• Contentformats kiezen

Contentformats voor je contentmarketing

Om zo nauwkeurig mogelijk aan te sluiten bij elke fase in de klantreis vraagt je boodschap om verschillende contentformats. Een format is de presentatiewijze van content. Het is de manier waarop de content zichtbaar wordt gemaakt, zodat die geconsumeerd kan worden. In dit artikel behandel ik 23 formats die veel gebruikt worden om informatie over te brengen. Elk format is toepasbaar in je contentstrategie.

Als contentprofessional maak je de keuze welke formats het beste jouw doelstelling realiseren en dat mogen er best meerdere zijn. Verschillende mensen hebben verschillende voorkeuren voor het opnemen van informatie. Aarzel dan ook niet om dezelfde boodschap in verschillende formats aan te bieden. Gemiddeld gebruiken B2B bedrijven acht formats in hun contentstrategie en B2C bedrijven zeven. Welke is het belangrijkst? Dat hangt af van wat je met je content wilt bereiken. De levenscyclus van een format is eindeloos, maar gedurende de tijd zijn sommige formats meer of minder trendy in het gebruik. Neem tekst.

Tekst is een goed format, dat je website goed vindbaar maakt. Maar de trends neigen naar meer visualisatie van content. Is tekst daarom geen goed format meer? Nee, het blijft prima bruikbaar, maar video is zeer populair en krijgt zeer veel engagement. Dat is leuk als dat je doelstelling is. En formats als virtual- augmented en mixed reality raken steeds meer ingeburgerd.

Formats en distributiemiddelen

Formats en distributiemiddelen, zoals je website, Facebook of LinkedIn, worden regelmatig door elkaar gehaald. Distributiemiddelen worden ook wel mediakanalen, kanalen, platforms of channels genoemd. Ik gebruik de term distributiemiddelen omdat deze recht doet aan de wijze waarop ze worden ingezet: voor het verspreiden van je boodschap.

Formats lijken soms onlosmakelijk met distributiemiddelen verbonden

Maar dit is slechts ten dele waar. Je bent snel geneigd te zeggen: ‘We maken een Face book-filmpje om onze doelgroep te bereiken.’ Eigenlijk wordt bedoeld dat je je boodschap door middel van het format video goed kunt overbrengen en dat je Facebook wilt inzetten als medium om je doelgroep te bereiken. Er zijn ook andere distributiemiddelen beschikbaar om de video te verspreiden, zoals YouTube, TikTok, Snapchat maar ook de Stories functie van andere social media platforms.

Contentformats voor je contentmarketing

Tekst

Wil je de diepte in? Heb je veel uit te leggen of hebben je klanten veel vragen? Dan zijn teksten een uitstekend format. De typen teksten zijn eindeloos. Tekst legt de ziel en het karakter van je organisatie bloot en geeft lezers de kans om te leren over je bedrijf. Dit format is zo uitgebreid dat de enige limiet eraan de beperkingen van een auteur zijn. Teksten verschijnen in verschillende distributiemiddelen:
van berichten op X (voorheen Twitter) tot aan uitgebreide publicaties van wetenschappelijk onderzoek. Er zijn twee belangrijke tekstformats: shortform content en longform content. Deze benamingen worden overigens ook voor video gebruikt. Bij tekst wordt er het aantal woorden mee aangeduid en bij video de duur in seconden.

Afbeeldingen

Afbeeldingen zijn een waardevolle toevoeging aan succesvol communiceren. Het zijn verrijkingen, bij artikelen en berichten op social media. Ze verbeteren de customer experience. Kissmetrics concludeert dat content met relevante afbeeldingen 94% meer views krijgt dan content zonder relevante afbeeldingen. Buffer, een website die socialmediagebruikers ondersteunt bij het plaatsen van berichten, beweert dat gebruikers veertig keer sneller geneigd zijn om content met visuele elementen te delen. Afbeeldingen zijn noodzakelijk om complexe zaken uit te leggen. Onderzoek wijst uit dat beelden beter worden onthouden dan woorden (Brainrules). Beelden kunnen verhalen vertellen en zijn in staat om abstracte zaken te concretiseren. Er bestaan verschillende typen afbeeldingen; denk aan foto’s, diagrammen om statistische informatie weer te geven, tekeningen, screenshots, presentaties en infographics. Lees hier het artikel, Afbeeldingen, zuurstof voor je klanten.

Video

Als één foto al meer kan zeggen dan duizend woorden, bedenk dan eens wat bewegend beeld kan doen. Het format video heeft, evenals tekst, een breed scala aan mogelijkheden. Door het gebruik van beeld, mensen, geluid en timing kun je met video een verhaal uitgebreid vertellen en kijkers emotioneel aan je
binden. Ook hier geldt dat de enige beperking van de mogelijkheden jijzelf bent – en je budget natuurlijk, want een videoproductie kost veel tijd en geld. Videowebsites als YouTube en Vimeo zijn belangrijke distributiemiddelen om videocontent te verspreiden. Deze platforms maken gebruik van een verspreidingstechniek van zogeheten embedded code. Dit is een code onder vrijwel elke video die een kijker die het videofilmpje interessant vindt voor verdere verspreiding, kan gebruiken om de video met zijn vrienden te delen of hem op zijn eigen website te plaatsen.

Overzicht van Video formats voor contentmarketing

Video heeft impact

Wetenschappers hebben aangetoond dat video een van de impactvolste vormen van content en engagement is. Video is als het ware zuurstof voor je klanten. Hiervoor bestaan vier argumenten (Weinschenk, 2013). Wanneer we naar mensen kijken, richten we ons op de gezichten, hierin herkennen we onszelf. Wanneer iemand spreekt, is het stemgeluid belangrijk, omdat je bijvoorbeeld ironie of sarcasme goed kunt herkennen. Video brengt emoties heel direct over op mensen en bewegend beeld prikkelt de zintuigen en trekt sterk de aandacht.
Ooit was video een relatief duur medium. Voor het produceren ervan had je een team nodig van copywriters, cameramensen, beeldbewerkers, geluidsmensen, kabeldragers, evenals hoogwaardige apparatuur en een studio. Die tijden zijn voorbij. Met een eenvoudige camera (of zelfs een mobiele telefoon) en met behulp van goede randapparatuur (zoals een statief) kun je tegenwoordig goede video’s maken. Wanneer je dit combineert met handige online tools voor beeldbewerking, ben je in staat video’s van goede kwaliteit te produceren, inclusief muziek en inzet van bijvoorbeeld titels. Het maken van video vergt wel wat vaardigheden die je jezelf eigen moet maken.

Meer artikelen lezen over video & AI-video tools?

Audio / podcasting

De term podcast is een samentrekking van iPod en broadcast. Een podcast is een audio-uitzending waarbij het geluidsbestand gestreamd of gedownload kan worden via een website of app. Beeld je een radioprogramma in dat je kunt downloaden of streamen. Er zijn podcasts over alle mogelijke onderwerpen en het format leent zich voor informatieve, entertainende en how-to onderwerpen. Klanten kunnen abonnee worden van je podcast en deze afluisteren op een moment dat het hun schikt. Podcasts zijn dus echte zuurstof voor je klanten.

AI-audio tools

Er zijn drie categorieën van AI-audio tools waarvan Podcast een categorie is. Ik noem hier

  1. AI-tools voor spraak, ook wel text to speech of tekst naar spraak tools genoemd.
  2. AI-tools voor het maken van muziek.
  3. AI-tools voor podcasts.

Presentaties

Een presentatie waarin content wordt gedeeld, is een basale vorm die meestal tekst en afbeeldingen combineert. Door middel van een PowerPoint-presentatie, die veelal online wordt gedistribueerd, ben je in staat klanten van nuttige informatie of achtergrondinformatie te voorzien. Presentaties zijn gemakkelijk
te maken; de meeste organisaties hebben ze beschikbaar. Evenals afbeeldingen, video, infographics en datavisualisatie zijn presentaties prima aanvullingen om ingewikkelde zaken uit te leggen.

Digitaal Mediacentrum of perskamer

Een digitaal mediacentrum is een deel van je website dat voor een speciaal informatief doel is ingericht. Het verschil met een gewone website is dat een digitaal mediacentrum of online perskamer een apart contentmanagementsysteem heeft om content te plaatsen en resultaten te meten voor het doel waarvoor
de website is ingericht. De twee belangrijkste vormen zijn een perskamer of een humanresourcescentrum.

1. Perskamer

Een perskamer heeft als doel de pers gemakkelijk van informatie te voorzien. Journalisten staan veelal onder tijdsdruk om meerdere keren per dag deadlines te halen. Wanneer je invloed wilt uitoefenen en in de pers genoemd wilt worden, is een perskamer een handig hulpmiddel. Alle contentformats zijn geschikt. Een online perskamer bevat in elk geval het laatste nieuws en artikelen over de organisatie in de vorm van video’s, podcasts en persberichten. Daarnaast worden persfoto’s, infographics en datavisualisatietools ter beschikking gesteld, die journalisten kunnen gebruiken om zaken te verduidelijken. Verstrek naast nieuws en evenementenkalenders ook achtergrondinformatie, zodat journalisten op hun wenken worden bediend. Ze weten natuurlijk dat juist de informatie die je graag naar buiten brengt, voor ze klaarstaat. Vermeld daarom altijd contactgegevens voor eventuele aanvullende vragen.

2. Humanresourcescentrum

In een humanresourcescentrum kunnen werkgevers naast employer branding ook de werving en selectie van kandidaten managen, helemaal online. Digitale mediacentra of perskamers worden soms geïntegreerd in de website van een organisatie, maar een apart webadres komt ook wel voor (bijvoorbeeld voor ‘werken bij’-websites). Dit zijn employer branding-websites, uitgerust met slimme software zodat potentiële collega’s direct kunnen solliciteren. Dit sollicitatieproces kan door de HR-afdeling helemaal gemanaged worden.

Tips voor de inzet van een digitaal mediacentrum of perskamer:

  • Realiseer je dat de informatie die bedoeld is voor een heel specifieke doelgroep, toch toegankelijk is voor iedereen. Ook influencers, klanten en leveranciers kunnen deze bekijken in hun zoektocht naar informatie.
  • Wanneer je begint met een digitaal mediacentrum, is het noodzakelijk continu content toe te voegen. Actualiteit speelt een belangrijke rol bij het bezoeken van een mediacentrum.
  • Veel mediacentra bevatten verschillende formats met informatie, voor elk wat wils. Hoewel veel informatie bedoeld is voor journalisten of sollicitanten, kun je meer interactiviteit aanbrengen door invulformulieren en interessante links toe te voegen aan bestaande content.

Wiki’s

Een wiki is een vorm van User Generated Content. Wiki’s zijn bekend van Wikipedia, de online-encyclopedie. Het betreft een vorm van online samenwerking, waarbij deelnemers in staat worden gesteld content toe te voegen en/of te wijzigen. Dat mag meestal anoniem, soms na registratie. Wiki’s zijn rondom kennisgebieden of onderwerpen georganiseerd. Het resultaat is een meestal openbare kennisdatabank, die door iedereen is te raadplegen. Ze werken goed wanneer je kennis wilt verzamelen en delen, evenals bij complexe technische processen waarbij klanten regelmatig die kennis moeten raadplegen. Iemand die ergens kennis van heeft en iets wil bijdragen, kan dat direct doen. Wiki’s
worden veel door kenniscentra opgezet. Ook hebben grote bedrijven wiki’s achter een firewall, om kennis onder collega’s te delen. Er zijn openbare wiki’s over bijvoorbeeld openbaar vervoer en bruggen, maar ook over e-commerce.

User Generated Content

Naast een keuze als strategisch instrument, is User Generated Content (UGC) ook een contentformat. De essentie van UGC is mond-tot-mondreclame, maar dan digitaal. De eigenschap van dit format is dat UGC meestal spontaan, ongepland voor de organisatie, tot stand komt. Dit is met name het geval bij social proof en user moment content. Maar om UGC kun je ook vragen, bijvoorbeeld door middel van crowdsourcing. Steeds meer merken betrekken gebruikers bij het maken van content. Een aanbeveling van een ander is immers geloofwaardiger dan die van jezelf. Lees hier alles over User Generated Content en hier hoe AI-tools User Generated Content ondersteunen.

Infographics

Een infographic is een informatieve visuele weergave die veelal bestaat uit een combinatie van statistische gegevens (data) en beeld. Deze vorm van content werkt erg aansprekend vanwege het vaak mooie, kleurrijke design. Evenals afbeeldingen zorgen infographics ervoor dat abstracte en numerieke zaken concreet en inzichtelijk worden gemaakt. De infographic onderscheidt zich van andere ondersteunende grafische vormen als tabellen, kaarten of diagrammen, omdat deze als het ware een verhaal vertelt. De optelsom van alle elementen in een infographic is een verhaal. Een infographic kan op zichzelf staan, maar ook ondersteunend werken bij een tekst. Het is een krachtig middel om data toegankelijk te maken. Interactieve infographics worden wel toegepast om data te verzamelen. Een trend binnen infographics is dat deze met bewegende grafieken steeds meer een geanimeerde vorm krijgen.

Waarom infographics zuurstof zijn voor je klanten

Een infographic is zuurstof voor je klanten. Waarom, omdat het een manier is om de aandacht te trekken en klanten snel de juiste informatie te geven. Mooie en goed doordachte infographics worden goed gedeeld op sociale kanalen. Ze zijn bovendien goed voor zoekmachineresultaten en de vindbaarheid van je website. Wanneer je een infographic op posterformaat distribueert, kan deze als middel dienen om leads te genereren.

Tips voor het gebruik van infographics:

  • Maak een infographic samen met AI om je werk gemakkelijker te maken. Hier vindt je een aantal tools.
  • Maak je infographic deelbaar door het beschikbaar stellen van embedded code. Hiermee krijgt dit format meer bereik.
  • Realiseer je dat je met het maken van de infographic alleen er nog niet bent. Deze dient met een slimme distributiestrategie, bijvoorbeeld via social media, onder de aandacht te worden gebracht.
  • Maak je infographic overzichtelijk en niet te lang. Veel informatie is goed, maar elk informatiedeel dient op zichzelf toegevoegde waarde te hebben.
  • Focus op de informatie die belangrijk is voor je klant. Laat het grafisch design ondersteunend zijn aan de informatie.
  • Bedenk een opvallende titel, zodat mensen direct meer willen weten. Wanneer je de infographic via social media verspreidt, moet de titel wel écht verleiden.
  • Je maakt infographics dynamischer en interactiever door hierin bewegende beelden op te nemen.

E-books & Whitepapers

E-books en whitepapers zijn goede manieren om abstracte zaken (zoals expertise, autoriteit of intellectueel kapitaal) op een concrete manier vorm te geven. Beide vallen binnen de categorie longform content. Ze bieden (potentiële) klanten meestal uitgebreide informatie, zonder dat het document een salespitch is. Doordat het informatiegehalte erg hoog is, is het een uitstekende manier om beslissers in een verkoopproces te voorzien van kennis. Met name bij langere verkoopprocessen in de b2b sector wordt dit format ingezet.
Een e-book is over het algemeen iets uitgebreider dan een whitepaper en bevat meer visuele media, zoals video’s en fotografie. Een whitepaper is een doorgaans wat korter document, dat to the point is en meestal wordt aangeboden in de vorm van een download als pdf. Een e-book wordt in diverse distributiemiddelen vormgegeven, zoals e-readers of tablets die recht doen aan de meer interactieve inhoud van een e-book.
De inhoud van e-books en whitepapers is veelal educatief van aard. Ze worden gebruikt om onderzoeksresultaten te presenteren, een samenvatting te geven van een congres of om een onderwerp dat je klanten bezighoudt helemaal uit te diepen. De combinatie van informatie en klantcases is kenmerkend voor deze formats.
Aangezien de distributie digitaal verloopt, zitten de kosten van een e-book of whitepaper vooral in de tijd die makers investeren. Om een e-book of whitepaper onder de aandacht te brengen, is echter wel een slimme distributiestrategie nodig.

Waarom e-books en whitepapers zuurstof zijn voor je klanten

Beide formats werken in de fasen van de customer journey waarin je klanten jou kennen en jij contact met hen hebt. Beide documenten kun je als download aanbieden. De bezoeker hoeft alleen maar enkele gegevens achter te laten en dan krijgt hij gratis waardevolle informatie. Een e-book of whitepaper wordt
veelal ingezet als instrument om autoriteit te claimen, evenals voor leadgeneratie. Ook worden ze gebruikt als middel in een inbound marketingstrategie.

Tips voor het gebruik van e-books en whitepapers:

  • Kies voor korte en informatieve ‘tekstblokjes’. Dat is minder intimiderend dan een hele lap tekst en komt tegemoet aan klanten die graag informatie ‘scannen’. Presenteer naast korte teksten enkele opsommingen, zoals ‘5 manieren om probleem X op te lossen’.
  • Combineer je teksten met beelden die inspireren, infographics die zaken verduidelijken en kleine tekstblokjes die ingewikkelde zaken vereenvoudigen. Gebruik quotes van mensen en licht deze uit.
  • Sluit je e-book of whitepaper af met een open einde. Immers, je wilt dat een lezer de informatie beschouwt als het begin van een relatie met je bedrijf. Benadruk daarom altijd dat jij de afzender bent van de waardevolle informatie en geef aan wat de volgende stap kan zijn. Bijvoorbeeld het bijwonen van een workshop of congres, het insturen en aanvullen van ideeën of het inschrijven voor een nieuwsbrief over het onderwerp.
  • E-books en whitepapers bestaan meestal uit een combinatie van diverse basisformats en vormen daarmee een zeer dynamisch format.

Magazines

Door bedrijven gemaakte magazines worden customer magazines, custom (op maat gemaakt) media, sponsored media of relatiemedia genoemd. Het betreft gedrukte, offline content, ook wel print genoemd. Traditionele uitgeverijen hebben soms een afdeling waar voor jouw merk of organisatie een gesponsord
magazine kan worden gemaakt. Variaties zijn jaarverslagen, branded content magazines, eventmagazines, ledenmagazines en personeelsbladen. Je stuurt een magazine naar je klanten en die waarderen dat. Printmagazines zijn bewezen effectiever dan digitale magazines, want printmagazines worden door alle
leeftijden hoog gewaardeerd. Toch zie je steeds meer digitale varianten van printmagazines, oftewel digitale magazines.

Digitale magazines

Een digitaal magazine is rijker aan content en bevat meestal een mix van informatie, entertainment en advertenties. Het is een mooie samensmelting van tekst, afbeeldingen en soms ook video’s, wat het een uitstekend middel maakt om je merk goed op de kaart te zetten. Digitale magazines bevatten meestal
veel inspirerende beelden, maar bieden ook zeker waardevolle unieke content. Ze worden doorgaans mooi vormgegeven en hebben een hoog interactief informatiegehalte, bijvoorbeeld door opties om content te delen via social media. Deze interactiviteit maakt de content weer direct meetbaar; je kunt het
klikgedrag realtime volgen. Een gemiddeld digitaal magazine wordt iets meer dan 50 minuten ingezien (bron: MPA).

Waarom digitale magazines zuurstof zijn voor je klanten

Gesponsorde media hebben bewezen effectief te zijn, met name op het gebied van binding met je bestaande klanten. Voor andere delen van de customer journey is de invloed van digitaal overweldigend. Digitale magazines werken goed in de overwegings-, voorkeurs- en actiefase. Klanten zijn zich duidelijk aan het oriënteren en willen geen opdringerige verkooppraatjes.

Tips voor het gebruik van digitale magazines:

  • Implementeer conversieopties. Gebruikers verwachten bestelbuttons en links naar de website, zorg dat call-to-actions duidelijk in beeld staan.
  • Een aanzet tot actie dient voort te vloeien uit het verhaal dat je vertelt.
  • Verleid klanten via opvallende pijltjes en ‘Lees meer’-buttons om dieper in een artikel te duiken.
  • Kies voor een aansprekende vormgeving en goede gebruikerservaring, wees niet te opdringerig (bron: Mediatest).

E-mail

E-mailberichten vormen een cruciaal onderdeel van contentmarketing. Het is een van de effectiefste manieren om content onder de aandacht van je klanten te brengen. Als antwoord op de vraag welk instrument b2b contentmarketeers gebruiken, geven bedrijven aan dat e-mailnieuwsbrieven in 77% van de gevallen als distributiemiddel worden ingezet. Bij consumentenbedrijven is dat 75%. Vrijwel iedereen heeft een e-mailadres en e-mail is een van de persoonlijkste mediumtypen. Wellicht beschouw je social media ook als persoonlijk. Dat is natuurlijk zo, maar niet iedereen gebruikt social media net zo intensief als e-mail. Dankzij e-mail kun je met grote regelmaat contact met klanten hebben. Heb je iemands e-mailadres, dan zit je meteen in diens inner circle. E-mail is tevens een transactioneel medium. Wanneer klanten abonnee zijn van je e-mailnieuwsbrief, verwachten ze berichten met aanbiedingen. Ze accepteren e-mails dan ook gemakkelijker wanneer je het medium niet gebruikt om heel veel berichten te sturen, maar om relevante berichten te sturen. Als je dit met de regelmaat van de klok doet, kun je klanten zo conditioneren dat ze mail van je verwachten. Albert Heijn doet dit bijvoorbeeld geweldig: elke zondag ontvang ik een persoonlijke aanbieding gebaseerd op mijn eerdere aankopen.

Elke mail is een kans om de customer experience beter te laten verlopen. Denk aan nieuwsberichten, het laatste blogartikel, opdrachtbevestigingen, updates van evenementen, aankondigingen van producten, een extra aanbod, een kortingscoupon, de status van je loyaliteitsprogramma, herinneringen et cetera.
Elke e-mail kan worden verrijkt met links die traffic naar je website genereren, foto’s die inspireren en steeds meer met interessante video’s. E-mail is zo effectief omdat het zo gericht kan worden ingezet.
KPI’s zoals ‘time spent’ en ‘clicks’, gemeten op verschillende landingspagina’s, bepalen in welke fase van de customer journey een bezoeker zich bevindt. Op basis daarvan kun je de juiste berichten naar de juiste personen sturen. Is iemand zich aan het oriënteren? Bied dan een handig overzicht van je relevante
producten in een mail. Heeft iemand een bepaald product gekozen, maar is hij nog niet overgegaan tot koop? Stuur gedetailleerde specificaties van het betreffende product en trek de klant over de streep.

Waarom e-mail zuurstof is voor je klanten

E-mail werkt in die onderdelen van de customer journey waarin klanten je kennen en jij contact met hen hebt. In de See-fase heb je het e-mailadres nog niet; in de overwegingsfase is een klant zich nog aan het oriënteren. Je kunt hem dan met relevante informatie verleiden tot het achterlaten van zijn e-mailadres. E-mail is een bijzonder effectief instrument bij de inzet van inbound marketing methodiek, marketing automation en voor klantenbinding.

Tips voor het gebruik van e-mail:

  • Regelmatig kom ik bij ondernemingen over de vloer en wanneer we praten over e-mailmarketing, blijkt dat men zich beperkt tot het versturen van ‘de algemene nieuwsbrief’. Het woord ‘algemeen’ zegt het al. Algemene nieuwsbrieven zijn voor niemand relevant, stop ermee. Definieer specifieke
    e-mail contactmomenten in de customer journey.
  • Segmenteer je klanten. Dat kan op basis van een fase in de klantreis, door meer data van je klant te verzamelen.
  • Personaliseer de e-mail beleving. Hiermee bedoel ik niet alleen dat een e-mail persoonlijk dient te zijn, maar ook dat deze responsief is. Van alle e-mails wordt 42% geopend op een mobiel (Spotler). De berichten dienen op elk apparaat goed leesbaar te zijn, in het bijzonder wanneer je ze
    buiten kantooruren verstuurt. De effectiviteit zal daardoor toenemen.
  • Probeer niet alles te vertellen wat je als organisatie kwijt wilt. Respecteer de ontvanger van de boodschap door als vuistregel de ‘minder is meer’-regel toe te passen. De aandacht bij het openen van een e-mail duurt maar kort. Zorg daarom voor niet te veel boodschappen tegelijkertijd, want je bericht wordt dan snel als irrelevant ervaren.
  • Maak je berichten interactiever. Voeg videoboodschappen toe of laat mensen bijvoorbeeld door een aantal foto’s ‘browsen’. Of doe hun een aanbieding waarbij ze vanuit de e-mail direct een product aan het winkelwagentje kunnen toevoegen.
  • Vaak zie je dat nieuwsbrieven worden verstuurd op dinsdag en donderdag. Misschien gebeurt dat omdat het goed uitkomt voor de marketeer. Maar de e-mail benchmark van Spotler wijst erop dat de openrates voor met name consumenten e-mailings vooral op maandag, zaterdag en woensdag succes hebben. Test daarom uitgebreid welke dag voor jouw organisatie het relevantst is.
  • Mailchimp heeft ook interessante e-mail benchmarks. Bestudeer ze en weet waar je staat.
Nederlandse E-mail benchmark van Spotler

Datavisualisatie

Datavisualisatie, ook wel informatievisualisatie genoemd, is het tonen van de relatie tussen data, getallen en statistische informatie door middel van grafische afbeeldingen en grafieken. Datavisualisatie is dus een handig hulpmiddel om patronen te laten zien. Het draait om het geven van inzicht op basis van gegevens uit een database en je hebt een dataset met gegevens nodig. Soms worden miljoenen data gebruikt; dat kunnen historische gegevens zijn, onderzoeksgegevens of toekomstvoorspellingen. Het kenmerk van datavisualisatie is de geanimeerde vorm. Doordat de gegevens interactief zijn, bepaalt de gebruiker zelf welk inzicht relevant voor hem is. Een gebruiker kan bijvoorbeeld via een tijdlijn informatie ophalen. Bekijk hier een lijst met AI-tools voor datavisualisatie en lees ook waarom datavisualsatie als contentformat zuurstof is voor je klanten!

Webinar

Het woord webinar is een samentrekking van web en seminar. Evenzo is webcast de samentrekking van web en broadcast. Het is de online variant van een evenement, een manier van realtime persoonlijk contact zonder fysiek bij elkaar te hoeven komen. Er wordt ook wel gesproken van webcast, multicast video conferencing of audio conferencing. Webinars zitten boordevol educatieve informatie (content!) om over te brengen op een bepaalde doelgroep.
De betrokkenheid (of het engagement) en de interactie gedurende het webinar zijn meestal erg hoog, simpelweg omdat mensen betrokken zijn bij het onderwerp. Een webinar vergt overigens niet noodzakelijkerwijs een actieve houding van deelnemers. Wel wordt gebruikgemaakt van het schaarsteprincipe: alleen tijdens het webinar wordt de informatie verstrekt. Webinars zijn gemakkelijk voor zowel makers als deelnemers. Omdat vrijwel iedereen een internetverbinding heeft, is het mogelijk ze over de hele wereld te organiseren – zonder geografische beperkingen. Daarmee is het een relatief goedkoop format, alleen al omdat het reiskosten bespaart. In ondernemingen met locaties die geografisch ver uiteenliggen, worden webinars dan ook regelmatig gebruikt voor interne doeleinden.
Ze worden met name in professionele markten toegepast (b2b). Een voorbeeld hiervan tref je hieronder aan van het Bedrijf Moneybird dat voor ondernemers maandelijks een webinar organiseert met al hun vragen over boekhouden.

Een promotie van het bedrijf Moneybird voor het houden van een webinar.
Leverancier van boekhoudpakket Moneybird houdt maandelijks
handige live webinars voor haar klanten

Een webinar-variant is een Massive Open Online Course (MOOC), gericht op het geven van colleges door middel van een online omgeving. Veel educatieve instellingen maken hiervan gebruik.

Waarom een webinar zuurstof is voor je klanten

Een webinar kan ingezet worden in vrijwel alle fasen van de customer journey. Awareness: het organiseren van een webinar is een manier om je organisatie of merk te promoten, meestal via diverse distributiekanalen. Een webinar draagt bij aan je autoriteit en is daarmee heel geschikt voor een thoughtleadership-doelstelling.

Think-fase: omdat een webinar meestal een educatieve strekking heeft, stelt het je in de gelegenheid ingewikkelde concepten toe te lichten en vragen te beantwoorden. Bij complexe koopprocessen is een webinar dan ook een heel goede aanvulling. Potentiële geïnteresseerden, leads, doen nieuwe inzichten op. Indien een klant een webinar bijwoont, geeft hij hiermee een helder koopsignaal af. Door tijd te besteden aan het webinar stelt hij zich open voor jou. Webinars zijn daarom een handige manier om leads te genereren. Doordat klanten vragen kunnen stellen, kun je inspelen op hun behoeften zonder
daarbij hard te moeten verkopen.

Care-fase: how-to video’s en andere trainingen kunnen via webinars worden ingezet om bestaande klanten op te leiden in het juist gebruiken van je producten.

Tips voor het gebruik van webinars:

  • Werk samen met een niet-concurrerende organisatie. Ben je bijvoorbeeld een fabrikant, dan kun je een tussenpersoon of agent hetzelfde onderwerp vanuit een ander perspectief laten belichten. Het vergroot je publiek.
  • Wees je ervan bewust dat een webinar vooraf veel promotie nodig heeft via je website, e-mailnieuwsbrieven en socialmediakanalen, en een goede follow-up.
  • Bereid je webinar goed voor door geluidchecks te doen en voor technische assistentie te zorgen. Oefen vooraf wat je gaat zeggen. Praten in een camera is niet gemakkelijk en het vergt oefening voordat je het op een natuurlijke manier kunt.
  • Tijdens het webinar is het van belang dat de presentatie levendig blijft. Let daarom op de toon van je stem en op visuele variatie. Speel in op vragen van de deelnemers.
  • Neem je webinar op of transcribeer de tekst. Zo heb je meteen een contentproductie waarvoor je later aandacht kunt vragen. Publiceer dan niet het hele webinar in één keer, om het chaarsteprincipe toe te passen. Knip de onderwerpen op en breng een serie interessante video’s of artikelen uit.

Evenementen

Met evenementen worden activiteiten bedoeld die live plaatsvinden op een fysieke locatie. Het betreft een van de meest hybride vormen van content. Hiermee bedoel ik dat het evenement zelf content is en dat er gedurende het evenement ook content wordt geproduceerd. De evenementenindustrie is een groeiende creatieve branche, waarin veel soorten te onderscheiden zijn. Denk aan pers-events, workshops, rondetafelbijeenkomsten en congressen, maar ook aan thematische evenementen voor een sector of interessegebied. Ze worden voorzien van de benodigde digitale content voor, tijdens en na het
evenement.

Voorafgaand aan een evenement wordt See-content ontwikkeld om duidelijk te maken waarover het evenement gaat en om mensen te enthousiasmeren. Na afloop stellen sprekers meestal door middel van hand-outs of PowerPoint-presentaties hun content beschikbaar en worden audio-opnamen van presentaties online gedeeld. Veel B2B bedrijven gebruiken evenementen om potentiële klanten te laten zien hoe goed ze zijn, maar ook sterke consumentenmerken organiseren interessante evenementen. Denk maar eens aan de Libelle Zomerweek.

Waarom evenementen zuurstof zijn voor je klanten

Evenementen kunnen in elke fase van de customer journey worden ingezet. Een thematisch evenement past goed in de See- en Think-fase. Mensen met belangstelling voor het thema voelen zich aangetrokken tot zo’n evenement. Twijfelende klanten trek je over de streep met een informele workshop, een
kennissessie of een uitnodiging voor een congres. Bestaande klanten worden uitgenodigd door organisaties om het evenement bij te wonen en zodoende contacten met klanten te onderhouden. Dit draagt bij aan de binding met de organisatie. Naast klanten krijgen influencers regelmatig uitnodigingen voor evenementen. Meestal in ruil voor een toegangskaart publiceren ze content in de vorm van een samenvatting van de bijeenkomst.

Tips voor het gebruik van evenementen:

  • Voorafgaand aan het evenement: beschouw evenementen als een multidisciplinaire activiteit en betrek andere afdelingen erbij (zoals de verkoopafdeling).
  • Maak van tevoren afspraken met collega’s over het doel van het bijwonen ervan. Een evenement is een mooie gelegenheid om contact op te nemen met potentiële klanten.
  • Maak vooraf bijvoorbeeld een landingspagina waar je klant zich kan inschrijven. Hiervoor zijn handige tools beschikbaar.
  • Maak een e-mailnieuwsbrief als uitnodiging of – als je op wilt vallen – een fysieke direct mail. Blog over het evenement.
  • Sprekers zijn influencers en meestal zijn ze in de aanloop naar het evenement wel bereid tot interviews of het aanleveren van blogartikelen. Plaats berichten op je socialmediapagina’s die verwijzen naar het evenement en stuur regelmatig herinneringen naar diegenen die zich nog niet ingeschreven hebben.
  • Tijdens het evenement wordt mooie content getoond door optredens of sprekers en wordt de inzet van social media veelal gestimuleerd. Gebruik de techniek van User Generated Content en vraag deelnemers hun mening en foto’s over het evenement te delen. Interview enthousiaste deelnemers op video en gebruik deze testimonials. Voor niet-bezoekers zijn er livestreams te zien, zodat ze niets hoeven te missen. Ze zijn te volgen via diensten als YouTube, LinkedIn of Facebook.
  • Na het evenement: blijf in contact met je doelgroep. Zet social media in om je contacten blijvend te volgen. Transcribeer alle presentaties en plaats ze in je blog. Verzamel de leukste en relevantste socialmediaberichten en plaats ze op je website in de vorm van een overzicht. Zet ook een korte
    tekstuele of videosamenvatting met foto’s op je website en voorzie deze van commentaar. Volg de contacten die je op het evenement hebt opgedaan op met de samenvatting.

Virtual Reality

Bij virtual reality (VR) komt de gebruiker in een virtuele wereld. Hij ziet niets meer van de echte wereld om hem heen. Hiervoor is een VR-bril nodig, die aangesloten is op een smartphone of computer en reageert op hoofdbewegingen. Een voorbeeld hiervan is de Oculus Rift of Apple’s Vision Pro. Het is de nieuwste ontwikkeling binnen de wereld van contentmarketing, samen met augmented reality (AR, zie hierna). Van VR wordt al jaren voorspeld dat het een grote toekomst heeft en dat het net zo normaal wordt als het huidige gebruik van mobiele telefonie. Het is nieuwe technologie en zit nu nog in de ‘mobieletelefoonfase’, wat wil zeggen dat je een smartphone nodig hebt om VR te kunnen bekijken. De volgende fase is de ‘room-scale-VR’-fase (vrij vertaald de ‘in de kamer’-fase), waarin je met een VR-bril op vrij kunt bewegen in een virtuele ruimte. Denk daarbij aan een kamer, showroom of winkel. Je zou virtual reality ook kunnen beschouwen als een vorm van video. Virtual reality is echter zo anders in de beleving van klanten dat ik het als een op zichzelf staand contentformat beschouw.

Apple’s Vision Pro

Waarom virtual reality zuurstof is voor je klanten

Virtual reality draait om ervaringen, ervaringen en ervaringen. Enkele manieren om je klant iets te laten ervaren:

  • Denk aan een virtuele showroom of een rondleiding door je fabriek. Sommige bedrijven hebben in honderd landen distributeurs. Klanten van die distributeurs zeggen regelmatig: ‘We zouden eigenlijk in de fabriek willen kijken.’ Dit kost erg veel geld als je klanten verspreid over de wereld zitten. Dan is het een interessante optie om een VR-filmpje van een showroom te maken.
  • Gebruik virtual reality op evenementen. Je hebt dan minder vierkante meters nodig en je kunt meer laten zien.
  • Virtual reality is te gebruiken voor trainingen, niet alleen voor personeelsleden die instructies tot zich moeten nemen, maar ook om klanten zaken te laten zien.

Tips voor het gebruik van virtual reality:

  • Bij VR is de ruimte waarin iemand zich virtueel bevindt een belangrijk narratief in je verhaal. Ontwikkel daarom grote, indrukwekkende omgevingen waar klanten veel kunnen zien.
  • Met virtual reality vertel je een verhaal door mensen in een omgeving te plaatsen waar ze zaken kunnen beleven. De gebruiker heeft echter de controle over de wijze waarop hij het verhaal tot zich neemt. Traditionele storytelling gaat dus niet meer op. Bedenk dat verhalen daarmee non-lineair
    worden: vanaf elk moment moet een actie van een gebruiker een verhaallijn kunnen oppakken.
  • Gebruik weinig camerabewegingen in je VR-verhaal. Gecombineerd met de bewegingen van gebruikers kan de snelheid verdubbelen, waardoor mensen echt misselijk kunnen worden.
Een voorbeeld van Virtual Reality door Google

Augmented Reality

In tegenstelling tot virtual reality kun je bij augmented reality (AR) de echte wereld nog steeds zien. De echte omgeving wordt vermengd met de virtuele wereld; denk maar aan het populaire Pokémon Go. Je hebt er een bril of telefoon voor nodig. Een voorbeeld van een AR-bril is de HoloLens of de Vuzix Blade 3000.

Aan de echte wereld wordt informatie (content!) toegevoegd. Augmented reality kan in veel toepassingen worden gebruikt. Grote technologiebedrijven als Google, Facebook en Apple investeren flink in deze techniek. Praktische gebruiksmogelijkheden zijn Instagram stickers en Pokémon Go.

Waarom augmented reality zuurstof is voor je klanten

Ook hier gaat het om een vlekkeloze gebruikerservaring. Augmented reality kent interessante toepassingsmogelijkheden uit verschillende branches, in het bijzonder voor potentiële klanten die zich bevinden in de overwegings- of actiefase van de customer journey. Bezoekers van een museum of stad kunnen via augmented reality extra informatie krijgen. Zo kan in musea extra kennis worden toegevoegd aan een object. In een stad kun je denken aan het geven van een rondleiding en het toevoegen van informatie wanneer iemand zijn mobiele telefoon op een object richt.

Tips voor het toepassen van augmented reality:

  • Denk driedimensionaal. Je content krijgt een extra dimensie en dat vergt dus extra inzet.
  • Probeer een live-ervaring te vergroten met augmented reality, bijvoorbeeld op een evenement of op een winkellocatie.
  • Laat je producten zien in de ‘natuurlijke’ omgeving van klanten.
  • Verlies jezelf niet in ‘leuke gadgets’, maar houd je aan de strategie. De content moet wel een doel dienen.
  • AR-toepassing staat nog in de beginfase, durf te experimenteren.

DAF en Augmented Reality

Een mooi voorbeeld van augmented reality is de casus van DAF Trucks. Tijdens de pandemie van 2020 waren zij niet in de gelegenheid nieuwe modellen fysiek te introduceren. De voertuigen waren dus niet fysiek aanwezig bij dealers, de verkopers van de trucks. Nieuwe modellen werden daarom niet live gepresenteerd, maar via een virtueel evenement. Je loopt in een grote virtuele ruimte rond en je kunt virtueel 360 graden kijken. Als onderdeel van deze ervaring is een Augmented Reality App gelanceerd waarmee klanten in de gelegenheid werden gesteld het product te ontdekken door informatie te downloaden en een virtuele testrit te maken. Je ziet daarbij het interieur, zoals het dashboard, vanuit het perspectief van de berijder en kun je tien minuten virtueel rijden met een DAF Truck (zonder login, download of registratie). Door de inzet van dit instrument bereikte DAF Trucks maar liefst 50% van haar pre-sales target. (bron: DAF Trucks)

DAF Virtuele wereld
De augmented reality-casus van DAF trucks

Augmented Audio Reality (AAR)

Een interessante nieuwe vorm in het ‘Augmented spectrum’ is Augmented Audio. Met Augmented Audio voeg je aan een bestaande ruimte geluid toe of vervang je bestaande geluiden door digitale geluiden. Het geluid wordt meestal ten gehore gebracht via ‘oortjes’, zoals de Airpods van Apple of de Buds van Samsung. De nieuwste Airpods hebben al een Augmented Audio functionaliteit. Naast dat je dingen hoort, brengt deze techniek ook de akoestiek, de omgeving waarin het geluid wordt gemaakt, over. Augmented audio zorgt er dus voor dat je het geluid hoort alsof je vooraan in een concertzaal staat
of vooraan bij een seminar. Je kunt dus ‘omgevingsgeluiden’ waarnemen in een augmented reality omgeving. Deze techniek heet ook wel 3D audio/muziek en zal gauw de norm worden; geluid is immers 50% van je contentervaring als het gaat om video of augmented reality.

Waarom Augmented Audio zuurstof is voor je klanten

Muziek is altijd een belangrijk onderdeel geweest van video en storytelling. Een betere muziekervaring helpt dus bij het overbrengen van verhalen. De technologie wordt in 2022 door Apple op de markt gebracht en zal snel ‘mainstream’ gaan. Het betekent dat je als marketeer deze audio-ontwikkeling snel moet oppakken. Doe je dat niet, dan zal je geluid na 2023 wel eens ‘eenvoudig’ kunnen klinken. In sectoren zoals toerisme en musea raakt augmented reality steeds meer ingeburgerd. Het lijkt daarom logisch dat organisaties in deze branche, naast de film- en muziekindustrie natuurlijk, voorlopers zullen zijn op dit gebied. Ook in de gaming industrie zal augmented audio snel ingeburgerd raken om de
gaming ervaring te verbeteren. Marketeers zullen extra informatie kunnen bieden tijdens evenement en/of persconferenties. Je kunt bijvoorbeeld een aparte zone maken in een eventruimte waar de geluidservaring 3D is. Als je een instore promotie wilt doen, stelt deze nieuwe techniek je in staat om deze aanbieding in de winkel te doen aan mensen die kiezen voor een audio-ervaring. In een autoshowroom waar geen verkoper beschikbaar is, kan augmented audio een klant elk detail van de auto uitleggen. Of enthousiaste kopers hun ervaringen met de auto laten vertellen. Allemaal mogelijkheden die klanten over de streep kunnen trekken.

Online spelletjes

Online spelletjes inzetten in je contentstrategie is eigenlijk een combinatie van native advertising en branded content. Je kunt spelletjes ontwikkelen en ze onder je eigen merk uitbreiden. Onder de populairste apps bevinden zich mobiele online spelletjes. Miljoenen mensen wereldwijd besteden dagelijks hun tijd aan het spelen van kleine online spelletjes, die hen helpen om enkele minuten te doden. Het is voor bedrijven dan ook zeker interessant om te kijken hoe ze die kunnen inzetten voor hun business, omdat online spelletjes een manier zijn om reclame te maken zonder dat dit als zodanig wordt gevoeld. Dankzij de komst van HTML5, een veelzijdige programmeertaal voor websites en applicaties, is het ontwikkelen van online spelletjes een stuk goedkoper geworden. Ook het distribueren is eenvoudiger, dit kan namelijk gemakkelijk via de corporate website.

Waarom online spelletjes zuurstof zijn voor je klanten

Games worden vooral ingezet in de beginfase van de customer journey. Engagement, engagement en engagement. Door interactieve spelletjes uit te brengen houd je contact met klanten.

Tips bij het inzetten van online spelletjes:

  • Zorg voor een licht, snel te downloaden, spel dat op meerdere platforms
    (zoals Android en iOS) te spelen is.
  • Een veelgehoord misverstand is dat spelletjes alleen voor een jonge doelgroep bestemd zijn, maar niets is minder waar. Spelletjes worden door alle leeftijdsgroepen gespeeld.

Interactieve content

Functionele of utility content (nuttige content) is een vorm van interactieve content. Dit interactieve format wordt veel gebruikt om te helpen beslissingen te nemen, advies te vragen, contact te leggen en offertes aan te vragen. Interactieve content helpt de customer experience te verbeteren; denk aan wedstrijden, spelletjes, maar ook de interactieve vormen van formats als interactieve infographics, interactieve whitepapers en quizzen.

Waarom interactieve content zuurstof is voor je klanten

Het Amerikaanse Content Marketing Institute heeft aan marketeers gevraagd wat de voordelen zijn van interactieve content. Interactiviteit van content is groeiende in alle fasen van de customer journey relevant. Interactieve content vangt meer de aandacht, is in staat een ervaring te bieden die leidt tot hogere responses bij leadnurturing, verbetert de retentie en stelt een organisatie in staat bestaande content gemakkelijk te hergebruiken en daarmee kosten te besparen.

Tips voor de inzet van interactieve content:

  • Succesvolle bedrijven die interactieve content inzetten als format, zijn tevens data-gedreven organisaties. Door data te verzamelen via deze content zijn ze in staat meerdere onderdelen van de organisatiestrategie te faciliteren.
  • Ontwikkel tools of platforms die continu waarde leveren om te binden en herhaalbezoek te realiseren. Denk daarbij aan educatieve modules die telkens een hoger niveau aanbieden.
  • Het ontwikkelen van interactieve content is strategisch. Neem de tijd om te bepalen in welke zin jouw strategische interactieve content waarde levert en betrek anderen uit je organisatie hierbij.

Metaverse

Interactiviteit zal voor content de toekomst hebben. Daarom moeten we deze ontwikkeling zeker bespreken. De metaverse is iets wat al langere tijd bestaat, maar niet altijd zo genoemd is. Ken je Second Life, The Sims, Roblox of Fortnite? Dat zijn allemaal voorlopers van de metaverse. De metaverse wordt over het algemeen beschouwd als een virtuele 3D ervaring waarmee je met je eigen digitale avatar anderen kunt ontmoeten. Je krijgt toegang tot de metaverse via je mobiele telefoon of je computer. Je kunt jezelf dus digitaal (laten) vertegenwoordigen. Ook bestaan er digitale spullen in de metaverse (zie hieronder de paragraaf over NFT’s). Combineer zo’n virtuele ruimte met de mogelijkheden van virtual reality en/of augmented reality en je krijgt een metaverse. Velen geloven in deze ontwikkeling. Facebook heeft zelfs zijn bedrijfsnaam veranderd in ‘Meta’. Feit is dat grote ondernemingen veel investeren in de ontwikkeling van de metaverse. Hoe wordt deze toepassing zuurstof voor jouw klanten? Een schot voor de boeg.

Waarom de Metaverse zuurstof is voor je klanten

  • Stel je voor dat je een virtuele vergaderruimte hebt waarbij je klanten en leveranciers kunt ontmoeten.
  • Denk aan een digitale variant van producten die je nu in real life (ver)koopt zoals kleding, meubilair, tassen en huizen met een mooie architectuur. Metaverse kan businessmodellen van bedrijven veranderen.
  • Het wordt mogelijk om life concerten en voorstellingen te geven aan duizenden mensen tegelijkertijd die allemaal op hetzelfde moment een unieke beleving ervaren. Fortnite deed dit al met Ariane Grande.
  • Je kunt denken aan bordspelletjes doen met mensen die ook in de metaverse zitten.
  • Voor loyale klanten kun je speciale productintroducties doen. Alleen via de metaverse

Zo heeft het merk Forever21 inmiddels in de Roblox Metaverse vituele fashion winkels ontwikkeld.

Afbeelding van fashionketen forever 21 in de metavers van roblox
Forever 21 is al actief met een online winkel in Roblox

Wat de metaverse dus precies gaat worden, is nog niet helemaal duidelijk. Maar één ding is zeker: er is op grote schaal content nodig en dus zullen designers, programmeurs, vormgevers, stylisten, video- en audiomakers en tekstschrijvers daar in de toekomst veel werk aan hebben. En hoewel er door specialisten
ook wordt gewezen op mogelijke privacy issues, zal dit een niet te stoppen ontwikkeling zijn.

NFT’s

Nauw verbonden met de metaverse zijn NFT’s. De afkorting NFT staat voor Non-Fungible Token. ‘Non-Fungible’ betekent dat iets ‘onvervangbaar’ is. Het is uniek. Een Token staat voor een virtuele geldeenheid. Vrij vertaald betekent een NFT dat je eigenaarschap aan een virtueel goed of item kunt toekennen. Neem nu bijvoorbeeld een voetbalplaatje. Een voetbalplaatje dat uniek is. Het is onvervangbaar. Stel je nu datzelfde voetbalplaatje voor, maar dan digitaal. Door een token (een digitale code) toe te voegen aan het digitale voetbalplaatje wordt het voetbalplaatje niet alleen uniek (door de code) maar ook overdraagbaar aan anderen. Door de code uit te wisselen kun je digitale goederen
veranderen. Als de vraag naar het voetbalplaatje toeneemt, zullen mensen daar geld voor over hebben. Je kunt voetbalplaatjes dan niet alleen ruilen, maar ook verkopen.
NFT’s zijn echt geweldig! Ik heb zelf ook een aantal NFT’s in mijn bezit, zoals het vliegtuig van James Bond en een gouden R2D2 robot van Disney. Toen ik deze Star Wars Robot aanschafte via een NFT-marktplaats genaamd Vévé, kreeg ik daar van Disney+ een jaarabonnement op de streamingservice bij cadeau (de rechten van Star Wars zijn van Disney). En je kan ermee op de foto door een augmented reality toevoeging waardoor de NFT meer gaat ‘leven’. Hieronder zie je mij met R2D2 op de foto in mijn huiskamer. Er zijn inmiddels zo’n tweehonderd merken die actief zijn met hun logo en digitale materialen op deze Vévé marktplaats. Maar daar blijft het niet bij.

Auteur Antal de Waij mijn zijn R2D2 NFT

Waarom NFT’s zuurstof voor je klanten zijn

  • Zet NFT’s in om een jubileum te vieren. McDonalds heeft in oktober 2021 in China haar eerste NFT op de markt gebracht, genaamd Big Mac Rubik’s Cube. Ze deed dit ter gelegenheid van het 31e jaar dat McDonalds in China gevestigd is. Het sneakermerk K-Swiss gaf een NFT uit van een klassieke
    sneaker uit 1966.
  • Schrijf een wedstrijd uit voor klanten. In de Verenigde Staten vierde McDonalds het 40-jarig bestaan van de McRib door een NFT uit te geven aan fans. Je kon de NFT bemachtigen door mee te doen aan een sweepstake actie. Een sweepstake is een actie waarbij een klant een jureerbare prestatie moeten inleveren, denk bijvoorbeeld aan het maken van een slagzin. Uit de inzendingen wordt een winnaar getrokken. Ook beautymerk Clinique geeft NFT’s uit van haar meest iconische producten door middel van een sweepstake.
  • Verrijk je congres of event met extra’s. Tijdens het ComiCon congres in de Verenigde Staten konden alleen bezoekers van het congres exclusieve NFT’s kopen tijdens een exclusieve NFT-party.
  • Ontwikkel een nieuw businessmodel. Biergigant Budweiser verkocht duizenden NFT’s in enkele seconden uit. Het waren heruitgaven van klassieke bierblikjes met historische waarde voor bierliefhebbers. In de metaverse met de naam Decentraland is een virtueel gebouw gekocht in het Decentraland ‘Fashion District’ voor een bedrag van meer dan twee miljoen dollar.
  • Word uitgever van unieke content. Spiderman comics zijn verkrijgbaar als NFT. De muziekindustrie kan de rechten via NFT’s beter beschermen, boeken- en tijdschriftenuitgevers kunnen hun businessmodel veranderen door digitale magazines uit te geven.
  • Ontwikkel een spaaractie zoals Coca-Cola dat doet op de NFT-marktplaats Tafi. Hier kun je Coca-Cola items verzamelen.
  • Geef als fashion merk NFT’s uit van haute couture. Het modemerk Givenchy deed dat.
    Hoewel NFT-marketing anno 2022 nog in de kinderschoenen staat, zullen merken met al hun creativiteit steeds nieuwe wegen verzinnen om klanten te boeien en te binden. Hierboven heb je al kunnen lezen hoe een aantal grote ondernemingen op de NFT-hype instappen. Denk niet dat NFT’s alleen voor grote multinationals zijn weggelegd. Softwaremaker Adobe heeft inmiddels aangekondigd dat zij haar software geschikt zal maken voor het produceren van NFT’s en daarin zullen andere volgen. De toekomst van NFT’s zal dus niet afhangen van grote bedrijven maar van creatieve contentmakers die nieuwe en interessante dingen ontwikkelen.

Hoewel NFT-marketing nog in de kinderschoenen staat, zullen merken met al hun creativiteit steeds nieuwe wegen verzinnen om klanten te boeien en te binden. Hierboven heb je al kunnen lezen hoe een aantal grote ondernemingen op de NFT-hype instappen. Denk niet dat NFT’s alleen voor grote multinationals zijn weggelegd. Softwaremaker Adobe heeft inmiddels aangekondigd dat zij haar software geschikt zal maken voor het produceren van NFT’s en daarin zullen andere volgen. De toekomst an NFT’s zal dus niet afhangen van grote bedrijven maar van creatieve contentmakers die nieuwe en interessante dingen ontwikkelen.

Bronnen voor dit artikel over contentformats