Humor als contenttactiek
Ik trap de open deur maar even in. Lachen is gezond. Het is een van de belangrijkste tactieken voor merken om zich op emotioneel niveau te verbinden met klanten. Maar zeg nou zelf, we nemen ons zelf als bedrijf en merk best wel serieus. Hoe komt het dat we in communicatie altijd zo serieus zijn? In de huidige tijdgeest zijn we ons meer bewust van de kwetsbaarheid van humor. Een grap kan al gauw verkeerd worden opgevat.
Het gevolg is dat veel contentideeën stranden omdat het ‘niet goed is voor het merk’. Toch winnen merken het gevecht om de aandacht met de inzet van humor. Het betekent niet dat je moppen vertelt. Je kiest voor een vorm die iemand aan het lachen maakt – al is het maar een glimlach -of je vertelt iets grappigs wat je hebt meegemaakt. Door met humor te spelen en je emotioneel te verbinden met je klanten, laat je je van je menselijke kant zien.
Laten we eens kijken naar enkele voorbeelden van campagnes die humor gebruiken als contenttactiek
Wachttherapie van Coolblue
Coolblue is een onderneming die humor als een van zijn merkwaarden heeft. Vrijwel alles wat het bedrijf doet, doen ze met een knipoog. Van commercials, vrachtwagens en het bestelproces. Alles met een vleugje humor. Ik vind het bestelproces met wachttherapie een van de beste manieren om te bestellen.
Wanneer je na het bestelproces op “Slinger” klikt kun je slingers downloaden zodat je feestelijk kunt wachten op je pakketje. Klik je op “Luister muziek” dan wordt je doorverwezen naar een YouTube playlist met muziek waarin het thema “wachten” centraal staat. De “Intensieve sessie” leidt je door naar een tropisch kabbelende zee waarbij je kunt ontspannen terwijl je wacht.
Netflix Nederland
Dat een bedrijf als Netflix verhalen kan vertellen, dat is wel duidelijk. Ze promoten series en films op het X (voorheen Twitter) account van Netflix. Ze doen dat heel vaak met een leuke twist zoals hieronder. Volg het account maar eens.
Voor consumentenmerken is het gemakkelijker om humor als contenttactiek in te zetten. Maar ook in de Business-to-business wordt humor wel degelijk ingezet.
Enkele voorbeelden van B2B bedrijven die humor gebruiken als contenttactiek
Monday.com
Hootsuite bij het verlaten van hun informatiepagina
Stel je voor dat je belangstelling hebt voor de dienstverlening van socialmediamonitoring bedrijf Hootsuite. Je bent op hun website. Nadat je deze hebt, bestudeert wil je op de “Terug” knop klikken van je browser. Je ontvangt dan onderstaande pop-up.
Humor als contentmarketing tactiek
Als je als contentmaker humor gebruikt als contentmarketing tactiek, besef je dan dat dit een van de contentmarketing tactieken is die je kunt overwegen om meer binding te krijgen met je klanten. Het belangrijkste is dat je identificeert wat belangrijk voor mensen is. Wanneer je dat doet, ontstaat vanzelf de rol die je merk speelt in het leven van je klanten en ben je in staat betere content te maken. Meer weten over contentmarketing tactieken? Lees hier maar liefst 52 verschillende contentmarketing tactieken ter inspiratie!
jij goede voorbeelden van het gebruik van humor in je contentmarketing?
Laat het ons weten in de comments!