• Naast de tekst Content ideeën vinden met AI staat een jonge vrouw met blond haar in casual kleding. Ze kijkt blij en wijst naar een getekende lamp die een idee uitbeeld.

Content ideeën vinden met AI

Ideeën voor nieuwe content bedenken is niet gemakkelijk. Vaak is er al veel gepubliceerd. Bovendien gaat het bijvoorbeeld niet alleen om keywords voor betere vindbaarheid, maar je moet ook de juiste, interessante invalshoek hebben. Ideeën genereren voor Instagram, ideeën vinden voor je contentkalender of ideeën vinden voor LinkedIn. Je wil waarde toevoegen met je post. De inzet van AI betekent dat je de capaciteiten van kunstmatige intelligentie worden benut om creativiteit en ideevorming te verbeteren. Ideeën generatie kan op alle vlakken van je bedrijfsvoering. Juridisch, financieel, hr en marketing. In dit artikel focus ik op het genereren van ideeën voor het maken van content. Dat is immers zuurstof voor je klanten.

Er zijn meerdere methoden en technieken om je creativiteit te stimuleren. Denk daarbij aan brainstormen met een team van mensen, het maken van associaties of het maken van een mindmap. Met de komst van AI is hieraan een methode toegevoegd, namelijk samen met AI nieuwe ideeën generen voor je blog, je video of elk andere format.

Stappenplan voor content ideeën met AI

Er zijn diverse methoden om ideeëngeneratie gestructureerd aan te pakken. De methode die ik fijn vindt is overzichtelijk, werkbaar en bestaat uit de volgende stappen.

  1. Brainstorm of ideeën generatie: stel (eventueel met een team) een lijst met ideeën samen. In deze fase gebruik je AI nog niet. Beschrijf met elkaar de juiste doelstellingen en context.
  2. AI-brainstorm: voer je idee in en geef met een goede prompt doelstellingen en context. Heb je meerdere ideeën, doe dit dan per idee of onderwerp.
  3. Evalueer en verfijn: de ideeën, het zijn er vaak meerdere, kun je vaak nog verbeteren, verder uitwerken. Neem de tijd voor deze fase. Het eindresultaat is vaak dat je een heel topiccluster hebt waarvoor je content voor kunt maken.
  4. Valideer: controleer of de uitkomsten bruikbaar zijn, is het wat je ervan verwacht? Verwijder de minder interessante of haalbare ideeën uit je lijst. Doe dit samen met een team.
  5. Produceer: zet alle ideeën in je contentkalender en start met je contentproductie.

Workshop Contentmaken met AI

Nieuwe ideeën opdoen met behulp van AI

Volgens een onderzoek van Boston Consuling Group meldde 44% van de bedrijven het gebruik van AI in het ideegeneratieproces. Lees hier meer over hoe een organisatie AI op vijf manieren kan inzetten in het creatieve proces. Dit geldt wellicht ook voor jou waarbij je ideeën voor je contentkalender of gewoon ideeën voor je LinkedIn posts wilt opdoen. Laten we eens kijken naar de rol die AI kan spelen bij ideeëngeneratie;

1. Gebruik AI als sparringpartner

AI kan een frisse blik te bieden en nieuwe content ideeën te genereren die mensen mogelijk over het hoofd zien. Werk samen met AI door AI, context, doelen en beperkingen te geven, en laat het vervolgens een divers aantal ideeën genereren die je kunt evalueren en verfijnen. Hiervoor kun je prompts gebruiken.

2. Brainstorm samen met AI

AI is heel goed in het snel genereren en compleet genereren van talloze content ideeën op basis van je prompt. Benut AI-tools voor brainstormsessies, zodat de AI een breed scala aan ideeën kan voorstellen die ideevorming en het gesprek binnen je team kunnen stimuleren. Gebruik AI dus als inspiratiebron om verder te praten met je brainstormteam.

3. Laat AI je helpen met een nieuwe invalshoek

AI kan helpen unieke invalshoeken en perspectieven te ontdekken door jouw eigen ideeën te combineren. Geef je AI-tool verschillende inputs, zoals trefwoorden, zinnen of vragen, en laat het ideeën genereren die deze input op nieuwe en creatieve manier combineert.

4. Verbeter en verfijn met AI

Omarm een iteratieve aanpak voor samen met AI ideeën te genereren. Het betekent dat je wekelijks of maandelijks je ideeën kunt genereren, testen en herzien tot he tevreden zijn met het eindresultaat. Het gaat dus om een continue verbetering waarbij je jouw eigen inzichten samen met de gegenereerde inzichten telkens een “upgrade” geeft tot het voldoet aan je creatieve visie.

5. Doe een AI-trendanalyse

AI kan grote hoeveelheden data snel analyseren om opkomende trends en inzichten te identificeren. Doe een trendanalyse met AI om beter aan te sluiten bij huidige en bestaande en toekomstige trends, zodat je content relevant en vooruitstrevend blijft.

6. Combineer AI met jouw creativiteit!

Je raadt het al, hoewel AI een tsunami aan ideeën kan genereren, blijft menselijke creativiteit essentieel voor het verfijnen, evalueren en selecteren van de meest veelbelovende. Gebruik AI als een hulpmiddel om de je creativiteit te versterken en te verbeteren, in plaats van alleen maar te vertrouwen op door AI gegenereerde ideeën.

Realiseer je dat de sleutel tot succesvolle ideeëngeneratie met AI ligt in het beschrijven van heldere doelstellingen, een uitgebreide context, maar ook het aangeven van beperkingen. Wanneer je dit in een iteratieve aanpak omarmt, samen met een team combineer je de sterke punten van zowel AI als menselijke creativiteit.

AI-tools voor nieuwe content ideeën

Copy.ai

Meerder AI-tekst tools hebben een zogenaamde “ideation”-functie, waaronder copy.ai

Hootsuite (voor social media)

Deze op ChatGPT gebaseerde ideeëngenerator van socialmediasoftware gigant Hootsuite is eenvoudig in het gebruik. In vijf stappen genereer je ideeën.

  1. Je kiest de taal van de content die je wilt zien. (Engels, Spaans, Frans, Duits en Italiaans).
  2. Daarna kies je het gewenste contenttype zoals social media berichten, blogberichten, whitepapers, video’s, e-books, podcasts, rapporten, infographics, quizzen, e-mail, nieuwsbrieven, handleidingen en presentaties.
  3. Voer tot vijf zelfstandige naamwoorden in die gerelateerd zijn aan de content die je zoekt. Dit helpt je zoekopdracht te verfijnen en relevantere contentideeën de bibliotheek van Hootsuite met onderwerpen naar voren te brengen.
  4. Voeg een primair trefwoord toe, zoals “social media” of “marketing,” om je resultaten nog verder te verfijnen. Dit moet het woord of de term zijn waarop je content gericht moet zijn. Je content zou niet zonder dit trefwoord kunnen bestaan.
  5. Klik op de knop “Generate”, en de AI ideeën generator van Hootsuite gaat aan de slag. Je krijgt telkens drie resultaten te zien.

Orchidea

Hoewel Orchidea zich als bedrijf erop richt om van nieuwe ideeën tot innovatie te komen is Orchidea heel behulpzaam met het genereren van contentideeën. Dat doe je door de tool te gebruiken. Interessant is dat je je ideeën in channels kunt onderbrengen om samen met verschillende groepen continue te werken aan het genereren van nieuwe (content)ideeën.

Picsart

Beschrijf met deze tools zo specifiek mogelijk wat je wil. Hoe specifieker je bent ho meer relevante en bruikbare ideeën worden gegenereerd. Experimenteer dan ook met details van de uitkomst. Door verschillende (onderdelen) van prompts te veranderen ontdek je vaak nieuwe dingen en dat inspireert weer tot nieuwe wijzigingen. Heb je meer ideeën, combineer ze dan en zet ze in een prompt voor het genereren en ontwikkelen van nieuwe concepten.

Prompt voor ideeën generatie

De start van een prompt voor het genereren van ideeën is vaak een aantal keywords. Je kunt hiervoor een eenmalige prompt gebruiken zoals: “Geef me 25 ideeën voor blogberichten gerelateerd aan de volgende keywords 1 <keyword> 2 <keyword> 3 <keyword> Geef een korte beschrijving van elk bericht en waarom het bericht waardevol is voor de lezer”. Deze prompt is handig om snel te kunnen starten en heeft geen echt proces nodig. Het helpt je bij het brainstormen wanneer je zelf even geen ideeën hebt.

Het RACON model gebruiken voor ideeën generatie.

Met de juiste prompt, haal je het maximale uit een AI-tool voor content ideeën en nieuwe onderwerpen. Gebruik een AI-tool niet zomaar maar denk strategisch. Het RACON model helpt je bij het maximaliseren van het potentieel van je AI-tool:

1. Rol

Je ben een <tekstschrijver> <videomaker> <socialmediaspecialist> en je gaat content ideeën genereren voor nieuwe <tekst> <video> <instagram/linkedin> berichten.

2. Actie

Schrijf een blogpost over <onderwerp> van minimaal 500 woorden waarbij het artikel SEO is geoptimaliseerd. Het artikel bevalt drie paragrafen. Elke paragraaf bevat een subtitel die is gerelateerd aan de hoofdtitel van het blog. Schrijf het blog vanuit de “ik-vorm”.

Combineer meerdere content ideeën voor je onderwerp om een unieke invalshoek te ontdekken. Soms zijn door AI gegenereerde content ideeën vrij eenvoudig en onvoldoende uniek. Door een combinatie te maken van twee of meer onderwerpen kan dit leiden tot een fris, innovatief onderwerp dat opvalt. Met deze methode. Zo kun je verdieping creëren die inspelen op verschillende interesses. Zoek daarbij naar verbanden of complementaire thema's tussen verschillende onderwerpen.

3. Context

Gebruik voor de blogpost de volgende kewords <keywords 1, 2, 3….>. Gebruik voor de doelgroep de volgende perona die ik Hendrik zal noemen. Hendrik is een man van 25 tot 40 jaar met de volgende kenmerken: <demografischen kenmerken>, <locatie kenmerken>, <psychografische kenmerken>

Tips bij het gebruik van keywords: Gebruik longtail keywords voor het genereren van nauwkeurig omschreven content ideeën. Ze bestaan meestal uit meer dan drie woorden. Bij het vinden van long-tail keywords kun je Google’s keywordplanner gebruiken of het AI vragen in een aparte prompt.
Probeer een combinatie van keywords, zinnen of vragen uit.Omdat AI-tools reageren op jouw input is het zinvol om die input in verschillende variaties te plaatsen. Een keyword helemaal vooraan geeft bijvoorbeeld jouw prioriteit weer. Verander daarom de volgorde voor een maximaal resultaat die je verschillende invalshoeken opleert met eenzelfde onderwerp.
Benut vraagwoorden zoals wat, hoe, waar, wanneer en waarom die je AI-tool kunnen aanzetten tot specifieke content ideeën.

Tips bij het gebruik van persona’s: beschrijf je persona’s zo uitgebreid mogelijk met alle denkbare kenmerken, waarden en normen die ze hebben.

4. Output

Geef de tekst een structuur voor elke paragraaf. Presenteer een opsomming door middel van cijfers. Geef keywords vetgedrukt aan. Zorg voor een samenvatting aan het einde van het artikel waarin de belangrijkste onderdelen nog eens worden benoemd. Sluit af met een zin die gerelateerd is aan de openingszin. Handhaaf in de tekst de volgende merkwaarden, kenmerken en tone of voice van onze merkidentiteit. Dit zorgt ervoor dat alle ideeën en de daaruit te maken content aansluit bij de persoonlijkheid en communicatiestijl van je merk.

Content ideeën uitvoeren met AI

Nadat je nieuwe content ideeën hebt gegenereerd kun je deze ideeën tot leven brengen door AI te gebruiken. Denk daarbij aan tekst, beeld, video of audio mogelijkheden. Veel van deze tools hebben ook een ideeën generator waardoor je direct aan de slag kunt met de productie van je content.

Onderzoekstool Perplexity heeft nadat je onderzoek hebt gedaan voor bijvoorbeeld een blogartikel een handig instrument om de gevonden content dan ook om te zetten naar bijvoorbeeld visueel aantrekkelijke foto’s. Dat doe je door de functie “Pages”. Dit stelt je in staat om informatie te creëren, organiseren en delen. Je kunt zoeken naar elk denkbaar onderwerp en door op Pages te klikken genereert Perplexity een goed gestructureerd overzichtelijk artikel. Je kunt vervolgens deze pagina publiceren in de bibliotheek van Perplexity. Deze bibliotheek is helemaal gebaseerd op user generated content die je vervolgens kunt delen met je publiek.

Het is mogelijk de structuur van je pagina aan te passen naar je eigen wensen. Dat geldt ook voor de tone-of-voice. Tot slot kun je de aantrekkingskracht van je artikelen verbeteren met visuele elementen die zijn gegenereerd door Pages, geüpload door jezelf of online gevonden afbeeldingen.


Wil je meer weten over AI? Vraag een workshop aan!