Afbeeldingen, zuurstof voor je klanten
Onderzoek wijst uit dat beelden beter worden onthouden dan woorden (Brainrules). Beelden kunnen verhalen vertellen en zijn in staat om abstracte zaken te concretiseren. Er bestaan verschillende typen afbeeldingen; denk aan foto’s, diagrammen om statistische informatie weer te geven, tekeningen, screenshots, presentaties en infographics.
Waarom afbeeldingen zuurstof zijn voor je klanten
Evenals tekst en video kunnen afbeeldingen in elke fase van de customer journey gebruikt worden om zaken te verduidelijken. Ze worden meestal in combinatie met andere formats gebruikt. Tips voor het gebruik van afbeeldingen:
- Respecteer altijd de makers van afbeeldingen en neem niet zomaar iemands werk klakkeloos over. Verdiep je in het auteursrecht, maar ook in het beeldrecht. Een goede bron hiervoor is auteursrecht.nl van de Stichting Federatie Auteursrechtbelangen. Let erop dat een foto, op enkele uitzonderingen na, altijd beschermd werk is.
- Probeer je content altijd te voorzien van een afbeelding om aandacht te vangen. Eerlijk gezegd is een bericht zonder afbeelding geen bericht. Kun je geen afspraken maken met auteurs, dan zijn er talloze bronnen van stockfoto’s te raadplegen, die voor een relatief klein bedrag jouw content kunnen verrijken.
- Tegenwoordig zijn er talloze handige, vaak gratis, tools beschikbaar om afbeeldingen gemakkelijk en goedkoop te produceren. Lees hiervoor het artikel: Afbeeldingen maken met AI.
- Afbeeldingen kun je vaak ‘clickable’ maken door ze te voorzien van een link, waarmee ze interactiever worden.
SWOCC: zeven manieren om stopping power te creëren met beeld
Er zijn zeven manieren te duiden waarmee je aandacht pakt door middel van beeld; technieken met stopping power. Ze zijn gestoeld op bovenstaande principes en je ziet ze overal om je heen, online en offline. In advertising, social posts, persberichten en overheidscommunicatie.
- Verleiden – Je trekt de aandacht met seksuele aantrekkingskracht of door iets als heel smakelijk te presenteren. Je krijgt er zin in en wordt verlekkerd.
- Shockeren – Je trekt de aandacht door een schokeffect. Je schrikt en/of gruwelt van het beeld.
- Verstoren – Je trekt aandacht door mensen te verbazen. Er is iets geks aan de hand en mensen worden nieuwsgierig.
- Vertederen – Je trekt de aandacht met iets wat heel schattig of zielig is.
- Schreeuwen – Je trekt de aandacht met iets wat heel groot of kleurrijk is.
- Herkennen – Je trekt de aandacht met iets wat mensen eerder hebben gezien, of doordat ze zichzelf zien.
- Zwaaien – Je trekt de aandacht met iets wat verschijnt en/of beweegt.