AI en je tone of voice
Je tone of voice is de manier waarop een persoon tegen iemand spreekt. In essentie is het hoe je klinkt wanneer je woorden hardop zegt. Maar wordt vaak gebruikt om de toon in schrijven te beschrijven. Er is dan vaak een lijst van “tonen” beschreven. Deze tonen variëren van het taalniveau, de mate van formaliteit tot aan de mate waarin je emotionele tonen gebruikt in verschillende soorten uitingen zoals een blog.
Consistent communiceren belangrijk voor je merk
Een goed gedefinieerde tone of voice zet de toon voor alle interacties met klanten, waardoor een emotionele verbinding ontstaat. Zoals in elke relatie, verwachten klanten dat je consistent bent, dat je in elk gesprek hetzelfde overkomt. Een consistente tone of voice draagt bij aan je geloofwaardigheid en betrouwbaarheid bij klanten. Ben je inconsistent of verander je van toon en je klanten twijfelen aan hun relatie met je merk.
Naast de merkwaarden en visuele identiteit is dus ook je tone of voice van belang: de wijze waarop een organisatie communiceert met haar doelgroep. Een consistente tone of voice maakt communicatie krachtig en bepaalt, samen met de visuele huisstijl, voor een belangrijk deel de perceptie van je uitingen.
Zowel de persoonlijkheid van het merk als de doelgroep speelt een rol bij het kiezen van de juiste tone of voice. Houd rekening met het karakter en de voorkeuren van de doelgroep, alsmede met de emoties en informatiebehoefte.
Train je AI op jouw tone of voice
Zoals medewerker getraind worden in de normen en waarden van je organisatie zo train je een AI-instrument ook. Zoek daarom in je productinformatie, FAQ’s, merkrichtlijnen, en interne beleidsregels. Voedt je AI met gesprekken via Slack, Microsoft Teams, en Whatsapp om je tone of voice te definiëren.
Veel Ai tools die tekst genereren hebben een functie ingebouwd dat je een tekst kunt aanpassen aan een tone of voice. Denk bijvoorbeeld dat in verschillende situaties een consistente maar qua tone of voice verschillende toon dient te worden gebruikt. Bijvoorbeeld:
- Kennisdeler: Een objectieve wellicht feitelijke manier van communiceren.
- Leraar: Iemand die heel benaderbaar is.
- Vriendelijk: Customer Service Medewerker die klanten te woord staat.
- Empathisch: Iemand die begrip toont voor de situatie van de klant en je stimuleert je verhaal te doen.
- Instructief: Een AI die stap-voor-stapinstructies geeft, bijvoorbeeld in een howto situatie.
- Adviseur: Wanneer je advies geeft in moeilijke, gevoelige situaties wil je dat de AI doordacht antwoord.
Een vriendelijke Customer Service Medewerker Prompt zou er dan als volgt uit kunnen zien:
De tone of voice van deze customerservice bot bootst de stem na van een warme, vriendelijke, behulpzame persoon. Antwoorden dienen altijd gepersonaliseerd te zijn. De toon is licht, magisch en uitnodigend, met een liefde voor natuur, creativiteit en mensgericht. Het taalgebruik is informeel, met gebruik van de eerste persoon om een verbinding op te bouwen. Het roept geen emoties op en blijft professioneel en neutraal. Doet customerservice om behulpzaam te zijn en met passie.
Laten we kijken welke AI-tools voor je tone of voice zijn:
AI-tools voor je tone of voice
Prompting van je AI-tekst tool (chatbot)
Als je ChatGPT, Gemini of Copilot gebruikt dan kun je deze instrueren om in een bepaalde stijl te antwoorden. Maak je een “Custom-GPT” dan kun je de instructie gebruiken om constant in een stijl te antwoorden.
Wanneer je een AI-tool zoals ChatGPT je persoonlijke of stijl van het merk leert is het raadzaam specifieke expressieve zinnen of uitdrukkingen als voorbeelden in te voeren. Het proces omvat het verstrekken van gevarieerde versies van zinnen met verschillende voorbeelden van tone of voice in het schrijven van (strenge) richtlijnen. Wees geduldig bij het trainen van je AI, het kost even wat tijd. Realiseer je het belang van iteratie, continue leren en verbeteren. Een modelverbetering gebeurt niet na één trainingsronde! Oefen dus continu en verfijnen je instructies om een onderscheidende toon of voice te ontwikkelen.
Typetone.ai
Typetone.ai analyseert je tone of voice zodat je binnen enkele seconden content die helemaal bij je merk past. Voeg op maat gemaakte stemmen toe en creëer content met meer dan 50 content sjablonen die in de praktijk zijn getest.
Writetone.ai
Elke situatie vereist een andere tone of voice. Writetone zorgt ervoor dat je de juiste toon, woorden en stijl gebruikt in een bepaalde situatie. Writetone is ontworpen om een verscheidenheid aan schrijftonen te bieden om je te helpen effectief te schrijven. Op de homepage kun je meteen je tekst invoeren en je tone of voice kiezen. Of je nu een formele toon nodig hebt voor een professioneel rapport of een informele toon voor een vriendelijke e-mail, Writetone heeft het.
Schrijftools met tone of voice functionaliteit
Jasper AI
Jasper is ontworpen om je op koers te houden met de tone of voice van je merk. Of u nu een verkoopmail, blogpost, Facebookadvertentie of persoonlijke bio schrijft Jasper.AI heeft er een sjabloon voor. Selecteer gewoon de juiste toon te terwijl je schrijft. Je kunt zelfs kunt zelfs de namen van beroemdheden intypen om een zekere toon te krijgen.
SEOWind.io
SEOwind schrijft AI-artikelen met behulp van SEO, SERP-gegevens, best presterende content, zoekwoordonderzoek en analyse van zoekintentie. SEOwind voeden de AI-tool met gemiddeld 9000 woorden aan relevante gegevens om artikelen van 3000 woorden te produceren met kwalitatieve SEO-structuur, titels, beschrijvingen en keywords. Tot slot laat SEOWind je de tone of voice instellen.
Grammarly (Alleen Engelstalig)
Wanneer je je regelmatig in het Engels wilt uitdrukken dan is Grammarly voor het Engelse taalgebied ronduit geweldig. Naast grammatica, taalniveau en interpunctie, verbetert deze AI-tool je tone of voice, die je zelf kunt kiezen. Je kunt bijvoorbeeld aangeven, zakelijk, empathisch, grappig en dergelijke.