Cialdini’s beïnvloedings-principes. The next step.
Op je website is vertrouwen nodig. Is er vertrouwen? Top! Dan voldoe je aan de randvoorwaarden om zaken met elkaar te doen. De kans dat je jouw klant converteert vergroot. In hoofdstuk 5 van Content! zuurstof voor je klanten tref je de beroemde Cialdini’s beïnvloedingsprincipes aan die je helpen met het overtuigen van klanten. De Nederlandse overtuigingsgoeroe Martin van Kranenburg brengt deze echter een stap verder in zijn nieuwste artikel op Marketingfacts. Het model van Cialidini krijgt nog net wat meer vorm.
Gregory Neidert, directeur bij Influence at Work, het consultancy-adviesbedrijf van Cialdini. In het Neidert’s Core Motives-model zijn de zes wereldberoemde beïnvloedingsprincipes in drie lagen verpakt: het opbouwen van een relatie, onzekerheid verminderen en motivatie. In elke laag staan twee van de zes principes centraal. De drie lagen worden door Martin van Kranenburg uitgelegd, mét Nederlandse voorbeelden.
Neidert’s Core Motives Model:
Dit model bestaat uit drie lagen en is een aanvulling of verduidelijking van Cialdini’s model. Het draait om de volgende ‘lagen’:
Laag 1: Het opbouwen van een relatie waarin sympathie en wederkerigheid de hoofdrol speelt.
Laag 2: Kan ik je vertrouwen? waarin de overtuigingsprincipes autoriteit en sociale bewijskracht belangrijk zijn.
Laag 3: Kunnen we zaken doen? De laag waarin commitment en consistentie kunnen worden ingedeeld.
Martin van Kranenburg is één van Nederlands belangrijkste conversiespecialisten. Hij is de schrijver van de populaire whitepaper ‘online beïnvloeden’, waarin hij de principes van Robert B. Cialdini heeft vertaald naar een online omgeving.
Waar kan ik dit plaatsen in het boek?
Hoofdstuk 5. Je content doelgericht maken
Paragraaf 5.4 De overtuigingsprincipes van Robert Cialdini
Pagina 146 t/m 156
Dit artikel is toegevoegd aan de Facebook Messenger Chatbot. Type hiervoor 5.4 in het dialoogvenster in.
Deze blogpost is een aanvulling op dit onderwerp en geen vervanging.