Hoofdstukken

Par 1.2

Definities over contentmarketing:

Heidi Cohen heeft een lijst met 50 definities

Wikipedia: contentmarketing omvat alle soorten marketn waarbij content – inhoud of informatie voor de consument – wordt gemaakt en verspreid.

B2Bmarketeers.nl contentmarketing is een marketingtactiek die draait om het bouwen en onderhouden van relaties met doelgroepen door middel van het creëren en publiceren van content.

Voorbeelden van Lego

Par 1.3

Twee derde van de bedrijven hebben geen gedocumenteerde strategie. Lees hier wat je eraan kunt doen. (artikel Content Marketing Institute).

Par 1.5

Inspelen op veranderd mediagedrag

In dit hoofdstuk

Paragraaf 2.1 Hünkemoller voorbeeld

Hünkemoller maakt gebruik van een offline QR-code en brengt klanten online. Bekijk de video hieronder:

Paragraaf 2.1 Boeken over het optimaliseren van de salesfunnel

Via managementboek.nl tref je een hele lijst aan. Klik hier

Paragraaf 2.3 ‘Start with the Why’-video waarin Simon Sinek zijn model uitlegt

De contentmap template in Excel kun hier dowloaden

Figuur 2.2 Tuincentrum.nl bedankt klanten via e-mail en video voor hun bestelling

Figuur 2.1 Coolblue bedankt klanten via e-mail en video voor hun bestelling

Paragraaf 2.3 Handige monitoring tools om informatie over jouw onderwerpen te verzamelen

Paragraaf 2.3 Lijst met handige keyword analyse tools

Paragraaf 3.1 Domotica.nl is geen website meer. Dit voorbeeld is daarom niet meer vindbaar.

Paragraaf 3.2 G-star en Pharell Williams vragen aandacht voor hergebruik van materialen uit de oceaan.

Paragraaf 3.3 Evenementenpromotie vindt steeds meer online plaats.

Gebruik voor jouw evenementenpromotie websites als Meetup.com, Eventbrite of Cvent.

Par 3.4 pag 73 instrumenten voor social proof

Kijk eens naar Trustpilot, YotPo of de gratis Google Reviews.

Paragraaf 3.6 Bekijk het Edelman Trustreport door te klikken op een link hieronder:

2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 2024

Paragraaf 3.8 Enkele artikelen over scrolldiepte

Google Tag Manager en een Video

Paragraaf 3.8 Artikelen over kritiek op de NPS-score

  • Een podcast over de zin en onzin van NPS score.
  • Een artikel op Emerce en zakenblad Managementteam uitten kritiek op de veel gebruikte NPS-score.

Paragraaf 3.9 

Download de conversiefunnel

Par 4.1 pag 98 Enkele (Engelstalige) video’s over buyer persona’s

Par 4.2 pag 106 Tools voor je clickstreamanalyse

Experts zijn het er over eens. Google Analytics is de beste analyse tool en Opentracker is gespecialiseerd in website analyse voor bedrijven.

Par 4.2 pag 107 Handige marktonderzoektools. Er zijn er tientallen die je helpen een persona vragenlijst digitaal te maken. Hier enkele betrouwbare.

Gebruik daarvoor SurveyMonkey, GoogleForms, Polldaddy, SurveyGizmo of ServeyNuts.

Par 4.2 pag 109 Je persona digitaal uitwerken of samenstellen

Dit kan met de tools 16personalities  Xtensio, Hubspot, B2BPersona of Social Karma

Je kunt op deze pagina het Buyer Persona Canvas downloaden

Par 4.4 pag 119 Het concept van Google Micro Moments toegelicht 

Par 4.4 pag 121 Een case van Coca Cola over de inzet van Micro Moments

Par 4.5 pag 123 Zie voor meer informatie over SEO hoofdstuk 6 in het boek, Facebook Messenger en hoofdstuk 6 in online omgeving.

Paragraaf 5.2 voorbeelden van verhaaltypen

Informatieperspectief: Rabobank met de website ikgastarten.nl

Entertainmentperspectief: Coolblue

Instructieperspectief: Gamma

Paragraaf 5.3

Stickiness van Heath & Heath

Invloed van Dale Carnegie

Paragraaf 5.4 Robert Cialidini overtuigingsprinicpes

Wederkerigheid

Schaarste

Autoriteit

Consistentie

Sympathie

Sociale bewijskracht ook wel social proof genoemd

Par 6.1 pag 164 Onderzoeken op het gebied van Native Advertising van het Native Advertising Institute en IAB Nederland

Par 6.1 pag 167 Nowness van een voorbeeld van non-branded sponsored advertising. Hieronder video. Bekijk hier de Nowness website of het zeer uitgebreide YouTube kanaal. De moeite waard!

Par 6.1 pag 168 Googledienst om user generated content in te zetten als advertentie Klik op deze link voor meer informatie.

Par 6.2 pag 169 Artikelen over SEO (Search Engine Optimalisatie)

Zoekmachine-optimalisatie7 stappen voor SEOSEO Trends, Searchenginewatch,

Par 6.2 pag 171 Google Keyword Planner van Google Adwords

Je hebt een nieuwe planner voor grote adverteerders. Maar de oude planner is hier beschikbaar.

Par 6.2 pag 172 Maak je content mobiel toegankelijk

Test jouw eigen website hier via Google. Lees hier een extra blogartikel op Dutchcowboys.nl

Meer informatie over zoekzinnen.

Een artikel over local search. Hier een leuke infographic over local search.

Par 6.3 pag 176 en 177 Storytelling verhaalstructuren

Binnenkort kun je hier verhaalstructuren downloaden.

Pag 179 voorbeeld storytelling campagnes

De jongen met de trompet (Philips)

Charity Water

Par 6.4 pag 180 Populaire influencers

Een lijst met de populairste Nederlandse influencers wisselt natuurlijk dagelijks. In het boek staat VidstadX welke helaas eind 2018 opgeheven. Een interessante bron om Nederlandse influencers te vinden tref je aan hier aan op basis van ‘meeste interacties’. Socialvloggertop100.nl

Pag 181 Crowdtap onderzoek. Om het te downloaden vul je hier je gegevens in.

Pag 182 Tools om zelf influencials te vinden

  • Traackr.com is een influencer relationship systeem.
  • Buzzsumo vind influencials door hun content en bereik te analyseren.
  • Via goede social media monitoring vind je de juiste influencers.
  • Kred vind influencers door mentions, replies, follows, and retweets op Twitter.

Pag 183 Marktplaatsen om influencials te vinden

Pag 183 Lees de social media code hier

Par 6.5  pag 193 Inbound marketing tools lijst

Pag 193 Video’s die Inbound Marketing toelichten

https://www.youtube.com/watch?v=YLCA3-uuPpU

6.10 Test je laadsnelheid

Par 7.0 pag 216 Trends in contentmarketing en content formats

Par 7.3 pag 221 Lijst met tools voor beeldbewerking

7.4 Video pag 221 Blogs over voordelen van video (M in het boek. Dit moet een B zijn)

Pag 222 artikel van over ontwikkeling Instagram Stories vs Snapchat

Pag 223 BMW en longform video voorbeeld

Par 7.7  pag. 226 Digitaal mediacentrum of perskamer

Er zijn nieuwe voorbeelden van Redbull toegevoegd.

Par 7.9 pag 229 User Generated content.

Hiervoor verwijs ik naar paragraaf 6.8 in deze online omgeving.

Par 7.11 voorbeelden van whitepapers

Par 7.13 Blogartikelen over e-mailmarketing

Par 7.14 Datavisualisatie enkele artikelen en voorbeelden

Pag 239 Figuur 7.13 Nederland van boven over datavisualisatie

Pag 239 over Progressive Web Apps (PWA’s)

Pag 240 voorbeeld PWA’s zijn Twitter en Alibaba.com Deze zijn alleen mobiel

Pag 241 Whitepapers over het maken van Apps

Par 7.17 pag 244 Tools voor landingspagina’s

Par 7.18 Virtual Reality

Par 8.3 Tools van diverse contenttypen.

Pag 257 Dit overzicht wordt regelmatig aangevuld. Kijk ook in de Messenger omgeving!

Curated Content: FeedlyBuffer

Eventverslag: Storify

Mindmaps: Coggle, Mindmaple

Templates: Kijk in het boek op pagina 18 en 19 Het Content Marketing Canvas

Par 9.2 pag 297 Google AdWords cursus: De digitale werkplaats.nl van Google [Gratis]

Wetenswaardigheden over Search Engine Advertising (SEA)

Pag 298 artikelen over adverteren op Facebook, LinkedIn, Instagram, Twitter Pinterest, Snapchat en TikTok. Klik op het gele plaatje om naar de informatie toe te gaan.

Facebook advertising
LinkedIn
Twitter
Pinterest
Snapchat

Pag 299 Video-advertising

Op pagina 299 wordt verwezen naar varianten van video advertenties. Toegevoegd zijn vier video’s met goede uitleg met de betekenis van elke video optie.

Hoe advertentie op YouTube werken

Par 9.3 pag 300 Instrumenten voor het maken van een blog

Par 9.4 pag 304 Social media in Nederland

Bekijk het onderzoek

9.5 Pag 307 Tools om content te verspreiden

Hier komt binnenkort een lijst met content management systemen.

Kijk naar WordPress

Pag 308 Tools voor automatische distributie

Par 9.7 pag 316 Canonical URL klik hier voor een artikel en uitleg

Par 9.9 Amazon Echo Video

Par 10.1 pag 328 en 329 verschijningfrequentie van berichten

Par 10.2 pag 330 de contentkalender kun je hier downloaden

Pag 336 Internationale dagen voor je contentkalender

Nederlandse Issuekalender.nl [bestellen]

Overzichtskalender Nederland

Par 10.6 Een briefing voor je bureau is hier te downloaden

Een lijst met marktplaatsen  voor contentproductie:

Par 11.1 pag 356 Content Maturity Model

11.2 Brandfog onderzoek

 

11.3 de medewerkers als ambassadeurs: een onderzoek van het SWOCC en Meltwater.

Par 11.6 pag 368 Wat is AB testing