktplaatsen?

Nieuwe creator marktplaatsen komen er natuurlijk regelmatig bij. Heb jij goeie ervaringen met een creator marktplaats? Laat het weten via de comments!