Hoofdstukken
Par 1.2
Definities over contentmarketing:
Heidi Cohen heeft een lijst met 50 definities
Wikipedia: contentmarketing omvat alle soorten marketn waarbij content – inhoud of informatie voor de consument – wordt gemaakt en verspreid.
B2Bmarketeers.nl contentmarketing is een marketingtactiek die draait om het bouwen en onderhouden van relaties met doelgroepen door middel van het creëren en publiceren van content.
Voorbeelden van Lego
Par 1.3
Twee derde van de bedrijven hebben geen gedocumenteerde strategie. Lees hier wat je eraan kunt doen. (artikel Content Marketing Institute).
Par 1.5
Inspelen op veranderd mediagedrag
In dit hoofdstuk
Paragraaf 2.1 Hünkemoller voorbeeld
Hünkemoller maakt gebruik van een offline QR-code en brengt klanten online. Bekijk de video hieronder:
Paragraaf 2.1 Boeken over het optimaliseren van de salesfunnel
Via managementboek.nl tref je een hele lijst aan. Klik hier
Paragraaf 2.3 ‘Start with the Why’-video waarin Simon Sinek zijn model uitlegt
De contentmap template in Excel kun hier dowloaden
Figuur 2.2 Tuincentrum.nl bedankt klanten via e-mail en video voor hun bestelling
Figuur 2.1 Coolblue bedankt klanten via e-mail en video voor hun bestelling
Paragraaf 2.3 Handige monitoring tools om informatie over jouw onderwerpen te verzamelen
Paragraaf 2.3 Lijst met handige keyword analyse tools
Paragraaf 3.1 Domotica.nl is geen website meer. Dit voorbeeld is daarom niet meer vindbaar.
Paragraaf 3.2 G-star en Pharell Williams vragen aandacht voor hergebruik van materialen uit de oceaan.
Paragraaf 3.3 Evenementenpromotie vindt steeds meer online plaats.
Gebruik voor jouw evenementenpromotie websites als Meetup.com, Eventbrite of Cvent.
Par 3.4 pag 73 instrumenten voor social proof
Kijk eens naar Trustpilot, YotPo of de gratis Google Reviews.
Paragraaf 3.8 Enkele artikelen over scrolldiepte
Google Tag Manager en een Video
Paragraaf 3.8 Artikelen over kritiek op de NPS-score
- Een podcast over de zin en onzin van NPS score.
- Een artikel op Emerce en zakenblad Managementteam uitten kritiek op de veel gebruikte NPS-score.
Paragraaf 3.9
Par 4.1 pag 98 Enkele (Engelstalige) video’s over buyer persona’s
Par 4.2 pag 106 Tools voor je clickstreamanalyse
Experts zijn het er over eens. Google Analytics is de beste analyse tool en Opentracker is gespecialiseerd in website analyse voor bedrijven.
Par 4.2 pag 107 Handige marktonderzoektools. Er zijn er tientallen die je helpen een persona vragenlijst digitaal te maken. Hier enkele betrouwbare.
Gebruik daarvoor SurveyMonkey, GoogleForms, Polldaddy, SurveyGizmo of ServeyNuts.
Par 4.2 pag 109 Je persona digitaal uitwerken of samenstellen
Dit kan met de tools 16personalities Xtensio, Hubspot, B2BPersona of Social Karma
Je kunt op deze pagina het Buyer Persona Canvas downloaden
Par 4.4 pag 119 Het concept van Google Micro Moments toegelicht
Par 4.4 pag 121 Een case van Coca Cola over de inzet van Micro Moments
Par 4.5 pag 123 Zie voor meer informatie over SEO hoofdstuk 6 in het boek, Facebook Messenger en hoofdstuk 6 in online omgeving.
Paragraaf 5.2 voorbeelden van verhaaltypen
Informatieperspectief: Rabobank met de website ikgastarten.nl
Entertainmentperspectief: Coolblue
Instructieperspectief: Gamma
Paragraaf 5.3
Stickiness van Heath & Heath
Invloed van Dale Carnegie
Paragraaf 5.4 Robert Cialidini overtuigingsprinicpes
Wederkerigheid
Schaarste
Autoriteit
Consistentie
Sympathie
Sociale bewijskracht ook wel social proof genoemd
Par 6.1 pag 164 Onderzoeken op het gebied van Native Advertising van het Native Advertising Institute en IAB Nederland
Par 6.1 pag 167 Nowness van een voorbeeld van non-branded sponsored advertising. Hieronder video. Bekijk hier de Nowness website of het zeer uitgebreide YouTube kanaal. De moeite waard!
Par 6.1 pag 168 Googledienst om user generated content in te zetten als advertentie Klik op deze link voor meer informatie.
Par 6.2 pag 169 Artikelen over SEO (Search Engine Optimalisatie)
Zoekmachine-optimalisatie, 7 stappen voor SEO, SEO Trends, Searchenginewatch,
Par 6.2 pag 171 Google Keyword Planner van Google Adwords
Je hebt een nieuwe planner voor grote adverteerders. Maar de oude planner is hier beschikbaar.
Par 6.2 pag 172 Maak je content mobiel toegankelijk
Test jouw eigen website hier via Google. Lees hier een extra blogartikel op Dutchcowboys.nl
Meer informatie over zoekzinnen.
Een artikel over local search. Hier een leuke infographic over local search.
Par 6.3 pag 176 en 177 Storytelling verhaalstructuren
Binnenkort kun je hier verhaalstructuren downloaden.
Pag 179 voorbeeld storytelling campagnes
De jongen met de trompet (Philips)
Charity Water
Par 6.4 pag 180 Populaire influencers
Een lijst met de populairste Nederlandse influencers wisselt natuurlijk dagelijks. In het boek staat VidstadX welke helaas eind 2018 opgeheven. Een interessante bron om Nederlandse influencers te vinden tref je aan hier aan op basis van ‘meeste interacties’. Socialvloggertop100.nl
Pag 181 Crowdtap onderzoek. Om het te downloaden vul je hier je gegevens in.
Pag 182 Tools om zelf influencials te vinden
- Traackr.com is een influencer relationship systeem.
- Buzzsumo vind influencials door hun content en bereik te analyseren.
- Via goede social media monitoring vind je de juiste influencers.
- Kred vind influencers door mentions, replies, follows, and retweets op Twitter.
Pag 183 Marktplaatsen om influencials te vinden
- Het Nederlandse Juulr.com heeft Influeno overgenomen.
- Ninja Outreach heeft software die je helpt jouw influencer te vinden.
- The influencer movement
- Bloggers Netwerk Nederland
- Hyperbrands.com
Pag 183 Lees de social media code hier
Par 6.5 pag 193 Inbound marketing tools lijst
Pag 193 Video’s die Inbound Marketing toelichten
Par 6.7 pag 199 Blogs over Product Informatie Managemen-systemen
- 10 Tips for Product Owners on Agile Product Management
- Keep Everyone in the Loop with an Internal Product Release Blog
- Investeren in een PIM is investeren in de toekomst
Pag 199 Lijstje met PIM systemen
- Salmon: https://salmon.com/nl-nl/
- Syncfore: https://www.syncforce.nl/
- InRiver: https://www.inriver.com/
- Damgroup: http://damgroup.de/en/
- Conentserve: https://www.contentserv.com/
6.8 pag 200 Blogartikelen over User Generated Content
6.10 Test je laadsnelheid
Par 7.0 pag 216 Trends in contentmarketing en content formats
- Trends in veranderende formats
- Smartinsights
7.4 Video pag 221 Blogs over voordelen van video (M in het boek. Dit moet een B zijn)
- Videomarketingtrends 2020
- Een lijst met artikelen over videomarketing
- 12 innovatieve videotrends in 2020
Pag 222 artikel van over ontwikkeling Instagram Stories vs Snapchat
Pag 223 BMW en longform video voorbeeld
Par 7.7 pag. 226 Digitaal mediacentrum of perskamer
Par 7.9 pag 229 User Generated content.
Hiervoor verwijs ik naar paragraaf 6.8 in deze online omgeving.
Par 7.11 voorbeelden van whitepapers
- Persuation marketing door Martin van Kranenburg
- Diverse whitepapers van Hager Nederland (gemaakt door Engagement Media)
- Diverse Whitepapers zijn bij Emerce te downloaden
Par 7.13 Blogartikelen over e-mailmarketing
- Marketingfacts heeft een apart sectie gewijd aan e-mailmarketing
- Frankwatching heeft dat ook
- Branchevereniging DDMA heeft een actieve e-mailmarketing commissie met de nieuwste feiten en artikelen
- Nieuwste e-mail benchmark rapport.
Par 7.14 Datavisualisatie enkele artikelen en voorbeelden
- Datavisualisatie, voorbeelden, tips en tools
- Verschil tussen datavisualisatie en een infographic
- Frankwatching heeft een aparte sectie over datavisualisatie
- De NOS heeft een overzicht met prachtige voorbeelden
Pag 239 Figuur 7.13 Nederland van boven over datavisualisatie
Pag 239 over Progressive Web Apps (PWA’s)
Pag 240 voorbeeld PWA’s zijn Twitter en Alibaba.com Deze zijn alleen mobiel
Pag 241 Whitepapers over het maken van Apps
Par 7.16 pag 242 tips voor houden van webinars
Par 7.18 Virtual Reality
Par 9.2 pag 297 Google AdWords cursus: De digitale werkplaats.nl van Google [Gratis]
Wetenswaardigheden over Search Engine Advertising (SEA)
Pag 298 artikelen over adverteren op Facebook, LinkedIn, Instagram, Twitter Pinterest, Snapchat en TikTok. Klik op het gele plaatje om naar de informatie toe te gaan.
Pag 299 Video-advertising
Op pagina 299 wordt verwezen naar varianten van video advertenties. Toegevoegd zijn vier video’s met goede uitleg met de betekenis van elke video optie.
Par 9.4 pag 304 Social media in Nederland
Par 9.7 pag 316 Canonical URL klik hier voor een artikel en uitleg
Par 9.9 Amazon Echo Video
Par 10.1 pag 328 en 329 verschijningfrequentie van berichten
Par 10.2 pag 330 de contentkalender kun je hier downloaden
Pag 336 Internationale dagen voor je contentkalender
Nederlandse Issuekalender.nl [bestellen]
Par 10.6 Een briefing voor je bureau is hier te downloaden
Een lijst met marktplaatsen voor contentproductie:
Par 11.1 pag 356 Content Maturity Model
- Het content maturity model van de Altimeter Group
- Content Marketing Conference blog over contentcultuur
- De template mentaliteit en creativiteit
11.2 Brandfog onderzoek
Par 11.6 pag 368 Wat is AB testing