AI lead scoring tools
Lead scoring is hoe je leads rangschikt om erachter te komen welke het meeste verkooppotentieel hebben. Dit proces vindt plaats tijdens en na je leadgeneratie proces. Het is gebaseerd op een combinatie van demografische- en gedragsfactoren en het helpt verkoop- en marketingteams met het stellen van prioriteiten om de grootste (sales)impact te hebben.
Kort gezegd, je prioriteert je leads die het waarschijnlijkst zijn om te converteren in betalende klanten. Je bespaart tijd om de juiste leads te identificeren en al helemaal wanneer je hiervoor AI-tools gebruikt! Dit laatste objectiveert je lead kwalificatie. Je werkt immers met data in plaats van menselijke interpretatie te gebruiken. Werken met data stelt je in staat om consistent te zijn in het verwerken van je leads. Je bent in staat om je leads daar in de organisatie neer te leggen waar ze de juiste opvolging krijgen. Je marktbenadering en forecasting van je omzet wordt consistenter en nauwkeuriger. Een goed lead scoring proces helpt dus bij het optimaliseren van je marketing- en salesactiviteiten door te focussen de waardevolste, potentiële klanten.
AI lead scoring versus traditionele lead scoring
Nu er AI-tools beschikbaar zijn tekenen zich de nadelen af van de regulier, handmatige manier van lead scoring. Handmatige lead scoring overstelpt marketing- en salesteam met data en maakt het alleen al vanwege de hoeveelheid data moeilijk om overzicht te behouden. Waar mensen dan op terugvallen zijn een beperkte, subjectieve criteria voor lead scoring. Vaak alleen demografische en basisgedragsgegevens die vaak de diepgang van het begrip over leads beperken. Gebruik je daarentegen AI, dan is dat objectief en schaalbaar. De software behoud het overzicht in vele data. Met name in de situatie waarin het aantal (geautomatiseerde) interacties met potentiële klanten toeneemt, is traditionele lead scoring bijna onmogelijk geworden. Met deze tools word je in staat gesteld realtime te analyseren. Kortom, de software helpt je met het objectiveren, versnellen en opschalen van je lead scoring. Laten we eens kijken welke AI-tools beschikbaar zijn.
Hier is een lijst met AI-instrumenten voor je lead scoring
Akkio
Een van de vele AI-toepassingen die door Akkio toegankelijk worden gemaakt, is, verbeterde lead scoring. Akkio verbindt direct met CRM’s en platforms zoals Salesforce, Hubspot, Snowflake, BigQuery, en automatiseringstools zoals Zapier, ongeacht waar je gegevens vandaan komen, of waar ze naartoe moeten. Je kunt ze verbinden met Akkio om een voorspelling te krijgen.
Hubspot
Hubspot maakt voor zijn leadscoring modellen gebruik van de API met Forwrd.
Forwrd
Forwrd is een scoringsplatform dat voorspellingen doet en door AI aangedreven scoring maakt het HubSpot nog krachtiger door je in staat te stellen om de juiste prospects te identificeren. Forwrd-integratie met HubSpot ontgrendelt een aantal mogelijkheden:
- Lead Scoring: Identificeer en prioriteer leads sneller en nauwkeuriger met voorspellende scoring.
- Account Scoring: Rangschik accounts en hun onderliggende leads methodisch met accountscoring.
- Customer Health Scoring: Voorkom klantverloop door churn drivers te identificeren & te begrijpen.
- PQL Scoring: (Product Qualification Leads) Detecteer product-gekwalificeerde leads om leadprioritering en verkoopefficiëntie te verbeteren.
Zoho
Er is geen gegarandeerde manier om de exacte uitkomst van een verkoop te weten – daarom heeft Zia, de AI-voorspellingsfunctie van Zoho CRM, verkoopvoorspelling geleerd. Zia maakt een uitgebreide studie van je salesdata om de patronen te ontcijferen. Van daaruit kan ze effectief de kansen voor elke lead en deal om te converteren voorspellen en hen een intelligente score toekennen voor verkoopmedewerkers om te benutten.
Zapier
Ik ben groot fan van Zapier. Het stelt ondernemers in staat om diverse tools “aan elkaar te knopen” waardoor je zaken kunt automatiseren. Hieronder zie je een aantal tools die je hiervoor kunt inzetten.. Zapier werkt met een fan-tas-tische AI integratie waardoor je gemakkelijk workflows maakt tussen deze tools.
Overstappen op AI lead scoring oplossingen
Overstappen op AI-gedreven oplossingen bespaart niet alleen kostbare tijd, maar stelt je ook in staat dieper in de data te duiken en meer inzicht te verwerven in het gedrag van klanten. Met het vermogen om door grote en gevarieerde datasets heen te werken, kunnen AI-oplossingen uitgebreide profielen samenstellen. Dit helpt bij het focussen van je marketing- en verkoopcampagnes.