AI-tools voor het analyseren van website traffic
Website analyse tools bieden informatie over websiteverkeer, engagement en conversie. Maar vaak is er een handmatige slag nodig om hun analysemogelijkheden volledig te benutten. AI-tools voor het analyseren van website traffic hebben een drietal terreinen waarop ze actief zijn. Veel AI-tools voor het analyseren van website traffic bieden meerdere functies aan zoals;
- Tools voor website analyse
- Tools voor conversie optimalisatie ook wel conversion rate optimisation genoemd (CRO)
- Intentiemodellen
1. Lijst met AI-tools voor website analyse
Deze instrumenten hebben vaak een ‘bredere’ kijk op analytics. Ze zijn dus niet alleen geschikt voor websiteanalyse maar kunnen je ook ondersteunen met andere analyses
Google Analytics 4 (GA4)
Kunstmatige intelligentie maakt al lang deel uit van Google Analytics, voor het eerst verschenen in Universal Analytics als Analytics Intelligence. Google Analytics 4 gaat hierin verder door de interpretatie van gegevens te vereenvoudigen. Het maakt het gemakkelijker inzicht te krijgen in hoe een website presteert. In plaats van door meerdere analytische menu’s te navigeren, kun je eenvoudig de zoekbalk gebruiken om simpele vragen te stellen zoals: “Welke landen leverden de meeste kopers?” Als reactie scant Analytics Intelligence de gegevens om een lijst van landen te presenteren die de meeste conversies genereren.
GA4 heeft ook een sectie voor Inzichten & aanbevelingen. Het kan veranderingen of kansen laten zien die jouw aandacht verdienen – zoals als een bepaalde productpagina ongewoon hoge aankopen ervaart.
Pathmonk
Pathmonk is een alternatief voor analyseplatforms zoals Google Analytics. Ontworpen om een uitgebreid begrip van de funnel op je website te bieden, gebruikt Pathmonk AI om automatisch gebruikersgedrag te compileren en te analyseren om intentiemodellen te bouwen en inzichten te genereren. Pathmonk is eenvoudig in het gebruik en biedt een plug-and-play oplossing.
Kyligence
Deze AI-gestuurde webanalyse tool automatiseren je handmatige inspanningen en leggen direct inzicht in gebruikersgedrag, trends en correlaties bloot. Hiermee kunnen organisaties sneller datagedreven beslissingen nemen op basis van die inzichten. Door tijd te besparen op handmatige analyse, kunnen bedrijven zich richten op het optimaliseren van website-ervaringen en het implementeren van strategieën.
Tableau Analytics
Salesforce heeft Tableau in 2019 overgenomen en samen transformeren ze nu de toekomst van data en analyse. Dit instrument is vooral geschikt voor corporate, grote, ondernemingen.
2. Lijst met AI-tools gericht op conversieoptimalisatie
Binnen het domein van conversieoptimalisatie is ook veel aandacht voor het optimaliseren voor landingspagina’s. Lees daarom ook het artikel over AI-tools voor je landingspagina.
Instametrics
Met Instametrics kun je zonder dat je gebruik hoeft te maken van codes (programmeren) inzicht krijgen in de conversiekracht van je website. Je krijgt inzicht in het gedrag van klanten op drie onderdelen. Ten eerste zie je exact welk gedrag mensen op je website vertonen. Instametrics maakt hiervan zelfs opnames zodat je precies ziet wat een gebruiker doet. Ten tweede biedt het inzicht in waarom gebruikers je website verlaten. Dat gebeurd door middel van funnels, heatmaps en tot slot kun je aanbevelingen krijgen via de AI-tool voor het maken van verbeteringen op basis van de data die je hebt verzameld over je unieke bezoekers.
Unbounce Conversion Rate Optimisation
Unbounce is een krachtig CRO-platform dat AI gebruikt om je te helpen meer verkopen en aanmeldingen uit je campagne te halen. Naast het bouwen en optimaliseren van landingspagina’s gebruikt Unbounce’s Smart Traffic AI om bezoekers automatisch naar de pagina te leiden waar ze het meest waarschijnlijk zullen converteren. Bovendien wordt het geleverd met een complete AI-tekstgeneratietool direct in de tool.
Naast de AI-tekstgenerator zijn er nog enkele belangrijke functies: de Dynamicfunctie. Deze optimaliseert je campagnereis, stuurt bezoekers naar de best passende pagina. Daarnaast biedt Unbounce onbeperkte landingspagina’s en A/B-testtools wat experimenteren mogelijk maakt.
De functie Attent Insight is een door AI aangedreven platform dat marketeers in staat stelt hun ontwerpconcepten voor advertenties, landingspagina’s, apps en te valideren voorafgaand aan de lancering van je campagne.
3. Lijst met AI-tools voor SEO
Voor deze lijst verwijs ik je naar een uitgebreid artikel met AI-Tools voor SEO